Mitä tämä on? Harhoja? Alkava psykoosi?
Hei, olen ysiluokkalainen tyttö. Mulla on ollut kuotosluokasta lähtien masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta. Nyt kuluneen kuukauden aikana olen muutaman kerran kuullut, että joku kuiskaisi nimeäni aivan korvani vieressä. Tämä tapahtui tosin aamulla heti herättyäni, mutta olin kuitenkin ihan kunnolla hereillä enkä mitenkään puoliunessa.
Sitten mulla on joskus omituisia pelkotiloja. Minusta tuntuu, että koska tahansa entinen koulukiusaajani avaisi huoneeni oven ja tappaisi mut. Se siis tuntuu ihan todelliselta, ja pelkään sitä ihan oikeasti. Joskus olen aivan varma, että tulee maanjäristys, jonka takia mun perhe kuolee.
Mitä tämä on? Mua oikeesti pelottaa. Pelkään että mua pidetään hulluna jos kerron tästä kellekään.
Kommentit (33)
Ei kuulosta psykoosilta, vaan hyvin voimakkaalta ahdistukselta ja turvattomuuden kokemukselta. Unen ja hereillä olon välimailla voi tapahtua todella erikoisia kokemuksia. Psykoosikaan ei ole muuten lopullinen tila, eli ei siitä kannata tehdä itselleen mörköä. Ei sillä, niin kutsuttu sekoamisen pelko on todella yleinen pelko, mutta rinnastuu noihin muihin mainitsemiisi katastrofeihin, jota pelkäät. Ahdistuksesta johtuu.
Maanantaina juttelemaan koulupsykologin kanssa näistä peloista. Ei varmasti pidä hulluna, psykologeille nämä ovat tuttuja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta juominen niin 6kk kuluessa nuo harhat loppuu.
Kaikki ei ole alkoholisteja kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös psykoosia, ihan tavallisia ensioireita. Dg riippuu lääkäristä, kuten monessa muussakin vaivassa.
Tietääkö sun vanhemmat kiusaamisesta, tai tästä muusta?
Entä sun? Nyt on nukkumaanmenoaika jo mennyt.
Jos joku ajattelee, että olet hullu, mutta et oikeasti ole, se on pienempi paha kuin se, että olisit oikeasti hullu, ja kukaan ei tietäisi sitä. Hulluuteen voi kuolla, jos ei siihen saa apua. Ainakin osa hulluuden muodoista on sellaisia, että niistä voi parantua, jos saa oikeanlaista apua riittävän ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku ajattelee, että olet hullu, mutta et oikeasti ole, se on pienempi paha kuin se, että olisit oikeasti hullu, ja kukaan ei tietäisi sitä. Hulluuteen voi kuolla, jos ei siihen saa apua. Ainakin osa hulluuden muodoista on sellaisia, että niistä voi parantua, jos saa oikeanlaista apua riittävän ajoissa.
Niinkin. Sulla on varmaan tuo ahdistus ja mielialan lasku tämän taustalla. Kun pääset jonkun ammattilaisen kanssa juttelemaan, saat apua. Ja kohta yläkoulu on ohi. Alkaa hiukan aikuisempi aika elämässä. Yläkoulun jonneiluvuodet jää taakse. Siis sinä et ole jonne, mutta monet siellä koululla on.
Itselläni oli vastaavia samassa iässä. Psykoosi tuli vasta parikymppisenä, mutta olisi ehkä jäänyt tulematta, jos olisin iässäsi hakenut tai saanut apua. Eli kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen mielummin ajoissa. Muuten ongelmat voivat vuosien kuluessa kasaantua.
Hei. En ole lääkäri ja suosittelen menemään käymään Psykiatrin vastaanotolla esim yksityisellä tarkistuttaan mikä homman nimi. Ei sinua pidetä hulluna sillä et ole hullu, tolle on ihan looginen selitys ja voi olla esim. ahdistuneisuushäiriö. Vastaan tänne sinulle koska olen elämässäni kokenut samanlaisia pelkotiloja ja minulla on ollut ahdistuneisuushäiriö kiusaamistaustan takia. Se on tiedostamatonta pelkoa ja ahdistuneisuutta eli ei ole normaalia ahdistusta ja pelkoa. Se voi mennä ajan kanssa pois, tai näin kävi minulla ja kävin juttelemassa psykiatrilla tuolloin 6kk säännöllisesti asioista mitkä tämän olisi ”laukaissut” ja jotta ahdistavista alitajunnassa päästään eroon tekijöistä tulisi mennä kauas. Mieli tulisi rauhoittaa eikä pelätä kun pelkoreaktio tulee mielessä. Ihmettelin myös mikä minua ”vaivasi”. Se että ahdistut saa sut pelkäämään. Ahdistus ruokkii pelkoa ja pelko ahdistusta.
Se että tiedostat ettet ole hullu mut pelkäät muut pelkäisivät sun olevan, toikin kertoo jo sun ahdistuksesta jotain ja peloista.😄😅mikä on saanut susta niin säikyn ja aran? Koulu kiusaajasi? Oletko kertonut heistä vanhemmillesi ja ennen kuin he vaikuttavat enemmän mieleesi? Ja horjuttavat mieltäsi? Vaikkaan sulla on ahdistuneisuushäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa traumat kolkutella. Se on eri asia kuin oikea todellisuudentajun hämärtyminen. Traumat voivat saada aikaiseksi tuon tyyppistä oireilua. Tarvitset ehdottomasti apua ja nopeasti. Sun menneisyys pitää saada käsiteltyä.
Ap katsopa PTSD ei ole psykoosi onneksi
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta psykoosilta, vaan hyvin voimakkaalta ahdistukselta ja turvattomuuden kokemukselta. Unen ja hereillä olon välimailla voi tapahtua todella erikoisia kokemuksia. Psykoosikaan ei ole muuten lopullinen tila, eli ei siitä kannata tehdä itselleen mörköä. Ei sillä, niin kutsuttu sekoamisen pelko on todella yleinen pelko, mutta rinnastuu noihin muihin mainitsemiisi katastrofeihin, jota pelkäät. Ahdistuksesta johtuu.
Maanantaina juttelemaan koulupsykologin kanssa näistä peloista. Ei varmasti pidä hulluna, psykologeille nämä ovat tuttuja asioita.
Joo mut psykologi on sitten eri kuin psykiatri joka on mielen asiantuntija. Psykiatria suosittelen. He sen disgnoosin tekevät loppupelissä aina jos mieli heittää, oli se sitten ahdistuneisuutta, masennusta ym. Ap tapauksessa epäilen voimakasta ahdistusta ja on alkanut olemaan huolissaan muistakin asioista kuten maanjäristyksestä. Huoli on ahdistusta myös. Kenestä ahdistus kumpuaa? Kenestä Ap olet huolissasi? Itsestäsi? Mieli pakenee muualle jos ei voi suojella muuten. Kerro asiasi vanhemmillesi nyt ensin, vai odotanko siihen asti että ongelmasi pahenee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla taitaa traumat kolkutella. Se on eri asia kuin oikea todellisuudentajun hämärtyminen. Traumat voivat saada aikaiseksi tuon tyyppistä oireilua. Tarvitset ehdottomasti apua ja nopeasti. Sun menneisyys pitää saada käsiteltyä.
Ap katsopa PTSD ei ole psykoosi onneksi
Todellisuuden taju voi lähteä vähitellen heikkenemään ahdistuneisuushäiriössä ja ahdistuneisuudessa. Tai siltä se ainakin tuntuu. Jos alat pelkää pian konkreettisesti enemmän. Sun kannattaisi kertoa nyt asiasta vanhemmille et voidaan vain selvittää ja auttaa sua, kiusaamis jutun kans ja ettet säpsähtele (omasta mielestäni) ahdistuneisuuden takia korvaan kuiskuja
Tai voitko jutella heille asioista yleensäkään?