Tekeekö huonolla ylioppilastodistuksella mitään?
Vai pitäisikö lopettaa tää suosiolla. Oon lukion tokalla ja huono kaikessa.
Kommentit (30)
49% valittiin vuonna 2021 pelkän pääsykokeen perusteella lääkikseen.
Nyt ei oo mistään lääkiksestä kyse, ei mulla oo ees pitkää matikkaa, vaan siitä että kannattaako mun ylipäänsä jatkaa, jos tuun saamaan jotkut a:n paperit.
Sullahan on hyvä tilanne. Keskityt siihen, että saat ne 5 ainetta läpi, ja olet ylioppilas. Yhtään ei tarvitse stressata ainevalinnoista, koska et voi päästä todistuksella minnekään.
Pääsykokeella menet minne haluat.
Mulla oli lukiossa 7 keskiarvo ja kirjoitin 5 laudaturia. Perseilin 11 vuotta koulussa, mutta viimeisen puolen vuoden ajan keskityin ylppäreihin.
Jos olet valmis puolen vuoden ajan oikeasti keskittyä 45 tuntia viikossa lukemiseen ja olet kohtuullisen fiksu, niin mitään ei ole menetetty.
Tekee, jos todistus riittää ja valintakokeissa menee läpi niin kouluttaudu amk-sairaanhoitajaksi, teet pari vuotta töitä, mene yliopistoon lukemaan itsesi maisteriksi ja sitten vaikka tohtoriksi.
Noilla sairaanhoitajillakaan mitään huipputokareita ylioppilaskirjoituksista tai lukiosta ole. Mutta niin vain ovat olevinaan, sitten kun maisteriksi pyrkivät...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysyä opolta. Pari viikkoa sitten kun itse kysyin niin opo sanoi, että lukion todistuksella ei tee enää mitään. Mutta vaikea sanoa, koskeeko se jo sinua. Kannattaa harkita kaksoistutkinnon tekoa tai panosta niihin aineisiin, jotka aiot kirjoittaa. Avoimen kautta on vaikea päästä, ja pääsy on rajattu tiettyihin koulutuksiin. Soveltuvuuskokeet on lähinnä niille, jotka ovat tehneet vanhamuotoisen lukion. Lukion aikana voi tehdä amk:n opintoja ja päästä niillä opiskelemaan amkkiin.
Miten se opo perusteli, että lukion todistuksella ei tee mitään??
Ei sillä todistuksella olen mitään väliä. Kirjoituksilla jonkin verran.
Huonohkollakin todistuksella voi päästä esim. ammattikorkeaan. Tietysti riippuu syistä miksi se on huono kannattaako välttämättä hakea.
Otettaisikohan lääkikseen muutama prosentti pääsykokeella ja eikö niissäkin ole lähtöpisteen. Eli mahdotonta käytännössä. Joo opo sanoi, että kosmetologilinjalta pääsee lääkikseen, mutta muutama välivaihe on jäänyt kuuntelematta.