Lue keskustelun säännöt.
Olen käynyt armeijan 17-vuotiaana -kysymyksiä?
Kommentit (27)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija kirjoitti:
Oliko äitiä ikävä?
Ei ollut.
ap
Olisi tosi vaikea kuvitella oma poika 17-vuotiaana armeijassa. Ei pärjäisi.
Et sitten jäänyt töihin sinne? Kohta olisit eläkkeellä. T.evp -74
Vierailija kirjoitti:
En, kun olen vain korpraali.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, kun olen vain korpraali.
ap
Mutta ryhmän varajohtaja sentään :D
Jääkärit ovat jalkaväkeä, joilla on joukkojen perusaseistuksena rynnäkkökiväärit, käsikranaatit, konekiväärit, tarkkuuskirväärit ja kevyet singot (tuo siis 1997). Myös miinat opetettiin. kuten putkimiinat, sakaramiinat, viukamiinat, kulkimiinat ja tietysti telamiinat. Liikkuminen tapahtuu usein jalan ja osin kuljetuksin. Talvisin hiihdettiin. Jääkäreiden tehtävä on olla se hyökkäyksen tai puolustuksen kärki ja koulutuksessa opetetaan suojatumista, hyökkäystä, puolustautumista, peruslinnoittamista ym. Opetellaan toimimaan ryhmänä, joukkueena ja suurimmillaan komppaniana. Sotaharjoituksissa pataljoonana. Joukoilla on omat käsimerkkinsä, joiden perusteella otetaan äänettömästi etäisyydet, etenemismuodot, kokoontumiset ja muut. Muitakin asioita opetetaan, kuten haavoittuneiden ensiapua ja evakuointia, Jääkärin koulutus on aika monipuolinen ja siihen aikaan fyysisesti melko raskas.
Armeijan sisäinen kulttuuri oli aika kova, sisäkuri oli kova ja naisia ei Kajaanissa vielä tuolloin ollut tullut. Miehinen siis, toksinenkin, jos puhutaan nykytermein. Tosin silloin kaikki otti sen asiaan kuuluvana, koska ajat oli toiset.