Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ääliö, en tajua puhelinetua, selittäkää kiitos

Vierailija
21.02.2022 |

Niin kerta. Mulla sellainen kummallinen tilanne, että palkkalaskelmaan on merkitty se 20 euron puhelinetu, mutta liittymäni ei ole työnantajan vaan ihan omissa nimissäni. Eli maksan itse kaikki puhelinkulut.

Meneekö nyt ihan niinku pitäisi? Tietty jos puhuisi satojen eurojen edestä kuukaudessa, olisihan se kotiapäin, mutta nykyään kun melkein kaikki hoituu Slackillä ja sähköpostilla ja Teamsilla.

Kyselee tyhmä

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis että mitäkä? Sen lisäksi, että maksat itse puhelimen käytöstäsi, sinulle on lisätty tuo puhelinetu palkan päälle (eli maksat vielä siitä 20€:sta verot). Joo ei mene oikein kuten jo edellä on mainittu. Tuo puhelinetu on tarkoitettu siihen, että työnantaja maksaa kaikki puhelimenkäyttökulut ja saat käyttää puhelinta myös henkilökohtaisessa käytössä.

Esim. mulla ei ole puhelinetua, mutta on silti työnantajan maksama puhelin ja liittymä. Minulla onkin oma henk.koht. puhelin erikseen, josta maksan itse kulut ja jota käytän henkilökohtaiseen käyttööni. Eikä ole sitä 20 € puhelinetua palkan päällä. Voisin periaatteessa jättää työpuhelimen työpaikalle lähtiessäni kotiin, samoin kuin tietokoneeni.

Ei puhelinetukaan siihen velvoita että siihen puhelimeen tarvisi vastata työajan ulkopuolella.

Vierailija
22/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kanssa sitten ääliö. En ymmärrä, mitä etua on olla tavoitettavissa 24/7 20 eurolla!!! Haluan pitää oman elämäni omana.

Vaikka olisi kuinka puhelinetu, niin ei se sitä tarkoita että työpuheluja tarvisi hoitaa vapaa-ajalla.

Tästä oli puhetta edelisessä työpaikassa, kun työntantaja kuulema odotti että puhelimeen vastataan myös työajan ulkopuolella. Ei muuten vastata, ellei sitä erikseen huomioida palkassa ja makseta päivystyksestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on omani, ei työnantajan. Ja tosiaan palkkalaskelmassa näkyy puhelinetu, mutta laskut tulee mulle. Eihän tässä isoista rahoista ole kyse, mutta tympii vähän tällainen - myös kone, jota käytän työssä, on omani joten laitteiden puolesta halvaksi tulee yritykselle :-( AP

Onko työsuhteesi jotenkin epätyypillinen? Ei tuo ole mitenkään normaali käytäntö.

Joillakin aloilla on ollut tapana että työntekijät hankkii tarvitsemansa tavalliset työvälineet ja työnantaja maksaa siitä työkalukorvausta palkan päälle.

Vierailija
24/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis että mitäkä? Sen lisäksi, että maksat itse puhelimen käytöstäsi, sinulle on lisätty tuo puhelinetu palkan päälle (eli maksat vielä siitä 20€:sta verot). Joo ei mene oikein kuten jo edellä on mainittu. Tuo puhelinetu on tarkoitettu siihen, että työnantaja maksaa kaikki puhelimenkäyttökulut ja saat käyttää puhelinta myös henkilökohtaisessa käytössä.

Esim. mulla ei ole puhelinetua, mutta on silti työnantajan maksama puhelin ja liittymä. Minulla onkin oma henk.koht. puhelin erikseen, josta maksan itse kulut ja jota käytän henkilökohtaiseen käyttööni. Eikä ole sitä 20 € puhelinetua palkan päällä. Voisin periaatteessa jättää työpuhelimen työpaikalle lähtiessäni kotiin, samoin kuin tietokoneeni.

Ei puhelinetukaan siihen velvoita että siihen puhelimeen tarvisi vastata työajan ulkopuolella.

Ei velvoita tietenkään, mutta yleensä ihmiset ottavat sen puhelinetupuhelimen mukaansa kotiin. Se kun on myös henkilökohtaisessa käytössä. En itsekään vastaillut työpuheluihin työajan ulkopuolella silloin, kun edellisissä työpaikoissa oli puhelinetu, mutta puhelin oli tietysti mukana koska muuta puhelinta ei ollut. Nyt on kaksi puhelinta, joista toinen on pelkästään työkäytössä.

Vierailija
25/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhelin on omani, ei työnantajan. Ja tosiaan palkkalaskelmassa näkyy puhelinetu, mutta laskut tulee mulle. Eihän tässä isoista rahoista ole kyse, mutta tympii vähän tällainen - myös kone, jota käytän työssä, on omani joten laitteiden puolesta halvaksi tulee yritykselle :-( AP

Onko työsuhteesi jotenkin epätyypillinen? Ei tuo ole mitenkään normaali käytäntö.

Joillakin aloilla on ollut tapana että työntekijät hankkii tarvitsemansa tavalliset työvälineet ja työnantaja maksaa siitä työkalukorvausta palkan päälle.

BYOD-käytäntö (bring your own device)

Vierailija
26/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten teillä muilla toimii esim. parkkisovellukset? Meillä ei työpuhelimella saa maksaa mitään pysäköintimaksuja ja bussilippuja.

Verottaja ei hyväksy puhelinedun verotukseen sitä että puhelinta käytetään maksuvälineenä. Onnistuuko se edes enää nykyisin, eikö kaikki parkkisovellukset ja muut mene puhelinlaskun sijaan luottokortilta?

Jos työnantaja hyväksyisi pysäköinnin maksamisen puhelinlaskuun, niin se pitiäisi erotella ja siitä osuudesta pitäisi työntekijää verottaa kutten palkkaa. Hankalaa, joten helpompi kieltää.

Vierailija
27/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

BYOD-käytäntö (bring your own device)

Ai tähänkin on keksitty lyhenne :D Omakokemus on sähköasennushommista 90-luvun alussa ja silloin se oli työkalukorvaus.

Vierailija
28/28 |
21.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, kyllä, teen omalla nettiliittymällä etätöitä. Firman linjaus on, että eivät maksa kenenkään nettiliittymiä. No mutta kiitos, laitan heille viime kuukausien puhelinlaskut ja pyydän suorittamaan mulle. Ja jatkossa oon tarkempi. Olen tosin ollut firmassa vaan vajaa kolme kuukautta...joten ei isoa vahinkoa. AP

Meillä on puhelinedussa 4G liittymä ja sillähän jo hoituu etätyötkin ihan kirkkaasti. Ei minulla kotonakaan ole kuin 4G nettiliittymä. Mutta työnantajan kanta on että ei kustanna kahta työpistettä, eli jos tekee töitä kotona, niin sinne saa viedä työpaikalta henkilökohtaisessa käytössä olevia työvälineitä, eikä erillistä nettilittymää kustanneta. Toimistolla on saanut tehdä töitä myös korona-aikana jos haluaa ja tilaahan siellä kyllä on reilusti, koska suurin osa on etätöissä. Toinen mahdollisuus on siirtyä kokonaan etätöihin ja luopua toimiston työpisteestä, jolloin sen netin ilmeisesti saisi kotiin oletettavasti työpuhelimeen, jos ei ota puhelinetua. Nyt jos ei ota puhelinetua saa työpuhelimen, joka on mallia älytön, eikä siinä ole nettiä, eikä sitä saa tietenkään käyttää omiin puheluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme