Miksi AMK varasijat ei liiku yhtään?
Eikö kukaan peru opiskelujaan tai tule hyväksytyksi muualle? Tämä uusi järjestelmäkö siihen on syynä? Kohta pakko tehdä ratkaisu ettei voi ottaa enää opiskelupaikkaa vastaan, koska asunnon järjestäminen alkaa olla haastavaa mitä pidemmälle kesän loppua mennään.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:36"]
Miksi tulee mieleen että varasijajärjestelmä on nykyisessä muodossa oikeastaan aika susi?
[/quote]Miten niin? Pikemminkin erittäin hyvä; ennen varasijalle jäänyt sai jännätä mahdollista paikkaa yli kk:n, nyt tiedät heti 3.7. pääsitkö vai et. Varasijalta ansiosta näet miten kauas kärjestä jäit ja kannattaako sinne hakea enää uudestaan. Haamusijoja on paljon vähemmän kuin aiemmassa systeemissä, jossa saattoi päästä moneen paikkaan.
itse olin varasijalla 21 ja pääsin opiskelemaan
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:41"]
itse olin varasijalla 21 ja pääsin opiskelemaan
[/quote]Niin, mutta ilmeisesti sait tiedon viim 3.7. jolloin kaikki tulokset julkistettu tai et puhu tästä vuodesta. jos varasijasi olisi tuolloin 3.7. ollut päälle 20, et olisi päässyt. Fakta.
Koittakaa nyt, hyvät ihmiset, ymmärtää, että suurin osa eli keskimäärin 75% ammattikorkeakouluun hakeneista ei sinne pääse. Ammattikorkeakoulun portit aukenevat pain parhaalle neljännekselle eli ns. eliitille. Ja tästäkin eliitistä ihan kaikki eivät valmistu.
Amk ei todellakaan ole mikään jokaisen tallaajan korkeakoulu. Vähän nöyryyttä ja ahkeruutta lisää ja pääsykoekursseille. Myös lukion tai ammattikouluarvosanojen petraaminen voi olla käytännössä edellytys.
Kannattaa - ihan tosissaan - miettiä onko se amk sittenkään oikea paikka, jos jo pääseminen sinne on noinkin hankalaa. Ne pääsykokeet ovat kuitenkin amk-opintojen helpoimmat kokeet ja varsinaisissa amk-opinnoissa mennään täysin eri vaatimustasolla. Lisäksi amk:ssa on tiukka takaraja valmistumiselle eli hitaasti asioita sisästävät eivät tule koskaan saamaan amk-titteliä.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:56"]Koittakaa nyt, hyvät ihmiset, ymmärtää, että suurin osa eli keskimäärin 75% ammattikorkeakouluun hakeneista ei sinne pääse. Ammattikorkeakoulun portit aukenevat pain parhaalle neljännekselle eli ns. eliitille. Ja tästäkin eliitistä ihan kaikki eivät valmistu.
Amk ei todellakaan ole mikään jokaisen tallaajan korkeakoulu. Vähän nöyryyttä ja ahkeruutta lisää ja pääsykoekursseille. Myös lukion tai ammattikouluarvosanojen petraaminen voi olla käytännössä edellytys.
Kannattaa - ihan tosissaan - miettiä onko se amk sittenkään oikea paikka, jos jo pääseminen sinne on noinkin hankalaa. Ne pääsykokeet ovat kuitenkin amk-opintojen helpoimmat kokeet ja varsinaisissa amk-opinnoissa mennään täysin eri vaatimustasolla. Lisäksi amk:ssa on tiukka takaraja valmistumiselle eli hitaasti asioita sisästävät eivät tule koskaan saamaan amk-titteliä.
[/quote]
Höpö höpö!
Kannattaa kyllä kytätä niitä varasijapaikkoja oikeasti. Itse olin viime hauissa varasijalla 3. Ja päivitin opintopolkua joka päivä sen 18 kertaa. Sitten siellä luki että sain opiskelupaikan. Koululta tai opintopolusta ei tullut mitään postia että mitä tehdä ja milloin tulla. Onneksi kaveri pääsi jo aiemmin ja osasi kertoa milloin ja mihin mennä ekana päivänä. Menin kouluun vain tulostetun opintopolun lapun kans.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:56"]
Koittakaa nyt, hyvät ihmiset, ymmärtää, että suurin osa eli keskimäärin 75% ammattikorkeakouluun hakeneista ei sinne pääse. Ammattikorkeakoulun portit aukenevat pain parhaalle neljännekselle eli ns. eliitille. Ja tästäkin eliitistä ihan kaikki eivät valmistu.
[/quote]Voi lol mikä trolli. Tosi eliittikouluja jotkut maakuntien sivupisteet joihin ei riitä hakijoita edes jälkihaussa.
Valmennuskurssi AMMATTIKORKEAAN??? Pakko olla vitsi.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:07"]
[/quote]
Ei inttiin meneminen vapauta varasijapaikkaa ainakanaan omalla alallani yliopistossa, koska tietenkin se inttiin lähtevä kuitenkin ottaa sen paikan vastaan, mutta vain ilmoittautuu poissaolevaksi ekana vuonna. Sisäänottokiintiö on mikä on ja se lasketaan paikan vastaanottaneista. Myös edellisenä vuonna sisään päässeet, mutta inttiin menneet opiskelijat tulevat vuoden myöhässä eli aloittavat opintonsa vasta nyt.
[/quote]
Näissäkin on näköjään eri käytäntöjä eri korkeakouluissa. Minä taas sain paikan varasijalta juuri siksi, että edellä jonottaneet kaksi ottivat paikan vastaan, mutta ilmoittautuivat armeijan vuoksi eka vuonna poisoleviksi. Happy me! :)
[/quote]
Mistä sait tietoosi edelläsi jonottaneiden armeijaanlähdöstä? Koululta sitä ei ainakaan ole voitu sinulle kertoa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 16:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:11"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:41"]Aikoinaan v 1989 mun kaveri pääsi opistoon varasijalta 97 ja sisko varasijalta 7. Itse pääsin suoraan kun mulla oli pitkä matikka. Oli koulu johon ei niin vain menty sisään. Kaverille tuli soitto kahden päivän koulun käynnin jälkeen että olisi paikka. Vieläkin ollaan samalla alalla kaikki. T ohis [/quote] Monia näyttää harmittavan :) kyseessä kuitenkin yo-pohjainen koulutus siis AMKta edeltäjä. Palkka meillä kaikilla yli 5000e/kk. Tuota ennen kouluun oli päässyt vain pääsykokeilla mutta silloin tuli joku muutos että sisään pääsi pelkällä todistuksella. T Tradenomi YAMK + LuK
[/quote]
Itse ainakin miinuspeukutn siksi että vuonna 1989 oli aivan eri hakusysteemit kuin nykyään joten tuosta sinun kirjoituksestasi ei ole mutään hyötyä. Sun palkka ja tutkintonimikkeet ym. ylimääräinen ei minua kiinnosta.
[/quote]Kylläpä tämä aiheuttaa kovasti kateutta teissä nuorissa. Ei voi kuin nauraa :) Toisten menestystä ei kestetä, melko säälittävää :)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 09:39"]Syynä on paikkojen jaon logiikka. Hakijalle tarjotaan vain yhtä paikkaa. Tässä vaiheessa kenenkään paikka ei voi enää peruuntua suuremman prioriteetin paikan takia, koska kaikki tiedot tulivat jo viime perjantaina. Nyt varasijalta pääseminen edellyttää sitä, että joku luopuu kokonaan paikastaan eikä lähde lainkaan opiskelemaan. Eli todennäköisesti et pääse varasijalta lainkaan sisään. [/quote] Aika moni paikan saanut aloitti eilen intin että kyllä siellä peruutuksia tulee.
[/quote]
Ei niistä peruutusta tule, lykäävät vuodella aloitusta-
Ärsyttää niin paljon. Hain kolmeen monimuotokoulutukseen, ja näistä kahdessa 3.7. ilmoitettu varasija koepisteillä päälle 50 ja kolmannessa 7. Yhteispisteillä sijoitus kaikissa jotain +200.
Kuitenkin nämä huonommat jonot olivat päivityksen jälkee liikkuneet 8 ja 4 pykälää eteenpäin, eli ilmeisesti koepisteiden perusteella täytetään. Tossa eniten nousseeessa on vielä kaikkein pienin sisäänotto (alle 40) ja korkein raja. Niin mun tuuria, että ainoa, josta jonkinlainen toivo olisi ollut saada opiskelupaikka, ei ole muuttunut mihinkään. Varmaan ottavat siellä sisään yhteispistejonosta eikä kokeesta...
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 00:07"]
Ärsyttää niin paljon. Hain kolmeen monimuotokoulutukseen, ja näistä kahdessa 3.7. ilmoitettu varasija koepisteillä päälle 50 ja kolmannessa 7. Yhteispisteillä sijoitus kaikissa jotain +200.
Kuitenkin nämä huonommat jonot olivat päivityksen jälkee liikkuneet 8 ja 4 pykälää eteenpäin, eli ilmeisesti koepisteiden perusteella täytetään. Tossa eniten nousseeessa on vielä kaikkein pienin sisäänotto (alle 40) ja korkein raja. Niin mun tuuria, että ainoa, josta jonkinlainen toivo olisi ollut saada opiskelupaikka, ei ole muuttunut mihinkään. Varmaan ottavat siellä sisään yhteispistejonosta eikä kokeesta...
[/quote]Lisäksi oisin varmaan saanut alkupisteitä (työkokemus) enemmän, jos olisin tajunnut laittaa alakohtaiseen kokemukseen kaikki kyseisen alan ns. paskahommat, joita olen tehnyt vuosia. Sen sijaan pelasin varman päälle ja laitoin 0. Vasta pääsykoehaastattelussa kävi ilmi, että katsovat alakohtaiseksi työkokemukseksi kaiken vähänkään sinne liippaavan... Vinkiksi vaan muillekin momu-hakijoille.
Eikö?Se on joka tapauksessa ongelma.Varsinkin isoissa yliopistokaupungeissa.Vertaapa nyt joku Jyväskylä versus Tampere.Siis ne jonot on aika pitkät.Mun poika sai yksiön TOASilta vasta tokan opiskeluvuoden loppupuolella.Että ei se asunnon hankinta ole mikään läpihuutojuttu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:10"]Mitenköhän todennäköisesti itsestään virheellistä tietoa antanut jää kiinni? Luulisin, et jollain satunnaisotannalla tarkastetaan muutamat todistukset, jos sitäkään. Riski lienee hyvin pieni jos vähän alkupisteitä kaunistelee.
[/quote]
Kaikki todistukset tarkastetaan. Ei niitä huvin vuoksi pyydetä. Opiskelupaikka voidaan hylätä jos on antanut vääriä tietoja.