Mikä avuksi TURVOTUKSEEN? Nyt menossa rv 28...
Turvotus on minulla aika " luontainen" vaiva. Menkkojen aikana turvotti aika lailla. Nyt raskausaikana olen päässyt näille viikoille ennen kuin tämä vaiva on ilmaantunut. Muistelen kyllä, että kärsin esikoisen odotuksenkin aikana tästä, mutta en varhaisilla viikoilla.
Käyn joka aamu vaa´alla. Jollen ihan väärin muista, nyt on viikon aikana paino lisääntynyt 1,5 kg. Sormia pistelee, silmäpussit ovat aikamoiset aamuisin jne.
En oikein tiedä, mikä voisi auttaa. Juon paljon vettä, syön kasviksia ja kuitupitoista ruokaa. Suolaa käytän ihan normaalisti. Ainoa muutos " normaalitilaan" on se, etten liiku yhtä paljon kuin aiemmin. Tosin hyötyliikuntaa (kävelyä) tulee kyllä tunti päivässä. Liikunnan lisääminen ei oikein ole vaihtoehto, sillä kuntosalilla ei saa supistusten takia käydä ja reipas kävelykin saa vatsan vihlomaan. En oikein tiedä uinnistakaan, sillä kohdunsuu on vähän auki.
Olisiko kellään vinkkejä, millä tuota turvotusta saisi vähemmäksi?
Kommentit (4)
Mä kävin esikoista odottaessa monta kertaa päivässä kylmässä suihkussa. Join myös paljon vettä. Ne auttoi minkä auttoi!! Paras keino ehkäistä turvotusta oli ripeä kävelylenkki. Se pisti nesteet kiertämään. Hassua, mutta yleensähän turvotus lähtee jo synnärillä. Kotiintulopäivänä mulla oli ihan kamalat norsunilkat!! Kengätkään eivät mahtuneet kiinni( mahtui siis koko raskauden ajan). Mun jalat eivät koskaan ole olleet niin turvoksissa!! :)
Mä käyn kerran viikossa Lymfassa, se laittaa nesteet ja kuona-aineet liikkeelle. Muutenkin tulee hyvä, kevyt ja rentoutunut olo sen jälkeen. Auttaa tosi paljon, mulla kun on muutenkin ilman raskauttakin turvotellut, niin nyt ei mitään ongelmia.
Hadesa 25+4
Mulla on auttanut vyöhyketerapia (ja se auttaa samalla moneen muuhunkin vaivaan). Pari kertaa päivässä yritän nostaa jalkoja ylös, esim. sohvalle.
Jalkakylpyveteen kannattaa kuulemma lisätä merisuolaa kourallinen, lisäksi kaalin lehdistä voi tehdä nestettä poistavat kääreet. Näin neuvoi joogaohjaajamme.
Turvotus on kyllä todellinen RIESA ollut täälläkin :( Itselläni se tosin näkyy ja tuntuu vain jaloissa, jotka ovat polvesta alaspäin kuin puupökkelöt suurimman osan aikaa! Mulla taas turvotusta ei ole koskaan ennen ollut, siksi tää on aika outo ja epämukava vaiva!
Mä huomasin turvotuksen alkaneen hmm.....se oli noin siellä 30 viikon korvilla. Nilkat paisuivat, hyi!
Myöskin mä olen juonut paljon (2.5 litraa päivässä) vettä ja kivennäisvettä , ananasmehua ym. Ei tunnu kyllä juomisesta olevan kovasti apuja :( Pelkkää vettä ei muuten kannata sitten juoda, se huuhtoo kivennäisaineita pois eli suolattomat kivennäisvedet ovat jees:)
Eilen olin ekaa kertaa LYMFASSA, jonka pitäisi auttaa aineenvaihduntaan ja nesteiden poistoon. Oli oikein miellyttävä ja rentouttava kokemus-voin suositella kyllä!! Sen jälkeen jalat olivat höyhenen kevyet-tosin illalla kyllä taas hieman turvotti ärsyttävästi varsinkin varpaissa:(
Yöllä kävin vessassa tavallista useammin eli taisi tuo nesteet liikkeelle saada kuitenkin??!
Mä odotan kovasti, että vauva jo syntyisi, jotta pääsisin tästä ikävästä turvotuksesta! Neuvolan vaakakin näyttää hurjia lukemia ja osaksi varmasti johtuu turvotuksestakin...
Ja sitten mulla vielä on tää rannekanava-ahtauma johtuen turvotuksesta eikä öisin saa nukuttua sen vuoksi, greit!!!
Olen iltaisin pitänyt välillä jääkylmässä vedessä jalkojani (ämpärissä) ja se auttaa kyllä ainakin hetkellisesti palauttamaan jalat suht normaaliin muotoon!
Koitetaan kestää...Tsemppiä loppuraskauteesi:)
Toivottelee: Je_Ni 39+2