Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Painon nousu raskauden aikana

08.07.2015 |

odotan neljättä lastani ja nyt on menossa rv 29+5. Normaalisti edennyt raskaus, ei mitään komplikaatioita. Edellisissä raskauksissa kiloja on kertynyt synnytykseen mennessä 18-21, joista on jäänyt 12-13kg ihan laihduttamalla laihdutettavaa painoa. Tällä kertaa päätin yrittää ettei paino niin nousisi ja olen ollut todella tarkka syömisistäni, esim en syö (pääsääntöisesti, paitsi juhlapäivinä ym) lainkaan sokeria, terveellistä ruokaa kyllä, mutta en mitenkään suuria määriä. Lisäksi olen näille viikoille asti käynyt kuntosalilla spinningissä 3 kertaa viikossa ja lisäksi koiran lenkitykset + lasten kanssa puistoilut ym. Siltikin painoa on nyt jo tullut 12kg! Lähtöpaino oli normaali, BMI 24. Turvotusta ei ole ja virtsa on ollut aina ok, ei myöskään korkeaa verenpainetta. Edelliset kolme lasta ovat olleet syntyessään suht pieniä, 3,1-3,6kg. Tämäkin vastaa ultran mukaan viikkojaan. En oikeasti ymmärrä miksi minulle kertyy noin paljon painoa! Varmasti tälläkin kertaa menee lähelle 20 kiloa, jollei jopa yli..

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei CRF,

ymmärrän, että painonnousu harmittaa, kun olet tehnyt niin paljon sen eteen, että paino ei nousisi niin nopeaan tahtiin.

Rasvan kertyminen naisen kehoon raskauden aikana johtuu hormoneista. Keho haluaa varmistaa, että vauvalla on ravintoa ja valmistautuu mahdolliseen aikaan, jolloin ravintoa on vähemmän. Rasvakudosta tarvitaan myös imetyksen ajaksi. Joillakin naisilla tämä kehon rasvan varastointi toimii tehokkaammin kuin toisilla ja jokainen herkku tarttuu lantiolle. 

Asialle ei ole tehtävissä paljoakaan. Raskauden aikana ei suositella laihduttamista, joten voit vain valmistautua pudottamaan painon pois imetyksen aikana. 

Yritä nauttia raskaudesta painon noususta huolimatta. Paino tai vartalon pehmeys eivät määritä sinua naisena tai äitinä. Olet hyvä ja kaunis juuri tuollaisena kuin olet.

t. Mia, terveydenhoitaja

Haluatko henkilökohtaisen vastauksen? Lataa maksuton neuvolachat-sovellus. Lue lisää neuvola.meedoc.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi