Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaudesta kertominen töissä...

25.09.2006 |

...Nyt tuntuu, että sekä tänään allekirjoitetusta vakituisesta työsopimuksesta, että viidennellä viikolla olevasta raskaudesta menivät ilo... Jotenkin tuntuu, että " petän" työnantajaani olemalla kertomatta raskaudestani, mutta toisaalta en haluaisi vielä asiaa töissä pomolle paljastaa.

Ongelmat itse kullakin... Pomo on mitä ihanin ja kannustavin, ei ole koskaan sanonut poikkipuolista sanaa, vaikka olen esikoisen sairastumisien vuoksi joutunut olemaan töistä pois.

En vain tiedä mitä ajatella tällä hetkellä. Mitä te muut tekisitte, kertoisitteko pomolle raskaudesta?

Apua kaivaten,

Norppis, tyttö 05/04 ja pikku2 rv 4+4 =)

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut sinulle raskaudestasi!

Ymmärrän tunteitasi, sillä minulla hieman samankaltainen tilanne. Koin jo etukäteen syyllisyyttä siitä, että joudun ilmoittamaan raskaudesta. Kun vauvaa ei sitten heti kuulunutkaan, tällaiset ajatukset jäivät kuitenkin taustalle ja nyt raskaus on kaikkein tärkeintä, niinkuin pitääkin.

Minulla on sellainen tilanne, että olen ollut vajaan vuoden työssäni. Minun työni on yrityksessämme sellainen, että vain minä osaan tietyn osa-alueen. Olen viimein pääsemässä oikein kunnolla sisälle työhöni ja nyt pitäisi ilmoittaa raskaudesta, kurjaa. Olen saanut opetella työhöni rauhassa ja olen mm. ollut ulkomailla koulutuksessa. Ei ole kiva kertoa, että jäänkin pois työstäni. Ja samalla pitäisi kertoa, että jos kaikki menee niin kuin toivomme, niin en palaa enää työhöni, kuin ehkä ihan lyhyeksi ajaksi. Siirryn perheyritykseemme.

Mutta kuten kirjoitin, nyt päälimmäiseksi on noussut tämä raskaus ja kertominen töissä ei tunnu enää niin pahalta. Varmaan sitten kun kerron, niin en nuku edellisenä yönä :)

Tsemppiä sinulle. Tuskin työnantaja ihmettelee miksi et ole kertonut aiemmin. Näinhän nämä asiat nykyään menevät. Jos, sinun ei tarvitse kertoa vielä, niin kerro raskaudestasi vasta vähän myöhemmin. Jos vaikka pomo menee laskuissa sekaisin ja luulee, ettet vielä tiennyt raskaudesta, kun teitte sopimuksen ;)

Laru rv 4+5

Vierailija
2/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, nauti nyt vakituisen työpikan suomasta turvasta, ja ennen kaikkea raskaudestasi.

et ole vielä tässä vaiheessa raskautta ilmoitusvelvollinen pomollesi. tarkkaa aika en muista, mutta olisko ollut joskus puolivälin jälkeen se ilmoitusvelvollisuus.

odottele nyt hetki, ja kun olet päässyt ensimmäisten " riski" viikkojen ohi hienosti, niin sitten iloisena ja muina naisina kerrot asiasta pomollesi. naisen elämään kun kuuluu se, että elämäntilanteet voi muuttua, ja vauvamaha kasvaa.. =)

eli, nauti turvallisesta työtilanteesta, sekä ihmisen taimesta massussasi, molemmista, ja hyvällä omallatunnolla. eihän tuo olisi voinut hienommin osua!!

-ennis- rv18+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta raskautesi on vielä niin alussa, etten kertoisi töissä mitään. Ethän varmaankaan kertoisi siinäkään tapauksessa, että olisit ehtinyt olla ko paikassa pidempään tai ainakin hyvin monet odottavat ensimmäistä ultraa tai että rv 12 ylittyy. Monihan ei vielä tuossa vaiheessa edes tiedä olevansa raskaana, eikä ne pomot niitä päiviä ala jälkikäteen niin tarkkaa laskea ja vaikka laskisi niin entä sitten?

Itse olin vähän vastaavassa tilanteessa kevättalvella, eli hain uutta työtä ja juuri ennen työhaastettelua tein positiivisen testin. En kertonut raskaudesta mitään, koska riski keskenmenoon tuossa vaiheessa on vielä suuri ja jos olisin menettänyt työn tämän takia niin olisi ollut todella kurja tilanne itselle. Ja minulla raskaus oli oireeton monta viikkoa, joten ihan oikeasti en voinnut olla varma onko kaikki ok.

Mayella rv 39

Vierailija
4/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus velvollisuus rakaudesta on vasta 2kk ennen kuin aloitat äitiysloman eli suunnilleen kai rv 26-28, mutta tottakai useimmat meistä " joutuvat" kertomaan jo aikaisemmin, koska vatsa alkaa näkyä :)

Vierailija
5/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Larulle, Enni-Maijalle ja Mayellalle tasapuolisesti! Tiesinhän, että täältä saisin puolueettoman vastauksen.

Työpaikassa olen ollut puolisen vuotta, joten sinänsä kaikki on ihan ok. Tuttuja ollaan jo puolin ja toisin ;) En ollut ajatellutkaan kertoa raskaudesta, kuin aikaisintaan 13. rv:llä, kun koskaanhan ei tiedä mitä tapahtuu. Kaikkeen pitää kuitenkin varautua... Mutta minäpä heitän huolet nyt nurkkaan ja mietin tilannetta vasta parin kuukauden päästä uudelleen. Kiitos Teille!

P.S. Huomasin, että mennään Larun kanssa aikas samoilla viikoilla =o)

Vierailija
6/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norppis, onnea työpaikasta ja raskaudesta. Unohda tykkänään tuollaiset syyllisyydentunteet.

Itse kerroin rv 12 ultran jälkeen. Myös muut pitävät tätä sopivana aikana. Kuten aikasemmat kirjoitteli, keskenmenon riski on alussa suurempi, eikä senkään takia monet kerro edes omille vanhemmilleen. Miksi sitten pomolle, kun raskaushan ei saa millään tavalla vaikuttaa työpaikan saamiseen tai määräaikaisen vakainaistamiseen. Kyllä työnantaja sen tietää, että nainen voi tulla raskaaksi periaatteessa milloin vain ja se riittää. Kyllä sitten on aikaa järjestellä työjutut uudelleen ennen äitiysloman alkua.

Olen itse työnantajan edustajana ja ohjeistan johtoa&esimiehiä monenlaisissa asioissa, myös tämän tyyppisiin suhtautumisessa.

Nauti uusista asioista elämässäsi, kaikki järjestyy :-)

t.Heini

Vierailija
7/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli kyllä ihan totta, että nainenhan voi tulla raskaaksi missä iässä vain... Ja toisaalta taisi pomokin " ottaa tietoisen riskin" vakinaistaessaan minut, eikä parikymmentä vuotta vanhempaa kolleegaani.

Meillä on hyvinkin naisvaltainen työpaikka. Määräaikaisuutta hakiessani ja taloon pyrkiessäni kerroin haastattelussa, että meillä on jo yksi ihanainen tytär ja toiveissa olisi saada vielä toinen lapsi jossain vaiheessa. Pomokin sanoi silloin, että " Sehän on normaalia. Näinhän sen kuuluu mennäkin =)" Joten nyt kun alan asiaa ihan " järjellä" miettimään, mitäpä tässä hätäilemään. Elämä on Laiffii, eiks jee ;o)

Vierailija
8/10 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tällä viikolla pitäisi allekirjoittaa vakkarisopimus työstä, jota olen tehnyt nyt 1,5v. :) Ja tänään sain testiin haamuplussan...hieman mietyttää. Haamuplussa napsahti siis lähes 10kk yrittämisen jälkeen.

Aion kyllä allekirjoittaa, vaikka tunnenkin " huijaavani" pomoani ja työtovereitani pienessä firmassa, jossa minut vakinaistetaan juuri siksi että kaltaisenlaisiani osaajia on harvassa... kenet ne saavat tilalleni juuri kun luulevat, että tilanne on turvallinen ja tekijä varmasti talossa???

Vierailija
9/10 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut ensinnä raskaudestasi

Oma mielipiteeni on kysymykseesi että en kertoisi. Raskaus on kuitenkin vielä niin alussa että mitä vain voi sattua. Eikä olis varmaan hääviä jos jotain sitten sattuis ja joutuisit muille kertomaan. Toivotaan tietenkin että raskautesi sujuu kaikin puolin hyvin. Toiset kertoo raskaudestaan heti ja toiset vasta kuin on pakko.

Itse kerroin rv 17-18 kun muutamat alkoivat mahan huomaamaan, eli viimeisellä mahollisella hetkellä kun sain sen vielä itse kertoa. Edellinen raskaus meni kesken rv 12+ enkä kerennyt sillon kertoa kellekään ja se varmasti vaikutti siihen että tällä kertaa salaisuutta yritettiin pitää mahollisimman pitkään. Kaiken varalta.

Kaikkea hyvää raskauteesi ja onnea myös työpaikasta!

HANNELE rv 19+2

Vierailija
10/10 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä töissä menossa hirvittävän suuret muutokset koulutuksineen kaikkineen. Poden huonoa omaa tuntoa siitä, että otan jonkun postin vastaan, minut siihen perehdytetään kunnolla ja kohta ilmoitan, että miettikääpä jotain muuta... En oikein tiedä miten kertoisin. Oletan olevani n. vkolla 8, kun ei noita kuukautisia ole oikein ollut, on aika hankala tietää tarkasti :) Ensi viikolla eka neuvola, jos ehkä sen jälkeen kerron... tai ehkä en.