Kiusallista kun nuo kassaneidit tervehtii aina kaksi kertaa
Ensin ovella, sitten kassalla.
Miksi ne tekee noin? Ovat ihastuneita?
Kommentit (35)
Postimies soittaa aina kahdesti, samoin kassaneiti tervehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalaiselle voi tervehtiminen olla kiusallista.
Joo, kannattaa välttää kyllä Suomesta muualle työllistymistä. Esim. Saksassa on hyvin tavallista, että työkavereita tervehditään joka kerta päivän aikana tavatessa. 355
Sama omassa lähikaupassani. Itsekin menen aina hämilleni, koska olemme juuri tervehtineet ja sit sama uusiksi kassalla kahden minsan päästä. Mutta toinen vaihtoehto olisi olla hiljaa ja se tuntuu vielä oudommalta. Tai sit todeta, että säitä pidellyt. Olen siis tyytynyt itsekin nyt kahden tervehdyksen taktiikkaan, koska millä sen voi korvata?
Komppaan entisenä kassana tuota "kaikkien olevan massaa" kommentteja, asiakkaita tulee niin paljon ja ajatukset välillä muualla että kaikki menee automaatilla. Olen pokkana tervehtinyt jotakin viisi kertaa parhaimmillaan :D
Jos asiakas on tosi tavallisen näköinen, ei jää mieleen. Se kassa ei siis välttämättä muista, onko tervehtinyt jo kyseistä ihmistä, ja varmuuden vuoksi tervehtii uudelleen.
Parhaimmillaan kassa on just kantanu jotain tavaraa ja tervehtinyt käytävällä 0.5 min aiemmin ja sit istuu kassalle ja tervehtii :D
Se on vaan rituaali. Kun tullaan kasalle ensimmäisenä tervehditään vaikka olis just juteltu muualla kaupassa.
Kauppoihin tehdään mystery shopper-pistotarkastuksia, joissa nimenomaan tutkitaan tuota että huomioidaanko asiakasta hänen saapuessaan kauppaan, tullessaan kassalle, ja vielä että hyvästelläänkö lopuksi.
Käyn automaattikassalla niin ei tapahdu mitään hirveää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa kirjoitti:
Ei muista sua. Jos oot ihana niin muistaa eikä tervehdi kahdesti.
Ei muista mua kun kävelen ovesta sisään kassan ohi hakemaan juomat ja siitä heti takaisin kassalle? Eivät menetä näköetäisyyttä kertaakaan.
Koko tässä skenaariossa menee siis pari minuuttia. Onko ne pilvessä tai jotain kun noin huono lähimuisti?
Itse tervehdin työpaikalla kaikkia. Tähän lasketaan mukaan myös huonekasvi, jota tervehdin kun silmäkulmassa näin ihmisenkokoisen hahmon.
Vierailija kirjoitti:
Kassa kirjoitti:
Ei muista mua kun kävelen ovesta sisään kassan ohi hakemaan juomat ja siitä heti takaisin kassalle? Eivät menetä näköetäisyyttä kertaakaan.
Eivät edes näe sinua. Havainnoivat hiipparin ja katsovat käsiäsi, livahtaako tavaraa hyllystä taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kassa kirjoitti:
Koko tässä skenaariossa menee siis pari minuuttia. Onko ne pilvessä tai jotain kun noin huono lähimuisti?
Itse tervehdin työpaikalla kaikkia. Tähän lasketaan mukaan myös huonekasvi, jota tervehdin kun silmäkulmassa näin ihmisenkokoisen hahmon.
Voi hitsi noita traakkipuita, minutkin ovat monesti yllättäneet.
"Onko ne pilvessä tai jotain kun noin huono lähimuisti?"
Jos tietäisit yhtään mitään havaintopsykologiasta, et edes kyselisi. Ei sinua nähdä eikä katsota saati että herättäisit mitään sellaista mielikuvaa, mikä tallentuisi aivoihin.
Lähinnä sitä katsotaan, näpistätkö/aiotko rähinöidä/oletko porttikiellossa.
Asiakas ei ole kiinnostava. Niitä käy joka päivä tuhat tai usea tuhat.
Voi kassaparat, nuo setämiesten viimeiset hiipuvien haaveiden kohteet.
Onneksi yhä useampi kassa on mies. Meidän lähikaupassa on sikhimies: kaksi metriä, viikset, parta, sininen turbaani sekä turvallisuuskoulutus.
Heittää häiriköt ulos kevyesti kuin puruluun.
Ranskassa ja esim. Iso-Britanniassa tervehditään aina, kun astutaan ovesta sisään johonkin liikkeeseen ja katseet kohtaavat. Se on vain normaalia käytöstä. Jossain Pariisissa tai Lontoossa voi muuten olla tylyäkin meininkiä, mutta silti tervehdykset, "ole hyvä" ja "kiitos" sekä "anteeksi" ovat itsestäänselvyyksiä. ...ja sama toimii kyllä naapurimaa Ruotsissakin.
En ymmärrä, miksi nuo asiat ovat osalle ihmisistä niin vaikeita Suomessa. Toki osa suomalaisista on ihan fiksujakin. Niitä oikeasti sairaalloisen ujoja ja ääri-introvertteja on todellisuudessa hyvin pieni prosentti suomalaisistakaan.
Ite tervehdin joskus kassaa vahingossa kaks kertaa ja hyvä, ettei soittanu vartijaa paikalle.
M53