Kuntouttava työtoiminta ja päivärytmi...
Olen huomannut, että monet poliitikot pitävät kuntouttavaa työtoimintaa hyvänä asiana mm. koska "on työttömän oman edun mukaista, että hänellä on säännöllinen päivärytmi". Olen itse työtön ja pidän kovasti siitä, että ei ole säännöllistä ja monotonista päivärytmiä. Mutta saan kuulla monilta tahoilta että se olisi niin kovin tärkeää. Ärsyttävää. Sitä paitsi, jos haluan jonkun tietyn rytmin elämään voin sen luoda ilman mitään tempputyöllistämisiä. Mitä te muut työttömät olette mieltä, säännöllinen vai säännötön elämä? :P
Kommentit (25)
Minulla on säännöllinen päivärytmi. Ei tosin mikään yleisesti hyväksytty aamulypsyrytmi, mitä tässä varmaan tarkoitetaan.
Työssäkäynnin perusedellytyksiä on jonkinlainen päivärytmi. Että ihminen osaa tulla sovittuna aikana työpaikalle. Tämä on yllättävän vaikeaa monelle työelämän ulkopuolelle ja nuorellekin ihmiselle.
Meille tuli pari vuotta sitten uusi parikymppinen työntekijä jolle aamuheräämiset tuotti vaikeuksia. Ei koskaan tiennyt tuleeko milloin vai tuleeko ollenkaan. Kun toisella viikolla oli jo neljä ongelma aamua viidestä ja esimies otti asiallisen keskustelun hänen kanssaan niin hän loukkaantui niin paljon että päätti työsuhteen heti koeajalla, käveli vain ulos. Häntähän ei kukaan määrää.
Kun olin töissä, nousin joka aamu klo 5:45 että ehdin ennen aamuruuhkia töihin.
Nyt minun ei tarvitse nousta, joten voin ihan hyvin nukkua klo 10 asti. Ei tarvitse hetkeäkään epäillä ettenkö alkaisi nousta taas kukonlaulusta, jos tarjolla olisi mielekästä työtä.
Turhan rutiininomainen elämä tappaa luovuuden. Siis säännöllisen säännötön on mun valintani.
Mulla kuntouttavassa oli se ongelma, että kun luontainen päivärytmini on ilta/yöpainoitteinen, niin oli todella vaikeaa yrittää mennä nukkumaan klo. 22 illalla ja herätä klo. 6 aamulla. Useimmiten nukuinkin koiranunta koko yön, kun se uni oikeasti tulee vasta n. 3 aikaan yöllä luontaisesti, niin sitä vaan pyöriskeli. Ja tietty " töistä" kotiin tullessa piti ottaa pienet tirsat (joita en koskaan noin muuten tarvitse), koska oli ihan sekaisin väsymyksestä ja rytmi meni päälaelleen ja nukahtaminen taas vaikeaa seuraavana yönä. Kaikki vapaapäivät meni migreenin kourissa ja torkkuessa, kun ei päässyt tähän epänormaaliin rytmiin kiinni ja univelka teki kaikenlaisia oireita. Onneksi pääsin pois.
Luovuuden ja yön rauhallisuuden puolesta minäkin saarnaan; yksinkertaisesti parasta aikaa tehdä musiikkia.
Mulla on ihan omasta takaa säännöllinen päivärytmi, en todellakaan tarvitse siihen mitään ulkoa päin ohjattua toimintaa, en ole mikään lastentarhalainen. Kummallinen käsitys että työtön henkilö vain makailisi kotona ja syljeskelisi sohvalle, lattialle tai seinille.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:51"]
Mulla on ihan omasta takaa säännöllinen päivärytmi, en todellakaan tarvitse siihen mitään ulkoa päin ohjattua toimintaa, en ole mikään lastentarhalainen. Kummallinen käsitys että työtön henkilö vain makailisi kotona ja syljeskelisi sohvalle, lattialle tai seinille.
[/quote]
No miksi VITUSSA tähänkin piti laittaa alapeukkua? Kuka helvetin aamulypsyläinen siellä kiukuttelee?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:51"]Mulla on ihan omasta takaa säännöllinen päivärytmi, en todellakaan tarvitse siihen mitään ulkoa päin ohjattua toimintaa, en ole mikään lastentarhalainen. Kummallinen käsitys että työtön henkilö vain makailisi kotona ja syljeskelisi sohvalle, lattialle tai seinille.
[/quote]
Vaikka sinä et tarvitsisi niin yllättävän moni tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:51"]Mulla on ihan omasta takaa säännöllinen päivärytmi, en todellakaan tarvitse siihen mitään ulkoa päin ohjattua toimintaa, en ole mikään lastentarhalainen. Kummallinen käsitys että työtön henkilö vain makailisi kotona ja syljeskelisi sohvalle, lattialle tai seinille. [/quote] Vaikka sinä et tarvitsisi niin yllättävän moni tarvitsee.
[/quote]
Vaikka tarvitsisikin, niin miksi säännöllinen päivärytmi käytännössä tarkoittaa aamuheräämisiä? Miksi säännölliseksi päivärytmiksi ei kelpaa muutamaa tuntia myöhäisempi rytmi?
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 00:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 23:51"]Mulla on ihan omasta takaa säännöllinen päivärytmi, en todellakaan tarvitse siihen mitään ulkoa päin ohjattua toimintaa, en ole mikään lastentarhalainen. Kummallinen käsitys että työtön henkilö vain makailisi kotona ja syljeskelisi sohvalle, lattialle tai seinille. [/quote] Vaikka sinä et tarvitsisi niin yllättävän moni tarvitsee.
[/quote]
Vaikka tarvitsisikin, niin miksi säännöllinen päivärytmi käytännössä tarkoittaa aamuheräämisiä? Miksi säännölliseksi päivärytmiksi ei kelpaa muutamaa tuntia myöhäisempi rytmi?
[/quote]
Valitettavasti useimpiin töihin on herättävä aikaisin aamulla ja edelleen oletetaan, että työtönkin työllistyy ennen pitkää ja osaa sitten herätä aamulla niihin töihin. Vaikka on tietysti selvää, ettei kaikki työttömät tule koskaan työllistymään.
[/quote]
Ja minunko pitää myös kärsiä siitä, solidaarisuuden nimissä? Tässä yhteiskunnassa mennään aina sillä samalla tasapäistävällä menolla.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 00:12"]
Valitettavasti useimpiin töihin on herättävä aikaisin aamulla ja edelleen oletetaan, että työtönkin työllistyy ennen pitkää ja osaa sitten herätä aamulla niihin töihin. Vaikka on tietysti selvää, ettei kaikki työttömät tule koskaan työllistymään.
[/quote]
Valitettavasti myös yhä useampi vanhus joutuu viettämään elämänsä viimeiset vuodet vaippoihin paskomalla terveyskeskuksen vuodeosastolla. Olethan jo aloittanut harjoittelemisen, että sitten varmasti osaat maata hiljaa paikallasi sängyssä kun sen aika on?
Eipä tarvitse ihmetellä miksi maalla menee niin huonosti, kun sinunkaltaisesi työelämässä heiluvat.
Säännöllinen rytmi mulla on vaikka työtön olen, mies herää töihin 6.30 niin samaan aikaan tulee herättyä. Ei siis tuottais ongelmia tottua jos töitä löytyis. Iltavuoroihin vois olla vaikeampi totutella, nyt tulee mentyä nukkumaan siihen aikaan kuin ennen pääsin töistä :)
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ihminen on muuten työkykyinen, hän kyllä kykenee tarvittaessa aikaistamaan päivärytmiään, aivan samalla tavalla kuin monet työelämässä olevat tekevät aina loman jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="06.07.2015 klo 00:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos ihminen on muuten työkykyinen, hän kyllä kykenee tarvittaessa aikaistamaan päivärytmiään, aivan samalla tavalla kuin monet työelämässä olevat tekevät aina loman jälkeen.
[/quote]
Tämä. Järjen ääni! Miksi tämä on niin vaikea ymmärtää (erityisesti poliitikkojen)? Olemme aikuisia ihmisiä eikä lapsia. Riittää jo aikuisten ihmisten holhous.
Säännöllinen on parempi, mutta silloin sääntöihin kuuluu myös palkka. Millään vitun yhdeksän euron päiväpalkalla toiset ei mun päivärytmiä määrittele.
Jäin kolmivuorotyöstä työttömäksi. Kai saan kuntouttavaa työtoimintaa tässä rytmissä, joka on minulle se säännöllinen ja normaali päivärytmi?
Ihan säännöllinen, onhan meillä muukin perhe.
Ja jos kuntouttava työtoiminta on jotain luokkaa Terapiatuoli-Ilojen tekemistä, niin minulle sellaisen tekeminen ei antaisi iloa eikä mitään muutakaan sisältöä elämään. Päinvastoin, ahdistuisin syvästi.