Saariselän ainoa kauppa K-Market Kuukkeli, posti ja Alko paloivat maan tasalle
Siellä ei ole enää kuin ulkoseinät pystyssä, kertoi Lapin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Lauri Manninen maanantaina kello 6.30.
– Se on käytännössä ainut kauppakeskus täällä, joten tämä on kova isku kyläyhteisölle ja matkailulle, Manninen sanoo.
Etelä hiihtolomat ovat juuri alkaneet.
Hälytys tuli kello 3.47, kun ohikulkija havaitsi liekkien tulevan kauppakeskuksen katon läpi.
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kauppias Antero Ylävaaralle on tarjottu väistötiloja muun muassa kunnan omistamaan kauppakeskus Siulaan, kertoo Inari-Saariselkä Matkailun markkinointijohtaja Hanna Kouri.
"Lisäksi kunnassa suunnitellaan tarpeen mukaan mahdollisia kimppatakseja tai bussikyydityksiä Ivalon palveluiden pariin."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/56bea13b-5555-4fef-a083-4be47cc18beb
mielenkiintoista. Miten joku pyöräyttää puodin noin vain pystyyn, jos kaikki paloi. Ihmettelen. Voisi kuvitella, että myytävät samoin kuin kalusteet menivät sen siliän tien.
Voimia kaikille paikkakuntalaisille. Varmasti järkyttänyt kaikkia.
Kuka sanoo että se pyöräytettäisiin pystyyn noin vain. Kyllä järjestelyt ihan varmasti vaatii paljon työtä oli tilat valmiina tai ei. Toisaalta en näe mitään syytä miksi se ei olisi mahdollista. Kyllä hiihtokeskuksissa ollaan valmiita tekemään työtä sen eteen että matkailijoiden rahat jää alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä piti olla ensi viikolla lomaa siellä, mutta eipä ole enää.
Eihän siitä ole Ivaloon, kuin 32 km. Sielläkin on Alko ja paremmat ruokakaupatkin, kuin Saariselällä. Tuo matka ei ole Lapissa matka eikä mikään.
Jos kyseessä on mökkiläiset, jotka ovat tulleet lentokoneella eikä autoa ole, niin vaikeaksi menee kauppamatkat. Bussilla tietty pääsee juu, mutta...
Kuka matkustaa Lappiin ilman autoa?
Minä en taas ymmärrä, kuinka joku viitsii ajaa pk-seudulta Saariselälle autolla. Olen itse mennyt sinne parikymmentä kertaa joko lento+bussi tai juna+bussi-yhdistelmällä. Reilun tunnin lento ja sen jälkeen lentokentän pihasta bussi suoraan perille. Tai vaihtoehtoisesti illalla junaan, nukkuu yön junassa, aamulla sitten rautatieaseman pihasta lähtee bussi suoraan perille, jossa ollaan vähän 12 jälkeen. Perillä ei taas tarvitse normaalioloissa autoa mihinkään, jos majapaikka on Saariselän keskustassa.
Kulttuurieroja, kulttuurieroja. Asun Helsingissä, mutta jos Lappiin suunnataan niin oma auto on ehdoton. Nuorena ja köyhänä opiskelijana olen kyllä kerran mennyt kaverin kanssa julkisilla vaeltamaan, pidin sitä liftaamiseen verrattavana "lapsellisena" päähänpistona. Lapissa ilman autoa on täysin riippuvainen muista. Jos bussivuoro peruuntuu niin mihinkään et pääse. Vähintään vuokraisin auton vaikkapa Rovaniemeltä, jos en omaa omistaisi ja olisi pakko päästä lentämään.
Jos bussivuoro perutaan? Kuinkahan usein sitä on viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut Rovaniemeltä Pohjois-Lappiin tai päinvastoin kulkevilla bussilinjoilla? Veikkaanpa, että oma auto jättää tielle paljon todennäköisemmin.
Meneppä nyt Saariselälle veikkailemaan, miten kätevää on kulkea julkisilla.
Ai senkö takia pitää lähteä Lappiin autolla, että olisi varautunut ruokakaupan tulipaloon?
Nyt vääristelet tahallasi. Hyvä varautua kaikenlaisiin yllättäviin tilanteisiin, jos matkustaa harvemmin asutulle seudulle. Ulkomaiset turistit ymmärrän, mutta. heilläkin matkanjärjestäjän tulisi varautua kunnolla ja olla suhteet paikallisiin tahoihin kunnossa.
Eiköhän ne "kaikenlaiset yllättävät tilanteet" ole Lapin harvaan asutuilla seuduilla paljon todennäköisempiä omalla autolla liikkuessa kuin julkisilla kulkiessa.
Tottakai varaudutaan niihinkin tilanteisiin. Huomaan, että et oikein tiedä mistä puhut joten turha riidellä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos iso-omena ois palana, niin matikyläläisillä ei ois muita kauppoja kuin vanha alepa ja olarin prisma. Ja kuunkehrän s-marketti, pitäs mennä muuten pitkä matka niittykumpuun tai tapiolan ainoaan.
Metrolla, kamalaa.
metrolla pääsee nopeasti ja turvallisesti ja edullisesti
liian halpaa bensaa kun tuntuu joka räkänokalla olevan jonkulainen auton käppyrä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole Ivaloon, kuin 32 km. Sielläkin on Alko ja paremmat ruokakaupatkin, kuin Saariselällä. Tuo matka ei ole Lapissa matka eikä mikään.
Jos kyseessä on mökkiläiset, jotka ovat tulleet lentokoneella eikä autoa ole, niin vaikeaksi menee kauppamatkat. Bussilla tietty pääsee juu, mutta...
Minä en taas ymmärrä, kuinka joku viitsii ajaa pk-seudulta Saariselälle autolla. Olen itse mennyt sinne parikymmentä kertaa joko lento+bussi tai juna+bussi-yhdistelmällä. Reilun tunnin lento ja sen jälkeen lentokentän pihasta bussi suoraan perille. Tai vaihtoehtoisesti illalla junaan, nukkuu yön junassa, aamulla sitten rautatieaseman pihasta lähtee bussi suoraan perille, jossa ollaan vähän 12 jälkeen. Perillä ei taas tarvitse normaalioloissa autoa mihinkään, jos majapaikka on Saariselän keskustassa.
Kulttuurieroja, kulttuurieroja. Asun Helsingissä, mutta jos Lappiin suunnataan niin oma auto on ehdoton. Nuorena ja köyhänä opiskelijana olen kyllä kerran mennyt kaverin kanssa julkisilla vaeltamaan, pidin sitä liftaamiseen verrattavana "lapsellisena" päähänpistona. Lapissa ilman autoa on täysin riippuvainen muista. Jos bussivuoro peruuntuu niin mihinkään et pääse. Vähintään vuokraisin auton vaikkapa Rovaniemeltä, jos en omaa omistaisi ja olisi pakko päästä lentämään.
Jos bussivuoro perutaan? Kuinkahan usein sitä on viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut Rovaniemeltä Pohjois-Lappiin tai päinvastoin kulkevilla bussilinjoilla? Veikkaanpa, että oma auto jättää tielle paljon todennäköisemmin.
Ai senkö takia pitää lähteä Lappiin autolla, että olisi varautunut ruokakaupan tulipaloon?
Nyt vääristelet tahallasi. Hyvä varautua kaikenlaisiin yllättäviin tilanteisiin, jos matkustaa harvemmin asutulle seudulle. Ulkomaiset turistit ymmärrän, mutta. heilläkin matkanjärjestäjän tulisi varautua kunnolla ja olla suhteet paikallisiin tahoihin kunnossa.
Eiköhän ne "kaikenlaiset yllättävät tilanteet" ole Lapin harvaan asutuilla seuduilla paljon todennäköisempiä omalla autolla liikkuessa kuin julkisilla kulkiessa.
Tottakai varaudutaan niihinkin tilanteisiin. Huomaan, että et oikein tiedä mistä puhut joten turha riidellä. :D
Joo, olen ehtinyt vasta käydä Pohjois-Lapissa noin 40 kertaa julkisilla, joten en varmaan tiedä, mistä puhun. Ehkä sitten olen viisaampi, kun 50 kertaa tulee täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello 3:47 ohikulkija?
Kotiin menossa tai luultavimmin töihin menossa,
Postinjakaja?
Postinjakajat ei yleensä liike tuohon aikaan.
Lehdenjakajaa veikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen ehtinyt vasta käydä Pohjois-Lapissa noin 40 kertaa julkisilla, joten en varmaan tiedä, mistä puhun. Ehkä sitten olen viisaampi, kun 50 kertaa tulee täyteen.
Ja luultavasti on usein ollut ongelmallista, mutta olet (ideologisista tai taloudellisista syistä) mieluummin tehnyt vaikeamman kautta. Se on ihan ok. Mutta nytkin olisit ongelmissa Saariselällä.
Siinä näkyi keskittämisen hyödyt.
Kaikki meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma auto on Suomessa välttämätön. Uskokaa jo!
Suurin osa suomalaisista asuu alueilla, joissa on peruspalvelut parin kilometrin säteellä. Jos on vapaaehtoisesti muuttanut hevonkuuseen, on ihan turha huutaa että auto on Suomessa välttämätön. Aivan samalla tavalla minä voisin huutaa niille hevonkuusessa asuville että menkää sinne ruokakauppaan ratikalla.
Millä luulet ruokiesi ym. sinne kävelymatkan päässä olevaan kauppaasi tulevan? No, autolla. Niin että äläpä elvistele nyt sen autottomuutesi kanssa, joku sitä autoa sinun puolestasikin käyttää kuitenkin:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luultavasti on usein ollut ongelmallista, mutta olet (ideologisista tai taloudellisista syistä) mieluummin tehnyt vaikeamman kautta. Se on ihan ok. Mutta nytkin olisit ongelmissa Saariselällä.
Ei minulle tule kyllä mieleen muuta ongelmatilannetta kuin se, kun vuonna 1991 olimme viiden hengen porukan ja rinkkojen kanssa menossa Kemihaaraan, ja viimeisellä joukkoliikenteen etapilla Savukoski-Tulppio tilataksin kuljettaja ei ollut varautunut siihen, että me tulemme kyytiin mukaan yhden mummon ja 10 koululaisen lisäksi. Mutta siitäkin pienen pähkäilyn ja peräkärryn lainaamisen jälkeen selvittiin. Tosin taksikuski käski koululaisia painamaan päät alas, jos poliisiauto tulee vastaan. Silloisissa bussiaikatauluissa oli vain sanottu, että Savukoskelta on yhteys Tulppioon, mutta ei kerrottu, että se ajetaan tilataksilla, joten matkasuunnitelmista olisi ollut hyvä ilmoittaa etukäteen.
Sen suurempaa ongelmatilannetta en muista yhdeltäkään reissulta. Ja kyllä me nytkin siellä Saariselällä selvittäisiin, mutta syötäisiin varmaan vähän useammin ravintoloissa kuin mitä olisi suunniteltu. Oma tämän talven Saariselän matka on vasta reilun kuukauden päästä, joten tässä ehtii vielä katsoa, tilaammeko ruoat kämpälle Ivalon kaupasta vai onko ruokakauppa saatu siihen mennessä toimimaan väliaikaistiloissa.
Ainut mikä varmaan oikeasti porukkaa kirpaisee on alkon palaminen maantasalle
Onpa harmi :( Se oli sympaattinen kauppakeskus. Onneksi ei tullut henkilövahinkoja! Toivottavasti saavat uuden entistä ehomman nopeasti pystyyn. Syötteellekin nousi uusi upea tunturihotelli pikavauhtia sen palaneen tilalle.
Just viime syksynä käydessämme pohdittiin että on melko aikansa eläneessä kunnossa tuo kauppakompleksi, kipeästi rempan tarpeessa. No, ei ole enää. Vaikka pitkä historiahan sillä oli, ja kyllä tätä paloa varmaan muistellaan vielä pitkään. Ajoitus oli kyllä kauhein mahdollinen juuri hiihtolomakauden alkuun, mutta onhan se koko alueen yrittäjien yhteinen tahtotila saada turistit pysymään tyytyväisenä, eli eiköhän ne ruokakauppapalvelut (ja Alko ja apteekin palvelupiste) jotenkin järjesty.
Vierailija kirjoitti:
Onpa harmi :( Se oli sympaattinen kauppakeskus. Onneksi ei tullut henkilövahinkoja! Toivottavasti saavat uuden entistä ehomman nopeasti pystyyn. Syötteellekin nousi uusi upea tunturihotelli pikavauhtia sen palaneen tilalle.
Tarvitaan asialleen omistautunut yrittäjä, joka nousee jatkamaan vastoinkäymisistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Just viime syksynä käydessämme pohdittiin että on melko aikansa eläneessä kunnossa tuo kauppakompleksi, kipeästi rempan tarpeessa. No, ei ole enää. Vaikka pitkä historiahan sillä oli, ja kyllä tätä paloa varmaan muistellaan vielä pitkään. Ajoitus oli kyllä kauhein mahdollinen juuri hiihtolomakauden alkuun, mutta onhan se koko alueen yrittäjien yhteinen tahtotila saada turistit pysymään tyytyväisenä, eli eiköhän ne ruokakauppapalvelut (ja Alko ja apteekin palvelupiste) jotenkin järjesty.
On meitäkin, jotka ei nenänvartta pitkin kiinteistöä mittailtu, koska se asiansa ajoi. Pohjoisessa kun ei ole tapana kauppakeskustriploja rakennella vain rakentamisen vuoksi. Toivotaan, että sadaan mukava ja viihtyisaä kauppakeskus Kuukkeli mahdollisimman pian tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma auto on Suomessa välttämätön. Uskokaa jo!
Suurin osa suomalaisista asuu alueilla, joissa on peruspalvelut parin kilometrin säteellä. Jos on vapaaehtoisesti muuttanut hevonkuuseen, on ihan turha huutaa että auto on Suomessa välttämätön. Aivan samalla tavalla minä voisin huutaa niille hevonkuusessa asuville että menkää sinne ruokakauppaan ratikalla.
Millä luulet ruokiesi ym. sinne kävelymatkan päässä olevaan kauppaasi tulevan? No, autolla. Niin että äläpä elvistele nyt sen autottomuutesi kanssa, joku sitä autoa sinun puolestasikin käyttää kuitenkin:)
Ahaa, pitääpä muuttaa Kallioon turhan toimittajaksi ajelemaan ratikalla. Ruokaa kun saa kätevästi Alepasta. Maanviljelijä
Lapissa on aina osattu tehdä pontikkaa ja välineet löytyvät aitan ylisiltä tai autotalliin säilöttynä. Välillä on vaan niin rikasta poroukkoa olevinaan että mieluummin taksilla 200 kilometrin päähän alkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kello 3:47 ohikulkija?
Kotiin menossa tai luultavimmin töihin menossa,
Postinjakaja?
Postinjakajat ei yleensä liike tuohon aikaan.
Lehdenjakajaa veikkaan.
Viestin 269 miinustajat eivät ymmärrä eroa.
Terveisin alanammattilainen joka tekee molempia töitä...
Joitakin vuosia aikaisemmin oli outo tulipalo Utsjoella. Ehkä näillä paloilla on jokin yhdistävä tekijä.