Tutkimus: äidinäidit tukevat perhettä enemmän kuin isänpuolen isovanhemmat, jotka perheen vastoinkäymisissä jopa vähentävät tukeaan
Kun lapsiperhe kohtaa vastoinkäymisiä, isovanhempien tuki voi vähentyä – äidinäidit poikkeus
https://www.utu.fi/fi/ajankohtaista/mediatiedote/kun-lapsiperhe-kohtaa-…
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Moni anoppi on epävarma. Palstat ovat täynnä anoppien haukkumista. Tuntuu, ettei yksikään anoppi tee miniän mielestä mitään oikein. Ja sen vuoksi moni anoppi odottaa. Toivoo hiljaa mielessään, että hänelle kerrotaan jos apua tarvitaan.
Höpö höpö, aikuiset ihmiset. Ihan normaali kanssakäyminen riittää. Kysytään kuulumisia ja sanotaan, että jos tarvitte apua niin pyytäkää. Sitten joko pyytävät tai eivät pyydä.
Helpointa lapsi on jättää sellaiselle, jonka kanssa ei ole mitään ihmeellisiä pelejä pelattavana. Vuorovaikutus on normaalia ja avointa.
Taitaa riippua aika paljon siitä, kuinka aktiivisesti lasten isä pitää yhteyttä omiin vanhempiinsa. Esim siskoni poika pitää tosi aktiivisesti, käy usein ihan vain lasten kanssa mummolassa. Samoin viettää usein vikonloppuja lasten ja äitinsä kanssa mökillä, kun vaimonsa on viikonloppuna töissä. Joten siskoni antaa myös paljon erilaista apua tälle lapsiperheelle. Mulla ei ole lapsenlapsia, mutta omilla lapsillani on luonnollisesti läheisemmät välit mun vanhempiini ja sain aikoinaan omilta vanhemmiltani paljonkin apua, mutta exä taas ei ole koskaan pitänyt kovin aktiivisesti yhteyttä vanhempiinsa. Ei siis pitänyt edes ennen lapsia. Eron jälkeen lapseni eivät koskaan käyneet isällä ollessaan isän puolen isovanhemmilla, joten he jäivät lapsille vieraiksi enkä minäkään pyytänyt heiltä apua, koska mulla oli omatkin vanhemmat, joilta pystyin pyytämään.
Meillä ollaan myös tilastopoikkeuksia. Aivan päinvastoin menee. Isän äiti on täysillä mukana fyysisenä ja henkisenä tukena. Omaa äitiäni ei näy, ei kuulu
Eivät anopit uskalla miniöiden reviirille tulla.
Vierailija kirjoitti:
Moni anoppi on epävarma. Palstat ovat täynnä anoppien haukkumista. Tuntuu, ettei yksikään anoppi tee miniän mielestä mitään oikein. Ja sen vuoksi moni anoppi odottaa. Toivoo hiljaa mielessään, että hänelle kerrotaan jos apua tarvitaan.
Juuri näin. Oman tyttären kanssa on helpompi pohtia vaikeitakin kysymyksiä. Miniän varpaille taas ei halua talloa.
Meillä juuri näin ja kolme sukupolvea ainakin.