Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lihonut hirveesti mutta en hahmota kokoani!

Vierailija
06.07.2015 |

Voi järkytys kun kävin alessa ja etsin vaatteita. Aivan epätoivoista! Olen 156cm ja jotain 80kg. Siis hirvee tankki mutta en millään tajua sitä. Mitä helvettä teen että saan laihdutettua?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:38"]

Kiitos ihanista vastauksista! Kyllä nyt on tosi kyseessä. Kaikki vaatteet kiristää ja puristaa, ja uusia ei meinaa löytyä. Välttelen jo ihmisten tapaamista vapaa-ajalla. Saatan sopia menosta, mutta perun viime hetkellä, kun häpeän itseäni ja vanhoja kamalia vaatteitani.

Ap

[/quote]

Tsemppiä AP! Mieti että onneksi tajuat jo itsekin tilanteen ja olet sen herra ja voit muuttaa sitä. :) Nyt vain hyvällä asenteella kohti uutta sinua. 

Vierailija
2/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli/on sama juttu. Taustalla jo alkujaankin vääristynyt kehonkuva - treenasin nuorena ahkerasti tanssia, ja kroppa oli jatkuvan tarkkailun alla. Koska en ole ruumiinrakenteeltani linnunluinen, näin itseni jo tuolloin pyöreänä/isokokoisena vaikka nyttemmin huomaan kuvista olleeni varsin terveen ja urheilullisen näköinen, joskin muodokas, normaalipainoinen nuori. Tältä pohjalta kuitenkin vuosien varrella kertyi kiloja treenaamisen lopetettuani, ja uskottelin itselleni pitkään olleeni aina about saman kokoinen, eli pyöreähkö. Ihmettelin kaupoissa, miten vaatekoot kutistuvat, kun päälle ei enää menneet kuin plussamallistojen vaatteet. Vaa'alla en käynyt vuosiin. Kunnon herätyksen sainkin kolme vuotta sitte vasta mentyäni vaa'alle ja tajuttuani painavani lähes 100 kiloa, ja samoin vyötärön ympäryksen lähentelvän metriä. Huh.

Siitä järkyttyneenä laihdutin itseni 85-kiloiseksi, ja niissä lukemissa sain itseni pidettyä tähän kevääseen asti, jolloin sain kipinän aloittaa laihdutuksen uudelleen. Tällä hetkellä painan 76 kiloa, vyötärö on kaventunut pahimmista ajoista 20 senttiä ja vaatekoko koosta 48-50 kokoon 42-44. Vaikka olenkin ylpeä saavutuksistani, tämä sama sokeus toimii nyt toiseen suuntaan - näen peilissä yhä aivan yhtä lihavan ihmisen kuin pahimmillaan. Aion laihduttaa vielä kymmenisen kiloa rauhakseltaan, mutta toki motivaatiota laskee se, että todisteista huolimatta (vaatteet, mittanauha, vaaka, ihmisten kommentit) on kykenemätön näkemään muutosta itse, ja vaikutukset itsetuntoon ovat suhteellisen vähäiset tämän vuoksi. Toki parempi olo ja toimintakyky kannustaa, mutta silti.... Kun keksisi, miten oppisi katsomaan itseään realistisesti...

Joka tapauksessa - tuloksiin olen päässyt parhaiten syömällä viisi kertaa päivässä kevyitä monipuolisia aterioita, opettelemalla oikeita annoskokoja ja lautasmallia, jättämällä pois nopeat hiilarit ja turhat sokerit, keskittymällä ruuassa monipuolisesti kasviksiin, proteiiniin ja hyviin rasvoihin, syömällä kohtuudella täysjyväviljoja, juomalla runsaasti vettä ja aina silloin tällöin ottamalla rennommin ja nauttimalla elämästä. Oleellisinta on ollut oppia pois tunnesyömisestä ja opetella neutraalimpaa suhatutumista ruokaan ravintona ja polttoaineena. Siitä olen kuitenkin pitänyt kiinni, että syön hyvän makuista kunnollista ruokaa - muuten tätä ei jaksaisi. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin alipainon rajoilla koko ikäni, kunnes 3 vuoden aikana jotenkin "huomaamatta" paisuin jotain 30 kiloa. Laihiksen alkuun pääsin aika helposti kun ajattelin, ettei mulla todellakaan ole rahaa uusia koko vaatekaappiani, joten ainut vaihtoehto on laihduttaa takaisin vanhoihin mittoihin, jotta ei tarvis enää pukeutua kaapuihin ja piileskellä. (mua oikeesti ahdisti tosi paljon, en kehdannut edes tavata vanhoja tuttujani enää, joten siinäkin oli hyvä motivaattori laihtua.)

Vierailija
4/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräsin, kun katsoi viime kesäloman kuvia itsestäni. Tajusin, ettei hyvällä tahdollakaan voi kukaan enää sanoa minua hoikaksi, vaikka itse ajattelin koko ajan olevani "ihan normaalipainoinen, paino vain on vähän noussut".

Vierailija
5/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole ollut vastaavassa tilanteessa? Jos on, niin miten sulle tuli "herätys" ja miten pääsit laihdutuksen alkuun?

Vierailija
6/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä jotain toista ottamaan susta kuvia tai videon, niin hahmotat. Aina samasta kuvakulmasta peilistä katsoessa näytät omasta mielestä aina samalta. Muiden ottamissa kuvissa totuus paljastuu...

Vierailija
7/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, mä just välttelen kameraa parhaani mukaan.

Vierailija
8/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama! Lihoin jossain vuodessa 15kg oikeastaan tajuamatta sitä itse ollenkaan. Kattelin itteäni pitkään pelistä sellasella "en mä ny niiiiin pahalta näytä, alotan laihduttamisen sit ens kuun alussa" -asenteella. Mulla havahtumiseen riitti se, että otin vaatteet pois ja tutkin itteni joka kulmasta peilin edessä. Siinä sit ihroja puristellessani ja taputellessa tajusin itekin tilanteen ja sanoin läskeille heipat. Siitä se sit lähti :D nyt 20kg kevyempänä ei vois olla tyytyväisempi.

Vierailija
9/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap! Mulla on ollut sama! Lihoin viime vuonna kun aloitin työt noin 10kg (olen 2cm pidempi kuin sinä) ja vaatteet ei mahtuneet päälle, lounaan jälkeen istuin farkkujen napit auki ja peitin sitä pitkällä paidalla. Ehkä heräsin kun näin vanhoja kavereita ja mentiin yhdessä baariin ja mä pidin tiukasti neuletta päälläni ja yritin olla ''lysyssä'' valokuvissa. Sen jälkeen laihtunut n. 7kg, vielä pari jäljellä. :) Aloituspainoni ei ollut kovin korkea, mutta näin lyhyissä varsissa muutama kilokin näkyy kauas. Tsemppiä! Pienin muutoksin mutta tosissaan. 

Vierailija
10/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:54"]

Mulla oli sama! Lihoin jossain vuodessa 15kg oikeastaan tajuamatta sitä itse ollenkaan. Kattelin itteäni pitkään pelistä sellasella "en mä ny niiiiin pahalta näytä, alotan laihduttamisen sit ens kuun alussa" -asenteella. Mulla havahtumiseen riitti se, että otin vaatteet pois ja tutkin itteni joka kulmasta peilin edessä. Siinä sit ihroja puristellessani ja taputellessa tajusin itekin tilanteen ja sanoin läskeille heipat. Siitä se sit lähti :D nyt 20kg kevyempänä ei vois olla tyytyväisempi.

[/quote]

Miten sä laihdutit ja millä tahdilla?

Vierailija
11/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin hoikasta lihavaksi yhdessä syksyssä. Kesti kauan tajuta tilanne. Luulin jopa, että pesukone kutistaa vaatteita.
Herätys tuli, kun minua riitatilanteessa haukuttiin läskiksi aika värikkäin sanankääntein.

Vierailija
12/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä itku itelläkin pääsi, kun katsoin tammikuussa jouluna otetun video . 152/70 valas se siellä ahmi kinkkua posket pullallaan. Nyt onneksi on lähtenyt painoa 15kg

Vierailija
13/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Miten sä laihdutit ja millä tahdilla?
[/quote]

Alotin tammikuussa 2014 ja huhtikuuhun mennessä oli lähteny ensimmäiset 10kg. Tän jälkeen paino jummasi pitkään paikoillaan, kunnes taas viime helmikuussa otin itteäni niskasta kiinni ja nyt on yhteensä -22kg. Joten mulla tää laihdutus on kokonaisuudessaan ollu aika hidasta, mut varsinkin alussa autto tosi paljon, kun vaan piti sen mentaliteetin, että ottaa oman aikansa tän kanssa, pienetkin viikottaiset pudotukset vie kohti sitä lopullista päämäärää.

Laihduin oikeastaan vaan kattomalla mitä söin ja leikkaamalla kaloreita. Söin about 500-1000 kalorin vajeella arkipäivisin ja sit viikonloppuisin normaalimmin. Ei se muuta vaatinut. :D

Vierailija
14/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:02"]

Kyllä siinä itku itelläkin pääsi, kun katsoin tammikuussa jouluna otetun video . 152/70 valas se siellä ahmi kinkkua posket pullallaan. Nyt onneksi on lähtenyt painoa 15kg

[/quote]

onnea! kova suoritus!

ei kai siinä auta muuta kun muuttaa elintapojaan. pahimmista ongelmista kannattaa aloittaa ensin, eli miettiä mistä ne kilot on pääasiassa tulleet.

mua motivoi, kun käytän aina välillä tosi tiukkoja housuja. ei vaan tee mieli syödä hirveästi mitään kun housut vähän puristaa ja muistuttaa, että painoa pitäis saada pois.

Vierailija
15/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen laihduttanut 15 kg. aluksi paino ei meinannu millään laskea. onneksi kävin lääkärillä ja sain lääkkeen kilpirauhasen vajaatoimintaan. lasken jonkin verran kaloreita. välttelen vijatuotteita ja sokeria sisätltäviä elintarvikkeita. satsaan salaattiin rasvaan ja proteiiniin. juon tarpeeksi vettä. liikun säännöllisesti.

Vierailija
16/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 14:02"]

[/quote]

onnea! kova suoritus!

ei kai siinä auta muuta kun muuttaa elintapojaan. pahimmista ongelmista kannattaa aloittaa ensin, eli miettiä mistä ne kilot on pääasiassa tulleet.

mua motivoi, kun käytän aina välillä tosi tiukkoja housuja. ei vaan tee mieli syödä hirveästi mitään kun housut vähän puristaa ja muistuttaa, että painoa pitäis saada pois.
[/quote]

Kyllä se paino siitä lähtee tippumaan, kun vauhtiin pääsee :) mäkään en ole itselleni mitään nälkäkituutusdieettiä ottanut vaan sallin kerran vkossa herkkupäivän. Hiilareita oon vähentänyt, suosin raakaravintoa, paljon kasviksia, hyviä rasvoja ja tosiaan vettä 2-3l päivässä.

Vierailija
17/18 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista vastauksista! Kyllä nyt on tosi kyseessä. Kaikki vaatteet kiristää ja puristaa, ja uusia ei meinaa löytyä. Välttelen jo ihmisten tapaamista vapaa-ajalla. Saatan sopia menosta, mutta perun viime hetkellä, kun häpeän itseäni ja vanhoja kamalia vaatteitani.

Ap

Vierailija
18/18 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:07"]

Voi järkytys kun kävin alessa ja etsin vaatteita. Aivan epätoivoista! Olen 156cm ja jotain 80kg. Siis hirvee tankki mutta en millään tajua sitä. Mitä helvettä teen että saan laihdutettua?

[/quote]liikuntaa ja ruokavalion muutos kasvispainotteiseen ruokaan!