Saariselän ainoa kauppa K-Market Kuukkeli, posti ja Alko paloivat maan tasalle
Siellä ei ole enää kuin ulkoseinät pystyssä, kertoi Lapin pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Lauri Manninen maanantaina kello 6.30.
– Se on käytännössä ainut kauppakeskus täällä, joten tämä on kova isku kyläyhteisölle ja matkailulle, Manninen sanoo.
Etelä hiihtolomat ovat juuri alkaneet.
Hälytys tuli kello 3.47, kun ohikulkija havaitsi liekkien tulevan kauppakeskuksen katon läpi.
Kommentit (283)
Niin, kuka lie tuon rakennuksen omisti. Jokuhan sen omisti ja nuo muut olivat siinä vuokralla.
Ei tuollaisesta edes saa kovin paljon vakuutuskorvauksiakaan.
Että kuka ne uudet tilat sitten rahoittaa?
Ei ole noin pienten seutujen kauppialla kummosesti rahaa alkaa rakentamaan uusia tiloja ja hankkia kaikki alusta loppuun uusina.
On siellä kuulemma joku vapaatila Saariselällä, johon joku noista toiminnoista mahtuis ehkä, kenties posti tai alko... ja se lääkekaappitoiminta, mutta tuskin sentäs kaikki.
Turistien varassahan nuo pienet kaupat paljolti toimivat, niinkuin kaikilla seuduilla missä kesällä on mökkiläisi. Lapissa vaan niitä turiseja on eniten talvella.
Sääliksi käy rehtiä suomalaista yrittäjää joka on varmasti jo pitkään miettinyt hyvää exit-strategiaa koronan tyhjennettyä turistirysän. Ja mistä sen tietää KENEN taskulamppu se siellä videolla näkyy puolta tuntia ennen paloilmoitusta. Sehän voi olla kuka tahansa laitapuolen kulkija joka haluaa että kauppias pääsee eroon hyvin vakuutetusta busineksesta.
Vierailija kirjoitti:
Viimeks Saariselällä oli reissun aikana muutaman naisen sääret mun selällä ja klämiskuukkelihan sieltä tuli.
Kaupunkilaisnaiset ovat käyneet panomatkoilla Lapissa jo ainakin 35 vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ivalon kauppiaan kannattaisi järkätä bussikuljetus.
Tai onko Lapissa vielä kauppa-autoja?Volttikuskeja ja lähettejä vaan kehiin. Pakasteet ja alko voi tietty olla vähän ongelma, mutta muut tuotteet kulkisi noinkin.
Alkossa ei mitään myyntirajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeks Saariselällä oli reissun aikana muutaman naisen sääret mun selällä ja klämiskuukkelihan sieltä tuli.
Kaupunkilaisnaiset ovat käyneet panomatkoilla Lapissa jo ainakin 35 vuoden ajan.
Pitää paikkansa, vahvistan tämän.
- Pellon Panomies-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä piti olla ensi viikolla lomaa siellä, mutta eipä ole enää.
Eihän siitä ole Ivaloon, kuin 32 km. Sielläkin on Alko ja paremmat ruokakaupatkin, kuin Saariselällä. Tuo matka ei ole Lapissa matka eikä mikään.
Jos kyseessä on mökkiläiset, jotka ovat tulleet lentokoneella eikä autoa ole, niin vaikeaksi menee kauppamatkat. Bussilla tietty pääsee juu, mutta...
Kuka matkustaa Lappiin ilman autoa?
Minä en taas ymmärrä, kuinka joku viitsii ajaa pk-seudulta Saariselälle autolla. Olen itse mennyt sinne parikymmentä kertaa joko lento+bussi tai juna+bussi-yhdistelmällä. Reilun tunnin lento ja sen jälkeen lentokentän pihasta bussi suoraan perille. Tai vaihtoehtoisesti illalla junaan, nukkuu yön junassa, aamulla sitten rautatieaseman pihasta lähtee bussi suoraan perille, jossa ollaan vähän 12 jälkeen. Perillä ei taas tarvitse normaalioloissa autoa mihinkään, jos majapaikka on Saariselän keskustassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siitä ole Ivaloon, kuin 32 km. Sielläkin on Alko ja paremmat ruokakaupatkin, kuin Saariselällä. Tuo matka ei ole Lapissa matka eikä mikään.
Jos kyseessä on mökkiläiset, jotka ovat tulleet lentokoneella eikä autoa ole, niin vaikeaksi menee kauppamatkat. Bussilla tietty pääsee juu, mutta...
No haloo? Joku voi matkustaa vaikka junalla. Never heard?
Joo, muista jäähä poies Saariselän asemalla, ettet mee Ivaloon asti. Töhö.
Mun mielestä se Kuukkeli ei sopinut ollenkaan hienoon "alppityyliin" mitä muut rakennukset alueella. Ja sisältä aika karsee myös. Mutta nythän joku saa kivat vakuutusrahat ja laittaa paremman tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Voi itku, turistit jäävät ilman viinoja.
Ne saa viinaa ivalosta
Ivalovcityssä on kaikkea ja ihan siinä vieressä
Mökkeillään Saariselällä parin kuukauden välein. Lähdettiin etätyö/viikonloppureissulta sieltä vajaa viikko sitten. Tullaan omalla autolla Oulun seudulta, mutta sanoisin silti että tämä pako on kova menetys. Kyllähän me pääsemme kauppaan Ivaloon ja voimme tuoda ruokaa tullessamme, mutta sääliksi käy niitä satoja/tuhansia ulkomailta tulleita turisteja jotka ovat ryhmämatkalla ilman autoa tai kotimaisia perheitä, jotka tulivat paikalle lentäen ja bussilla.
Vasta lähtiessämme kävin hakemassa Kuukkelista juotavaa ja jonotin samassa jonossa ulkomaisten turistien kanssa, jotka näyttivät ostavan mökkiin tai hotellihuoneeseen pientä syötävää. Viereisen mökin lentäen tullut perhe raahasi ruokaa kassikaupalla pulkalla vetäen.
Paikallisille ravintoloille tämä varmasti on tavallaan onnenpotku, mutta usein samassa kassajonossa on ollut myös paikallisia ravintolayrittäjiä kärryjen kansa hakemassa tuoretuotteisiin täydennystä (tukkuliikkeet kaukana ja kuorma kulkee harvoin).
Kaikki halukkat eivät varmasti mahdu Ivalon bussiin, mutta onneksi kyytejä näytetään järjestävän. Kaupan valikoimaan on ollut todella laaja ja kaupasta on yleensä ollut apu, jos kalsarit unohtuu kotiin, mökin vessaharja menee poikki tai auton lumiharja/-skraba menee rikki.
Kuukauden päästä ollaan menossa seuraavan kerran ja lomailu ei ole ihan yhtä helppoa kuin ennen ja vaatii enemmän suunnittelua.
Vierailija kirjoitti:
Spetsnaz ?
Ei välttämättä poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä, kuinka joku viitsii ajaa pk-seudulta Saariselälle autolla. Olen itse mennyt sinne parikymmentä kertaa joko lento+bussi tai juna+bussi-yhdistelmällä. Reilun tunnin lento ja sen jälkeen lentokentän pihasta bussi suoraan perille. Tai vaihtoehtoisesti illalla junaan, nukkuu yön junassa, aamulla sitten rautatieaseman pihasta lähtee bussi suoraan perille, jossa ollaan vähän 12 jälkeen. Perillä ei taas tarvitse normaalioloissa autoa mihinkään, jos majapaikka on Saariselän keskustassa.
Kulttuurieroja, kulttuurieroja. Asun Helsingissä, mutta jos Lappiin suunnataan niin oma auto on ehdoton. Nuorena ja köyhänä opiskelijana olen kyllä kerran mennyt kaverin kanssa julkisilla vaeltamaan, pidin sitä liftaamiseen verrattavana "lapsellisena" päähänpistona. Lapissa ilman autoa on täysin riippuvainen muista. Jos bussivuoro peruuntuu niin mihinkään et pääse. Vähintään vuokraisin auton vaikkapa Rovaniemeltä, jos en omaa omistaisi ja olisi pakko päästä lentämään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se Kuukkeli ei sopinut ollenkaan hienoon "alppityyliin" mitä muut rakennukset alueella. Ja sisältä aika karsee myös. Mutta nythän joku saa kivat vakuutusrahat ja laittaa paremman tilalle.
Se feikki alppityyli on persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, ei tulisi mieleenkään ajaa sinne. Lento, bussilla kätevästi perille ja perillä on just ihana olla ilman autoa.
Jos iso-omena ois palana, niin matikyläläisillä ei ois muita kauppoja kuin vanha alepa ja olarin prisma. Ja kuunkehrän s-marketti, pitäs mennä muuten pitkä matka niittykumpuun tai tapiolan ainoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se feikki alppityyli on persiistä.
Niin on ja sitä ei kyllä kannattaisi yhtään viljellä. Levi on hirvein.
Omaa Lappi-tyyliä vaan kannattaisi lisätä, Rovaniemellä paljon hyvää esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ivalon kauppiaan kannattaisi järkätä bussikuljetus.
Tai onko Lapissa vielä kauppa-autoja?Volttikuskeja ja lähettejä vaan kehiin. Pakasteet ja alko voi tietty olla vähän ongelma, mutta muut tuotteet kulkisi noinkin.
Mahtaako Lapissa etäisyydet volttikusteille olla liian pitkät, noin niin kuin Saariselän olosuhteissakin?
Kauppa-auto nyt ensi alkuun. Viinaa tosin ei kauppa-autollakaan saa kuskata myytäväksi.
Helsinkissä onkin toimiva paikallisliikenne. On toisiaan risteilevät bussilinjat, raitiovaunut, metrot sun muut rautatienlähiliikenne ynnä asiakkaistaan kirjaimellisesti tappelevat taksit joten ei voi ihan noin helsinkikeskeisesti puhua koko suomen oman auton tarpeettomuudesta. Toisaalta tuon kokoisessa kaupungissa tervejalkaiset pärjäisivät ihan kävelemällä.