Mistä Turusta asuntoa?
Saako Turun kaupungin vuokra-asuntoja helposti? Olen muuttamassa muualta Turkuun ja aloitan opiskelut yliopistossa. Helsingissä on ainakin vaikea saada.
Alueella ei ole niin väliä (saa olla mamu slummikin, kun mies olen, eikä niin pelota), kunhan on jonkinlaiset kulkuyhteydet keskustaan. Varissuosta olen kuullut.
Stressaa, koska miesten vaikeampi saada asuntoja. Tosin olen jo vähän vanhempi, niin ehkä helpottaa.
Kommentit (12)
Vapaat markkinat on poissuljettu? Vuokravälitystoimistoja on vaikka miten paljon. Mutta jos kaupungin vuokra-asunnon saat, välttele kuitenkin Halisia. Narkkareita, vankilasta vapautuneita, alkoholisteja. Varissuo on ihan kiva perhelähiö siihen verrattuna.
Saramäki on edullinen, tosin tiettyjen kriteerien pitää täyttyä jotta sinne pääsee.
Turun ylioppilassäätiöltä löytyy opiskelijoille asuntoja hyvin.
Mitäs pitäs tehdä kun tyssiltä saisin ilmeisesti solun 1.9 ja opiskelut alkavat jo 25.8? Missä hemmetissä mä asun ja dokaan sen viikon? Ensimmäinen viikko on tärkeä tutustumisen ja käytännön asioiden kannalta.
Kun kerrat aloitat yliopistossa, haet ja saat Tyssiltä (Turun ylioppilaskyläsäätiö) kämpän. Se saattaa sijaita Yo-kylässä aivan kampuksen kupeessa tai sitten jossakin vähän kauempana. Asuntotilanne on Turussa ihan kelvollinen, ja ulkopaikkakuntalaiset pääsevät vielä kiilaamaan Tyssin jonossa.
Kaupungin vuokrakämppää ei kannata aluksi edes hakea.
Kaupungin asunnossa asuva tuttavani jonotti reilut puoli vuotta saadakseen asunnon (alue on tosin haluttu). Yksityisiltä markkinoilta suosittelen yliopisto-opiskelijalle keskustaa, Marttia, Portsaa ja Nummea. Itäinen keskusta (eli yliopiston puoli joesta) on pääsääntöisesti kalliimpaa aluetta. Jos haluaa isommat neliöt edullisesti, hyvä lähiö on Runosmäki. Runosmäessä on mahtavat liikuntamahdollisuudet, ja bussit kulevat erittäin usein. Runosmäestä pyöräilee alle puolessa tunnissa keskustaan (ja yliopistolle).
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:14"]
Mitäs pitäs tehdä kun tyssiltä saisin ilmeisesti solun 1.9 ja opiskelut alkavat jo 25.8? Missä hemmetissä mä asun ja dokaan sen viikon? Ensimmäinen viikko on tärkeä tutustumisen ja käytännön asioiden kannalta.
[/quote]
Hätämajoitus on suurissa yliopistokaupungeissa tarjolla joka syksy.
[/quote]Tyssillä on tilapäismajoitusta tällaisia tilanteita varten. Voi olla, että sinulle vapautetaan kämppä jo etukäteen, kun soitat ja kerrot asemastasi. Sinunlaisiasi muualta tulevia on satoja joka vuosi.
[/quote]
missä alkaa noin aikaisin? lääkiksessä?
[/quote]
Asuntoa odottavia ja etsiä opiskelukavereitani punkkasi Boressa (http://www.hostelborea.fi). Hinta kuulosti silloin hyvinkin edulliselta. TYS:n hätämajoitus on tietysti edullisempi.
TYSsiltä joo