Epäilläänkö sairauden takia töistä poissa olevaa aina?
Niin työnantajat kuin muut työntekijät. Tuntuu, että kaikki epäilee aina työpaikoilla, että onko joku oikeasti sairas vai vain lusmuilee. Todella rasittavaa, jos on oikeasti sairas ja muut vain epäilee. Esitetään vihjailevia kysymyksiä jne. Esimerkiksi kerrankin kävi niin että yksi työnanantaja sanoi, kun ilmoitin olevani sairaana, että jos sitten viimeistään pääsisin keskiviikkona töihin (joka oli ylihuominen siitä kun ilmoitin poissaolosta) kun keskiviikko oli viikon kiireisin päivä töissä. Siitä jäi sellainen olo, että ei uskonut minun olevan oikeasti sairas.
Tunnustatteko epäilevänne työkavereitanne tai jos olette esimies, alaisianne silloin kun ovat poissa?
Kommentit (10)
Tämän päivän työpaikoilla vaihtuvuus joillakin aloilla on aika iso ja ihmisiä ei opita tuntemaan, kun lennosssa vuoroa vaihdetaan. Työpaikoilla, joissa on vakinainen väki tiedetään kyllä kuka lusmuilee. Tavallaan säälittää, kun lusmuilija ei itse sitä tajua. Paljastavin lusmuoire on, jos alkaa selittämään hirveästi kurkkukipuaan tai selkäsairauttaan.
Tuntuu että vain kipsi raajassa tai reikä päässä uskotaan oikeaksi syyksi. Muu on selittelyä ja lusmuilua.
Kun nuorimmaiseni sairasti päiväkoti- ja ala-asteikäisenä paljon, jouduin usein olemaan poissa töistä. Kyllä niin sain tuntea itseni luuseriksi ja toisen luokan kansalaiseksi, kun soitin töihin ja ilmoitin poissaolosta. Esimies suhtautui ihan ok, mutta itseäni vanhemmat naiset eivät joskus edes puhuneet minulle pitkiin aikoihin, kun olivat niin vihaisia. Usein sain saman taudin itsellenikin, mutta menin töihin, ettei vain tulisi lisää poissaoloja. Eipä muuten onnistuisi enää tänä päivänä! Syytä moiselle vihalle en tiedä, sillä kukaan ei joutunut tekemään minun töitäni, tein ne itse töihin palattuani. Mutta kaipa se oli juuri kateutta siitä, kun lusmuilin kotona. Ei auttanut, vaikka selitin, että mieluummin olisin töissä, kuin kotona oksennusämpäriä kuskaamassa 🤢
En ole kokenut, että omassa työyhteisössä äni vahdittaisiin toisen poissaoloja. Jos on paljon poissaoloja, se on sitten esimiehen tehtävä selvittää, että onko henkilöllä riittävä työkyky hoitaa tehtäviään vai tuleeko niitä helpottaa.
Meillä tosin on töissä henkilö, joka aiheuttaa paikalla olollaan enemmän kaaosta kuin poissaollessa. Saatiin hommat tehtyä tehokkaammin nyt, kun ollut monta kuukautta syystä tai toisesta pois, joka ei meille kuulu, enkä ole kuullut kenenkään kaipaavan.
Vain siinä tapauksessa, että kyseinen henkilö on poissa joka maanantai ja muut sopivat arkipyhien välipäivät.
En epäile työkavereita. Tietysti jos joku olisi kovin usein poissa niin toki miettisin miksi, mutta ajattelisin silti, että on varmaan ihan oikea syy. Itse olen melko harvoin kipeänä, mutta silti aina soittaessa sairastumisesta tulee semmonen olo, et uskotaanko mua vai mitä siellä oikein ajatellaan? Ärsyttävää kyllä.
Ikävää epäily. Jos ei ota palkkaa poissaoloajalta, niin olisiko epäilyt vähemmällä.
Ap, onko se sun huono omatunto joka tulkitsee esimiehen tokaisin keskiviikosta epäilyksi siitä, ettet oikeasti ole kipeä?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että vain kipsi raajassa tai reikä päässä uskotaan oikeaksi syyksi. Muu on selittelyä ja lusmuilua.
Syöpääkin pidetään uskottavana syynä..
Jos epäilenkin, pidän mölyt mahassani. Ko. henkilö on itsensä asiantuntija, minulla ei ole siihen mitään sanomista. Ei ole minun, työkaverin, asia epäillä.