Saako nykyään vl-perheiden lapset kuunnella musiikkia?
Siis ihan mitä musaa vaan haluavat, One Directionia, Robinia ym... Olen yllättynyt! Hienoa, jos saavat kuunnella! :)
Kommentit (6)
Käsittääkseni tuo perhe, jossa lapset saavat kuunnella musiikkia, eivät käy seuroissa.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 23:03"]
Käsittääkseni tuo perhe, jossa lapset saavat kuunnella musiikkia, eivät käy seuroissa.
ap
[/quote]
Seuroissa käymisen tiheyskin vaihtelee perhekohtaisesti ainakin tuttavapiirissäni, osa käy säännöllisesti, osa silloin tällöin ja jotkut eivät lainkaan. Oma lapsuudenperheeni kuuluu silloin tällöin kävijöihin ja meillä sai kuunnella musiikkia omassa rauhassa, vanhemmat eivät itse tahtoneet kuunnella, mutta ymmärsivät olla kieltämättä sitä meiltä lapsilta, kun ensimmäiset tulivat murrosikään. Sitä ennen meilläkin oli aika tiukka linja tässä asiassa.
2
Joku Robin ja One Direction on aika viatonta musiikkia loppujen lopuksi. Varmaan nekin vanhoillislestadiolaiset, jotka antavat lastensa kuunnella "maallista musiikkia", vetävät kuitenkin rajan sellaiseen musiikkiin, joissa on rivoja tai väkivaltaisia sanoituksia. Vaikea kuvitella hiphopin soivan lestadiolaistaloudessa. :D
Vl:en kielitaito on yleensä niin huono, että jos englanninkielistä musiikkia kuuntelevat, niin se voi olla miten rivoa vaan, kun ei siitä mitään ymmärrä. Riittää, että kuulostaa mieleiseltä.
Monet vl-nuoret kuuntelevat "maailmallista" musiikkia salassa sellaisilta, joista tietävät etteivät hyväksy. Minäkin kuuntelin, mutten kertonut kuin sellaisille, joiden tiesin itsekin kuuntelevan.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 01:34"]
Vl:en kielitaito on yleensä niin huono, että jos englanninkielistä musiikkia kuuntelevat, niin se voi olla miten rivoa vaan, kun ei siitä mitään ymmärrä. Riittää, että kuulostaa mieleiseltä. Monet vl-nuoret kuuntelevat "maailmallista" musiikkia salassa sellaisilta, joista tietävät etteivät hyväksy. Minäkin kuuntelin, mutten kertonut kuin sellaisille, joiden tiesin itsekin kuuntelevan.
[/quote]
Tuosta kielitaidosta olet valitettavan oikeassa ainakin oman kokemukseni mukaan. Itse (ja moni muukin tuntemani vl/ex-vl) olen joutunut nyt "vanhemmalla" iällä opettelemaan, kun en pienenä kielelle altistunut ja koulussa oletus on, että kieltä jonkin verran käytetään myös kotona esim. tv-sarjojen katselussa, pelaamisessa jne. Eikä se sanasto tietenkään itsestään kartu, koulussahan ei mitenkään voi jokaista sanaa opettaa.
Riippuu perheestä. Tunnen perheitä, joissa saa kuunnella, osassa taas ollaan hyvinkin ehdottomia tämän suhteen. Suurin osa tuntemistani vl-perheiden nuorista kuuntelee musiikkia.