Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kermaviili 18.6, käyttäisitkö vielä esim. lihapulliin?

Vierailija
06.07.2015 |

Ollut kylmässä koko ajan, eikö hapanmaitotuotteiden pitäisi säilyä pidempään kuin päiväys on merkitty?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttäisi. Maksaa 50 c/ prk. Miksi et osta uutta?

Vierailija
2/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haju ja maku normaali niin saattaisin käyttää. Ei herkkävatsaisille! Kyllä ne viikon saattaa säilyä yli pe-päiväyksen mutta käyttö päiväyksen jälkeen on täysin omalla vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näyttää normaalilta ja maistuu hyvältä, käyttäisin. Itse joskus käyttänyt melkein 2 kuukautta "vanhaa" rahkaa.

Vierailija
4/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on terve (aikuinen) eikä raskaan niin käyttäisin. Kuumeneehan se niin luulisi mahdollisten pöpöjen kuolevan. Itse käytin toissapäivänä tilli-sitruunakastikkeen (kermapohjainen) jonka päiväys oli huhtikuussa.. tuoksui raikkaalta, väri ja koostumus olivat normaalit, päätin kokeilla ja hyvin meni. Maistui hyvältä eikä kenellekään tullut mitään vaivoja.

Vierailija
5/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan käyttäisi.

Vierailija
6/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No todellakin käyttäisin! Kuukauden vanha kermaviili ei mene miksikään!

Vierailija
7/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin pois. Ei noin vanhaa enää voi käyttää.

Vierailija
8/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käyttää.

Vierailija
9/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahah just tänää aattelin tehä kans lihapullia vanhasta kermaviilistä, tosin 1.7 vasta päiväys :D

Vierailija
10/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma kun tehdään jonkun vanhan ruuan takia isot kokkaukset. Halvemmaksi tulee heittää pois.

Vierailija
11/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyll enää syö kylässä mitään. Luulin, että ihmiset käyttää tuoreita raaka-aineita ruokia valmistaessaan kunnes tutustuin näihin av stooreihin. En ymmärrä miksi sitä ruoka-ainetta ei käytä silloin kun se on tuore?!

Vierailija
12/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai kannattaa käyttää, jos tuote on astinvaraisesti tutkittuna kunnossa. Miksei heittää pois käyttökelpoista raaka-ainetta? :)

Vierailija
13/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:51"]

Mä en kyll enää syö kylässä mitään. Luulin, että ihmiset käyttää tuoreita raaka-aineita ruokia valmistaessaan kunnes tutustuin näihin av stooreihin. En ymmärrä miksi sitä ruoka-ainetta ei käytä silloin kun se on tuore?!

[/quote]Koska esim hapanmaitotuotteen käyttöikä on paljon pitempi kuin sen myyntiaika. :) Ei tämän pitäisi olla kenellekään uutta tietoa. 

Vierailija
14/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 12:59"]

[/quote]Koska esim hapanmaitotuotteen käyttöikä on paljon pitempi kuin sen myyntiaika. :) Ei tämän pitäisi olla kenellekään uutta tietoa. 

[/quote]

Kyse on max muutamista päivistä. Ja kyllä se viimeinen päivä on siinä tarkoituksella, että siihen asti se ainakin säilyy. Sen jälkeen jokainen käyttää omalla vastuulla ja mua ei huvita pelata tuollaista rulettia. Syön ruokani mieluummin tuoreeltaan.

Vierailija
15/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tuoksuu ja maistuu ok:lta niin käyttäisin. Hapanmaitotuotteet säilyy jääkaapissa pitkästi yli parasta ennen päivää. Turha se on käyttökelpoista tuotetta heittää roskiin ja hakea kaupasta uutta.

Vierailija
16/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käyttäisin ja olen käyttänytkin. Ei ne mihinkään mene. Olen käyttänyt vanhempaakin rahkaa ja just kermaviiliä. 

Jos näyttää ja tuoksuu hyvälle, niin sit sitä uskaltaa maistaakin. Ja jos makukin on hyvä, niin käyttöön vaan.

Vierailija
17/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:03"]

[/quote]

Kyse on max muutamista päivistä. Ja kyllä se viimeinen päivä on siinä tarkoituksella, että siihen asti se ainakin säilyy. Sen jälkeen jokainen käyttää omalla vastuulla ja mua ei huvita pelata tuollaista rulettia. Syön ruokani mieluummin tuoreeltaan.

[/quote]

Hapanmaitotuotteissa on merkitty parasta ennen -päiväys, ei viimeinen käyttöpäivä. Hapanmaitotuotteet voivat säilyä viikkoja yli parasta ennen -merkinnän, mikäli kylmäketju ei ole katkennut ja tuotetta on säilytetty oikein. Hapanmaitotuote kun ei ole enää varsinaisesti myyntiin tullessaan ns. tuoretta, vaan se on hapatettu valmiiksi :)

Vierailija
18/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda

"Ruoka on kuitenkin täysin syömäkelpoista vielä parasta ennen -päivän jälkeenkin. Näin vakuuttaa ylitarkastaja, mikrobiologian dosentti Sebastian Hielm maa- ja metsätalousministeriöstä.

- Parasta ennen – tuotteet ovat yleensä sellaisia, että ne eivät muutu vaarallisiksi (vanhetessaan). Ne vain pilaantuvat, rupeavat maistumaan vähän huonolta.

Parasta ennen –ruuissa syöjä voi siis käyttää omia aistejaan. Jos ruoka ei haise eikä maistu pahalta eikä hometta näy, sitä voi syödä päivämääristä piittaamatta.

- Minulla on ollut kotona smetanapurkki puoli vuotta ja se on säilynyt ihan hyvänä, Hielm vakuuttaa."

Mikrobiologian dosentti siis syö vanhaa kermaviiliä jos se ei tuoksu, näytä tai maistu pilaantuneelta, mutta palstamamma viskaa sen kauhuissaa roskiin. Kyllä mamma aina dosenttia paremmin nää asiat tietää!

Vierailija
19/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:10"]

[/quote]

[/quote]

Hapanmaitotuotteissa on merkitty parasta ennen -päiväys, ei viimeinen käyttöpäivä. Hapanmaitotuotteet voivat säilyä viikkoja yli parasta ennen -merkinnän, mikäli kylmäketju ei ole katkennut ja tuotetta on säilytetty oikein. Hapanmaitotuote kun ei ole enää varsinaisesti myyntiin tullessaan ns. tuoretta, vaan se on hapatettu valmiiksi :)

[/quote]

Niin paino sanalla voi. Sitä ei voi tietää onko kylmäketju katkennut tai ollut vähän heikohko jo jossakin aikaisemmassa vaiheessa ennen kuin on itse tuotteen kaupasta hakenut, joten sen takia en syö enää päiväyksen yli menneitä tuotteita vaikka ne voisivat ehkä olla vielä syömäkelpoisia.

Ei ole kovin vaikeaa syödä ruuat ajoissa ja hakea sitten täydennystä kaupasta kun sitä tarvitsee. 

Vierailija
20/29 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 13:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin paino sanalla voi. Sitä ei voi tietää onko kylmäketju katkennut tai ollut vähän heikohko jo jossakin aikaisemmassa vaiheessa ennen kuin on itse tuotteen kaupasta hakenut, joten sen takia en syö enää päiväyksen yli menneitä tuotteita vaikka ne voisivat ehkä olla vielä syömäkelpoisia.

Ei ole kovin vaikeaa syödä ruuat ajoissa ja hakea sitten täydennystä kaupasta kun sitä tarvitsee. 

[/quote]

Kyllä sä huomaat sitä tuotetta tarkastellessasi jos se on pilalla. Katso, haista ja maista. Ei se herranjumala mitään rakettitiedettä ole!