Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin Jorvisa rakenneultrassa, kätilö

Vierailija
07.07.2015 |

ei keronit yhtään motään mistään, ultrasi 20min ja tokaisi,että kaikki on hyvin. Olisi ollut kiva tietää mitä siellä edes katsotiinn jne, mikä kaikki on hyvin? Olin niin jännässä ja hiljaisuuden jatkuessa pelkäsin että on jotain vikaa kun se ei mitään puhu. Mukaan sain pari todella, todella, huonolaatuista,epäselvää kuvaa. Vauva kuulema oli huonossa sennossa. Oliko ultraaja kokematon, loman tarpeessa vai mikä mätti. Harmittaa, se mun nyt oli vika tilaisuus ennen synnytystä nähdä vauva. Pitäskö mennä yksityiselle vielä?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla varma että se laski varpaatkin, jos ei siitä mitään sanonut?

Vierailija
2/52 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se sanonut,jos jotain häikkää olisi ollut!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:21"]

Mitä ihmeen vastauksia taas? En minä ainakaan olisi osannut kysellä siellä mitään. "Hei mikäs tuo valkoinen piste on?" "Mitenkäs se aortta voi?" "Kuinkas pitkä tuo reisiluu nyt on?" En edes olisi tiennyt, mitä kaikkea tutkitaan. Ei se ole potilaan tehtävä, vaan kätilön kertoa ihan omasta aloitteestaan. Itselleni varattiin uusi aika koska sikiö oli huonossa asennossa. Ottavathan ne niitä kuvia itselleen arkistoihin pitkät pätkät.

Ja kyllä omat ultrasjani ovat aina oma-aloitteisesti pyrkineet ottamaan vanhempia varten hyviä profiilikuvia. Uskon sen johtuvan paitsi ihmisen ihmisystävällisyydestä myös siitä, että se osaltaan edistää tunnesiteen muodostumista tuloillaan olevaan vauvaan. SitäKIN halutaan edistää.

[/quote]Miksi se ei riitä että sanotaan ok?

[/quote]

Sulleko riittää? Menet lääkärille minkä tahansa vaivan kanssa ja lääkäri tutkii sinut hiljaa ja tokaisee vain lopuksi, että "ei mitään vakavaa" ja lähettää sinut kotiin. Eli et edelleenkään tiedä mistä vatsavaivasi johtuvat, mutta kun lääkäri sanoi ettet kuole siihen niin se riittää?

[/quote]

Tässä ei mennä lääkärille vaivan kanssa vaan rutiinitarkastukseen, jonka lähtökohta /olettama/toivomus on, että kaikki on ok. Jos olettama toteutuu, niin "kaikki ok" riittää. Ei ole mitään hoidettavaa vaivaa joten vertaus ontuu aika pahasti. Sitten jos on jotain poikkeamaa, se kerrotaan kuten myös se, mitä toimenpiteitä huomio aiheuttaa.

Olen kokenut neljä täysiaikaista raskautta ja "ok" on minulle riittänyt. Eka raskaus päättyi loppuraskauden kohtukuolemaan ja seuraavissa raskauksissa minulle on riittänyt tieto, että sikiö on ylipäänsä elossa.

Vierailija
4/52 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kohdalle sattui sellainen, joka meni/menee siitä, missä aita on matalin. IOvat sellaisia paikan täyttäjiä. Jotkut onneksi tekevät työnsä kokonaisvaltaisesti ja ovat vielä motivoituneitakin hommaansa. Tai sitten sillä oli vain huono päivä, mutta ei sekään saisi vaikuttaa.

Vierailija
5/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palautetta sairaalaan. HUSilla on ihan selkeä palautekanava, jonka osoite tulostuu kaikkiin ajanvarauslappuihin.
Mikään ei muutu jos kiroaa vain itsekseen ja valittaa av:lla.

Vierailija
6/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

se luuli että sua ei kiinnosta kun makasit tuppisuuna.

Vierailija
7/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi itse et ollut aktiivinen, ja kysellyt samalla?

Vierailija
8/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun se ei ole mikään valokuvastudio. Jos vauvalla kaikki ok niin ultra on täyttänyt tarkoituksensa. Tietysti kaikki muu on plussaa, mutta noin se nyt vaan on.

Vierailija
9/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:09"]Kun se ei ole mikään valokuvastudio. Jos vauvalla kaikki ok niin ultra on täyttänyt tarkoituksensa. Tietysti kaikki muu on plussaa, mutta noin se nyt vaan on.
[/quote]
Ja sitten mietitään miksi suomalainen terveydenhoito saa asiakaslähtöisyydestä 0 pistettä.

Vierailija
10/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:09"]Kun se ei ole mikään valokuvastudio. Jos vauvalla kaikki ok niin ultra on täyttänyt tarkoituksensa. Tietysti kaikki muu on plussaa, mutta noin se nyt vaan on.
[/quote]
Ja sitten mietitään miksi suomalainen terveydenhoito saa asiakaslähtöisyydestä 0 pistettä.
[/quote]

Miksi? Totta kai hyvä palvelu on plussaa, mutta ei se ole sen ultran tarkoitus että ap saa "hyvälaatuisia kuvia" ja "näkee vaivan ennen synnytystä". Prioriteetit on jotain muuta.

Vierailija
11/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta odottajat KEKSIVÄTKIN valittaa. Itse makaavat tuppisuuna ja valittavat myöhemmin vaikka ultraaja teki tehtävänsä ja sanoi että kaikki ok

Vierailija
12/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä siinä puolustella etten minäkään oikein esikoisen odottajana olisi tiennyt mitä kysellä, kun en oikein tiennyt mitä siellä katsotaan. Minulla tosin oli kätilö, joka kertoi samalla ja niistä tiedoista pystyin sitten kyselemään mitä se tarkoittaa jne :)

Ja ps. Itse sain np-ultrasta heilahtaneen kuvan, jossa näytti kuin sikiöllä roikkuisi kivespussit leuasta. Ei sille nyt mitään voinut!

Vierailija
13/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen vastauksia taas? En minä ainakaan olisi osannut kysellä siellä mitään. "Hei mikäs tuo valkoinen piste on?" "Mitenkäs se aortta voi?" "Kuinkas pitkä tuo reisiluu nyt on?" En edes olisi tiennyt, mitä kaikkea tutkitaan. Ei se ole potilaan tehtävä, vaan kätilön kertoa ihan omasta aloitteestaan. Itselleni varattiin uusi aika koska sikiö oli huonossa asennossa. Ottavathan ne niitä kuvia itselleen arkistoihin pitkät pätkät.

Ja kyllä omat ultrasjani ovat aina oma-aloitteisesti pyrkineet ottamaan vanhempia varten hyviä profiilikuvia. Uskon sen johtuvan paitsi ihmisen ihmisystävällisyydestä myös siitä, että se osaltaan edistää tunnesiteen muodostumista tuloillaan olevaan vauvaan. SitäKIN halutaan edistää.

Vierailija
14/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoi pelänneensä,että on jotain vikaa, eikä uskaltanut kysellä. Niin itsekin tekisin, antaisin ultraajalle ns työrauhan jne.

Vierailija
15/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:23"]Ap sanoi pelänneensä,että on jotain vikaa, eikä uskaltanut kysellä. Niin itsekin tekisin, antaisin ultraajalle ns työrauhan jne.
[/quote]

Ja sitten valittaa kun kaikki on kuitenkin ok vaikka ei hoitaja selostanut tapahtumaa kun suuressakin urheilujuhlassa

Vierailija
16/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:21"]

Vierailija
17/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa kurjalta :/ Pääasia tietysti, että kaikki on kunnossa, mutta kyllä meillä ultraaja koko ajan selitti mitä teki ja joka osa-alueesta heti sanoi, että on kunnossa. Lisäksi ihasteli sikiön söpöjä jalkapohjia yms. hyvänmielenjuttuja. Oli huippu asiakaspalvelija.

Vierailija
18/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:21"]Mitä ihmeen vastauksia taas? En minä ainakaan olisi osannut kysellä siellä mitään. "Hei mikäs tuo valkoinen piste on?" "Mitenkäs se aortta voi?" "Kuinkas pitkä tuo reisiluu nyt on?" En edes olisi tiennyt, mitä kaikkea tutkitaan. Ei se ole potilaan tehtävä, vaan kätilön kertoa ihan omasta aloitteestaan. Itselleni varattiin uusi aika koska sikiö oli huonossa asennossa. Ottavathan ne niitä kuvia itselleen arkistoihin pitkät pätkät.

[/quote]

Miksi noin tarkasti pitää tietää? Olisi voinut kysellä itse siinä samalla mitä nyt katsot? Onko sydän kunnossa? Jne. Ihme valittajia. Porsiminen näyttää vievän emakolta viimeisenkin järjenhitusen

Vierailija
19/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:21"]Mitä ihmeen vastauksia taas? En minä ainakaan olisi osannut kysellä siellä mitään. "Hei mikäs tuo valkoinen piste on?" "Mitenkäs se aortta voi?" "Kuinkas pitkä tuo reisiluu nyt on?" En edes olisi tiennyt, mitä kaikkea tutkitaan. Ei se ole potilaan tehtävä, vaan kätilön kertoa ihan omasta aloitteestaan. Itselleni varattiin uusi aika koska sikiö oli huonossa asennossa. Ottavathan ne niitä kuvia itselleen arkistoihin pitkät pätkät.

[/quote]

Siis ultraajan olisi sinusta pitänyt käydä jokainen osa erikseen ääneen läpi ja sanoa mitä kaikkea vikaa siinä EI ole?! Tämä kirjoittaja (ja ap) eivät taida tietää, miten paljon voi mennä eri tavoin vikaan raskaudessa...

Vierailija
20/52 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 08:21"]

[/quote]
En ole tuo kirjoittaja, mutta kyllä itseäni kiinnosti muukin tieto, vaikka ammattisanastoa en tajunnutkaan. Sisälläni kasvoi ihan oikea ihminen, minun lapseni, ja oli todella mielenkiintoista seurata ultrassa erinäisiä asioita. En todellakaan tiennyt virtauksista, en sitä että reisiluun pituudesta voi päätellä jotain enkä sitäkään, että ultrassa voidaan nähdä mm. kitalakihalkio (olikohan se?). Nämä selvisivät kun ultraaja kertoi ja kyllä ne tiedot minusta olivat mielenkiintoisia ja tärkeitä odottajanakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän