Tunnetko ketään lentokoneonnettomuudessa ollutta?
Onko joku tuttusi ollut hätälaskun tehneessä koneessa? Tai joku muu onnettomuus?
T.Lentopelkoinen, illalla ensimmäinen lento ikinä :(
Kommentit (12)
Minäkin olen lentopelkoinen enkä ole koskaan lentänyt. Tunnen pelkosi
Serkkutyttö on lentoemo, kysyin joskus että tietääkö ketään esim. työkaverista (ja niitähän riittää maailmalla, kuten muiden yhtiöiden työntekijöitä), niin vain muutama hallittu hätälasku. Yhtään onnettomuuteen joutunutta ei tunne. Ja muista ap, että autolla liikkuvat joutuvat useammin onnettomuuksiin kuin lentokoneissa matkustavat.
En tunne, lento-onnettomuudet ovat niin harvinaisia. Sen sijaan tunnen useita erittäin vakavissa auto- ja moottoripyöräkolareissa olleita ihmisiä ja näistä kaksi kuoli. Lentopelolle ei ole tilastollisestikaan mitään rationaalista syytä joten kysymyksesi on sikäli turha, pelätä voi vaikka ampiaisia kuollakseen vaikket tuntisi ketään joka ampiaisenpistoon olisi menehtynyt.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:08"]
Millä yhtiöllä lennät?
En tunne ketään sellaista. Olen jonkun verran katsonut selviytyjien haastatteluja vain mielenkiinnosta. Yleensä jos lentokone tekee pakkolaskun, niin on harvinaista, että tulee kuolonuhreja.
[/quote]
Finnairilla lennän menolennon, Lufthansalla takaisin.
ap
Minä olin kaksi vuotta työssä, jossa lennettiin tolkuttoman paljon, aivan kohtuuttomasti ja liikaa. Joka paikkaan oli muka niin kiire, että aina piti lentää. Lensin siis kotimaassakin Helsingistä Tampereelle, vaikka lähtöselvityksineen ja lentokentille siirtymisineen olisin päässyt autolla nopeammin.. Firman TJ luuli, että jatkuva lenteleminen antaisi hyvän kuvan firmasta.
No, lensin siis tuolloin noin kahdesti viikossa (jonnekin ja takaisin) tavallisena viikkona ja kiireviikkoina saattoi olla kaksi lentoa per päivä. Jonku ison promokiertueen aikana saatoin hyvinkin tehdä seuraavanlaisen kierroksen:
Ma: Helsinki-Oslo, Oslo-Kööpenhamina
Ti: Kööpenhamina-Lontoo, Lontoo-Amsterdam
Ke: Amsterdam- Brysseli
To: Brysseli-Frankfurt
Pe: Frankfurt-Milano, Milano-Rooma
La: Rooma-Madrid
Su: Madrid-Helsinki
Kaksi vuotta tällaista, lisäksi mannertenväliset lennot, omat lomalennot, välilaskut ja ties mitkä. Kertaakaan en ole joutunut mihinkään onnettomuuteen, enkä tahattomaan välilaskuun minkään syyn takia, enkä hätälaskuakaan ole kokenut. Pahimmat onnettomuudet, mitä olen lentomatkan aikana kokenut, ovat olleet mehun kaatuminen syliin ja yölennon aikana kuukautissiteen ylivuoto.
Kaikki tuntemani lento-onnettomuudessa olleet ihmiset olivat pienkoneessa (ja huonosti kävi). Tilastojenkin mukaan isot matkustajakoneet ovat turvallisempia.
Yhden pienkoneonnettomuudessa kuolleen tunnen. Yhden toisen tutun matkustajakonelento joutui laskeutumaan väärälle kentälle, kun matkustamon paineet laskivat. Ja kyllä, ne naamamaskit tulivat esiin katosta.
Kyllä se kauhein kokemus on ollut kun päällä oli vatsatauti ja koneen vessa oli epäkunnossa ja toiseen järkyttävä jono. Ota vaippa ja oksennuspussi mukaan, niin em. ongelmatkin hoituvat.
Mun vuosikymmeniä lentänyt lentoemäntätuttu oli joskus työkuvioissa tavannut suomalaisen lentoemännän joka oli ollut pakkolaskussa mukana. Tälle ei kyllä ollut sattunut mitään. Että ei siis kovin yleistä.
Suosittelen Foxilta lentoturmatukinta nimistä ohjelmaa. Löytyy myös youtubesta (englanniksi)
https://www.youtube.com/results?search_query=mayday+air+crash+investigation
Siinä kaydään onnettomuudet seikkaperäisesti läpi ja miten niiden toistuminen estetetään.
En tunne. Itse lennän paljon, lennätän työn puolesta ihmisiä ympäri maailmaa, ja lähipiiriin kuuluu useampi lentäjä ja lentoemäntä.
Huoli pois ja hyvin mielin matkaan!
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:31"]
Minä olin kaksi vuotta työssä, jossa lennettiin tolkuttoman paljon, aivan kohtuuttomasti ja liikaa. Joka paikkaan oli muka niin kiire, että aina piti lentää. Lensin siis kotimaassakin Helsingistä Tampereelle, vaikka lähtöselvityksineen ja lentokentille siirtymisineen olisin päässyt autolla nopeammin.. Firman TJ luuli, että jatkuva lenteleminen antaisi hyvän kuvan firmasta.
No, lensin siis tuolloin noin kahdesti viikossa (jonnekin ja takaisin) tavallisena viikkona ja kiireviikkoina saattoi olla kaksi lentoa per päivä. Jonku ison promokiertueen aikana saatoin hyvinkin tehdä seuraavanlaisen kierroksen:
Ma: Helsinki-Oslo, Oslo-Kööpenhamina
Ti: Kööpenhamina-Lontoo, Lontoo-Amsterdam
Ke: Amsterdam- Brysseli
To: Brysseli-Frankfurt
Pe: Frankfurt-Milano, Milano-Rooma
La: Rooma-Madrid
Su: Madrid-Helsinki
Kaksi vuotta tällaista, lisäksi mannertenväliset lennot, omat lomalennot, välilaskut ja ties mitkä. Kertaakaan en ole joutunut mihinkään onnettomuuteen, enkä tahattomaan välilaskuun minkään syyn takia, enkä hätälaskuakaan ole kokenut. Pahimmat onnettomuudet, mitä olen lentomatkan aikana kokenut, ovat olleet mehun kaatuminen syliin ja yölennon aikana kuukautissiteen ylivuoto.
[/quote]
Jestas, melkoisesti taustasäteilyä, vastuuton pomo tai tietämätön. Lentoemännillähän on kaksinkertainen rintasyöpäriski, tosin syy ei ole varma, että onko yläilmakehän kohonneella gammasäteilyllä osaa tai arpaa tässä.. Finnairin lentoemäntiä siis tutkittu.
Millä yhtiöllä lennät?
En tunne ketään sellaista. Olen jonkun verran katsonut selviytyjien haastatteluja vain mielenkiinnosta. Yleensä jos lentokone tekee pakkolaskun, niin on harvinaista, että tulee kuolonuhreja.