Olen ääliö, en tajua puhelinetua, selittäkää kiitos
Niin kerta. Mulla sellainen kummallinen tilanne, että palkkalaskelmaan on merkitty se 20 euron puhelinetu, mutta liittymäni ei ole työnantajan vaan ihan omissa nimissäni. Eli maksan itse kaikki puhelinkulut.
Meneekö nyt ihan niinku pitäisi? Tietty jos puhuisi satojen eurojen edestä kuukaudessa, olisihan se kotiapäin, mutta nykyään kun melkein kaikki hoituu Slackillä ja sähköpostilla ja Teamsilla.
Kyselee tyhmä
Kommentit (28)
Ei todellakaan mene oikein. Puhelinedussa työnantaja maksaa sekä puhelimen että puhelinlaskut. Nyt pikaisesti palkanlaskentaan tai muuhun vastaavaan esimieheen yhteyttä.
Jos on puhelinetu, puhelin on työnantajan nimissä ja työnantaja tietysti maksaa puhelinlaskut.
Joskus mulla oli niin hetken, että oli puhelinetu, puhelin nimissäni ja toin laskut töihin ja työnantaja maksoi. Sekin ok oli ainakin silloin. Näkyi siis puhelinetu palkkalaskelmassa tuossakin tapauksessa
Jos on peritty väärin puhelinetua, pyydä korjaamaan takautuvasti palkkaan. Tai ostata se puhelin ja varmista, että tulee paras mahdollinen hyvällä kameralla
En missään nimessä suostuisi siihen, että henkilökohtainen puhelimeni olisi työnantajan tai hän voisi laskutustiedoista mitä sillä on tehty.
Puhelinedussa puhelin on osa palkkaasi. Työntantaja hankkii puhelimen ja puhelinliittymän ja maksaa niiden kulut ja sinä saat käyttää puhelinta työpuheluiden lisäksi myös omiin puheluihisi. Tämän puhelinedun arvoksi verottaja on arvioinut 20€ ja tämä 20€:n summa lasketaan sinulle palkaksi ja sitä verotetaan palkkana. Se on sitten vähän työpaikkakohtaista että tuleeko tuo 20€ palkan päälle, vai lasektaanko se siältyvän palkkaan ja rahapalkkaa vähennetään 20€:lla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on peritty väärin puhelinetua, pyydä korjaamaan takautuvasti palkkaan. Tai ostata se puhelin ja varmista, että tulee paras mahdollinen hyvällä kameralla
Oma työnantaja hyväksyy vain 250€ ostohinnan puhelinetupuhelimeen ja sillä ei kummoista puhelinta saa. Vähän kiikunkaakun että kannattaako edes ottaa puhelinetua. Ehkä se nyt kannattaa, mutta ei ole kyllä mikään suuri etu.
Siis että mitäkä? Sen lisäksi, että maksat itse puhelimen käytöstäsi, sinulle on lisätty tuo puhelinetu palkan päälle (eli maksat vielä siitä 20€:sta verot). Joo ei mene oikein kuten jo edellä on mainittu. Tuo puhelinetu on tarkoitettu siihen, että työnantaja maksaa kaikki puhelimenkäyttökulut ja saat käyttää puhelinta myös henkilökohtaisessa käytössä.
Esim. mulla ei ole puhelinetua, mutta on silti työnantajan maksama puhelin ja liittymä. Minulla onkin oma henk.koht. puhelin erikseen, josta maksan itse kulut ja jota käytän henkilökohtaiseen käyttööni. Eikä ole sitä 20 € puhelinetua palkan päällä. Voisin periaatteessa jättää työpuhelimen työpaikalle lähtiessäni kotiin, samoin kuin tietokoneeni.
Mä oon kanssa sitten ääliö. En ymmärrä, mitä etua on olla tavoitettavissa 24/7 20 eurolla!!! Haluan pitää oman elämäni omana.
Oletko ap siis saanut puhelimen työnantajalta mutta liittymä on omasi?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kanssa sitten ääliö. En ymmärrä, mitä etua on olla tavoitettavissa 24/7 20 eurolla!!! Haluan pitää oman elämäni omana.
Ei tästä ollut kyse. Vaan siitä, että ap maksaa itse kulut vaikka hänellä on palkassa puhelinetu. Tuo, pitääkö puhelinedun saajan olla tavoitettavissa 24/7 on sitten työsopimuksellinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei puhelinetu tarkoita 247 tavoitettavissa oloa.
Puhelin on omani, ei työnantajan. Ja tosiaan palkkalaskelmassa näkyy puhelinetu, mutta laskut tulee mulle. Eihän tässä isoista rahoista ole kyse, mutta tympii vähän tällainen - myös kone, jota käytän työssä, on omani joten laitteiden puolesta halvaksi tulee yritykselle :-( AP
Vierailija kirjoitti:
Puhelin on omani, ei työnantajan. Ja tosiaan palkkalaskelmassa näkyy puhelinetu, mutta laskut tulee mulle. Eihän tässä isoista rahoista ole kyse, mutta tympii vähän tällainen - myös kone, jota käytän työssä, on omani joten laitteiden puolesta halvaksi tulee yritykselle :-( AP
Joo, tuossa tapauksessa vaadi se puhelinetu nyt alkajaisiksi pois sieltä palkan päältä ja palkkiksesta hyvitys jollain tapaa. Sinä olet laskennallisesti hävinnyt joka kuukausi.
Vähän oletan nimittäin, että jos tietokoneesikin on omasi, niin et tule saamaan myöskään työnantajan maksamaa puhelinta ja liittymää... Älä nyt vielä sano, että teet töitä kotona omalla nettiliittymälläsi?
Eihän sulla ole puhelinetua siis jos maksat laskutkin itse. Joku pikkufirma vissiin kyseessä?
Miten teillä muilla toimii esim. parkkisovellukset? Meillä ei työpuhelimella saa maksaa mitään pysäköintimaksuja ja bussilippuja.
Vierailija kirjoitti:
HR:lle/palkanlaskennalle on tapahtunut joku virhe. Ota yhteyttä em. tahoon mahdollisimman pikaisesti ja pyydä, että tarkistavat, mistä lähtien sinulla on tuo "puhelinetu" ollut, jos ei itselläsi ole palkkakuitteja tallessa. Maksavat totta kai takaisin.
Heh, kyllä, teen omalla nettiliittymällä etätöitä. Firman linjaus on, että eivät maksa kenenkään nettiliittymiä. No mutta kiitos, laitan heille viime kuukausien puhelinlaskut ja pyydän suorittamaan mulle. Ja jatkossa oon tarkempi. Olen tosin ollut firmassa vaan vajaa kolme kuukautta...joten ei isoa vahinkoa. AP
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä muilla toimii esim. parkkisovellukset? Meillä ei työpuhelimella saa maksaa mitään pysäköintimaksuja ja bussilippuja.
Aiemmassa työpaikassa oli puhelinetu, nyt ei enkä tarvi. Testailin aina välillä varsinkin työmatkoilla ollessani, onko laitettu estoja ja ostin toisinaan automaatista pullollisen pepsimaxia :) Sen verran vähän, ettei kiinnitetty huomiota missään vaiheessa laskujen tarkastusketjua. :) Itse joskus kirjanpitoa ja palkanlaskentaa tehneenä tiesin, että ei niitä laskuja niin tarkkaan nysvätä, jollei summa poikkea kovin paljoa normaalista. Hyvin uppoaa muutama limppari
Vierailija kirjoitti:
Heh, kyllä, teen omalla nettiliittymällä etätöitä. Firman linjaus on, että eivät maksa kenenkään nettiliittymiä. No mutta kiitos, laitan heille viime kuukausien puhelinlaskut ja pyydän suorittamaan mulle. Ja jatkossa oon tarkempi. Olen tosin ollut firmassa vaan vajaa kolme kuukautta...joten ei isoa vahinkoa. AP
Mua oikeasti ihmetyttää näiden pikkufirmojen (oletan näin) toiminta ja leväperäisyys tietoturva-asioissa. Käytetään omia tietokoneita omilla nettiliittymillä ja omia älypuhelimia työtehtävien hoitoon. Kun kerran laitteet ovat työntekijän omia, ei työnantajalla ole mitään mahdollisuutta valvoa sitä, ettei laite tule hakkeroiduksi tai saastu viruksilla.
Meillä on jopa puhelimessa firman IT:n asentamat tietoturvasoftat ja kaksivaiheiset tunnistukset käytössä, mitään ei saa itse asennella tietokoneelle ja puhelimeenkin pystyy asentamaan vain sallittuja appeja.
No meni vähän ohi aiheen...
Kuka omistaa puhelimen?