Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Leikkiväy lapset ottivat kadun haltuun Berliinissä

Vierailija
08.07.2015 |

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1436241620349

"BERLIINI. Keskellä vihreää ja rauhallista Prenzlauer Bergin kaupunginosaa katu muuttuu tiistaisin leikkipuistoksi.

Autoilla ei ole tänne Gudvanger Strasselle kerran viikossa mitään asiaa. Myös varrella olevan talon pysäköintipaikat ovat käyttökiellossa.

Kyseessä on Saksassa uusi ilmiö, leikkikatu. Britanniassa se on paljon yleisempi: esimerkiksi Lontoossa liikenteeltä suljettuja leikkikatuja on yli kolmekymmentä. Berliinissä katu on ainoa laatuaan.

Ajatus on, että leikkipuistoista lasten reviiriä laajennettaisiin kaupungissa muuallekin ja että lapset näkyisivät kaupungissa. Tiistaina iltapäivällä lapsia oli paikalla kolmisenkymmentä.

"Oikeastaan leikkipuistot ovat kaupungissa hätäratkaisu. On aikuisten vika, että kadut ovat niin vaarallisia paikkoja", sanoo Bernd Stude, yksi leikkikadun puuhamiehistä. Hän tuo paikalle mukanaan aina leikkimateriaaleja, ei valmiita leluja. Joka viikko jotakin erilaista.

Seitsemänkymppinen Stude on varsinaiselta ammatiltaan arkkitehti, mutta hänet tunnetaan lasten leikkipaikkojen uranuurtajana. DDR:n aikaan hän oli mukana perustamassa lasten leikkibussia, joka ajoi Itä-Berliinissä erilaisiin lastentapahtumiin.

Leikkikadun takana on aktiivinen kaupunginosan vanhempien porukka, joka halusi ottaa Lontoosta oppia Berliiniin. Luvan myönsivät kaupunginosan viranomaiset.

Nelivuotias Sophie maalaa – kunnes hän tarttuu sahaan. Suuri osa lapsista onkin kerääntynyt tiiviisti puutöiden ääreen.

Leikkikadun aktiiviset aikuiset haluaisivat ulkoleikkeihin myös koululaisia vieressä sijaitsevasta Wilhelm-von-Humboldtin alakoulusta, mutta vielä he eivät ole innostuneet.

Bernd Stude haluaa innostaa lapsia luoviin, vapaisiin leikkeihin. Hän on aina hyvin tyytyväinen, jos puunpötkäle muuttuu krokotiiliksi.

Kaikki eivät kuitenkaan hurraa leikkikadulle, varsinkaan viereisen vihreän talon asukkaat.

"Ei minun takapihallani" -ilmiö on muuttunut kirjaimellisesti "ei minun pysäköintipaikallani" -ilmiöksi.

Talon asukkaat ovat tehneet leikkivistä lapsista Berliinin kaupungille virallisen valituksen.

"Olen itse kallistunut leikkipaikan kannattajaksi, koska poikani Jamiro on täällä mielellään. Mutta ymmärrän vuorotyössä olevia naapureita, joita kadun tällainen käyttö ärsyttää", sanoo Heike Rath.

Leikkikatu on toistaiseksi syksyyn jatkuva kokeilu. Jos asukkaiden valitus etenee, se voi jäädä pelkäksi kokeiluksi."

Hykerryttää ajatellakin, millaisen paskamyrskyn saisi aikaan, jos ehdottaisi vastaavaa Suomessa :D Ei mitään elävää minun peltilehmäni pyhälle paikalle!

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla