Rahasto, jossa korkea vuosittainen hallintapalkkio?
Itse ollut tässä muutamia vuosia rahastosäästäjä. Useita rahastoja. Rahastosäästäminen aloitettu ilman suurempaa tietämystä. Nyt huomasin että yhdessä rahastossa on vuosittainen hallintapalkkio 1,90%. Itse asiassa tätä rahastoa pankki suositteli minulle.
Mitä tuolle rahastolle kannattaisi tehdä. Juuri luin netistä että tämän hallintapalkkion suuruus kannattaisi olla vain 0-0,5% välissä.
Mitä teen rahastolle. Myynkö pois ja vaihdan "halvempaan"? Vai mitä?
Kommentit (8)
Pankki suosittelee sinulle sellaista rahastoa joka tuottaa nimenomaan Pankille eniten, ei sinulle. Koskei pankin "sijoitusneuvojaa" kiinnosta vähääkään se joskos asiakas tienaa vaan jotta pankki tienaa. Pankkihan hänelle maksaa etkä sinä. 1.9% hallintapalkkio on kova koska otetaan sinulta ihan riippumatta siitä tekeekö voittoakaan! Tutustuisin sinuna ETF-rahastoihin ja samalla siirtäisin rahastosäästämisen selvästi halvempiin toimijoihin. Nordnet tmv. Sinun rahojasi/säästöjäsihän ne ovat, älä lahjoita niitä kenellekään vain kohteliaisuuttasi koska olet jonkin pankin asiakas!
Paljonko tuon rahaston tuotto on? Älä säästä enempää sinne ja pura 1000€/ vuodessa (= verovapaa määrä) ja sijoita johonkin mieleisempään.
Kuluja tärkeämpää on tuotto. Jos rahasto tuottanut paremmin kuin vähäkuluinen versio, niin sinähän vain voitat siinä.
Jos haluat hallintokuluja tarkkailla, voit joo lopettaa säästämisen tuohon rahastoon, ja laittaa rahat johonkin halvempaan. Varsinkin jos kuukausisäästät, niin tuo jo auttaa. Myymisen kanssa kannattaa katsoa onko nyt muuten sopiva hetki, eikä välttämättä pelkästään siksi myydä per heti että pääsisi hallintopalkkiosta jatkossakin eroon jos kurssi on huono. Toki nyt on epävarmat näkymät ja kurssit laskussa, että ennemmin ehkä sen mukaan arvio.
Mulle tuli perintöä ja just pankista soitettiin ja suositelttiin jotain OP-vuokratuottoa. Jossa hallintakulut melkein 2%. EN näistä rahastoista oikein mitään ymmärrä, mutta pankkivirkailijan kanssa tuli hieman huijattu olo. Ystävällinen oli, jopa epäilyttävän imelä.
Paljonko se rahasto on sinulle tuottanut? Kieltämättä kulut ovat suuret, mutta asiaa kannattaa miettiä myös siltä kannalta, täydentääkö tämä rahasto jotenkin muuten sijoitussalkkuasi. Pienentääkö se riskiä sijoittamalla kohteisiin, joita salkussasi ei muuten ole?
Jos vaihdat rahastoa, ota huomioon veroseuraamukset. Rahaston myynnistä maksettavat myyntivoittoverot (riippuu siitä, miten paljon rahasto on tuottanut) voivat syödä monelta vuodelta sen säästön, joka tulee edullisempaan rahastoon vaihtamisesta. Silloin voi olla järkevämpää antaa rahojen olla nykyisessä rahastossa, mutta tehdä uudet sijoitukset pienempikuluiseen rahastoon.
Pankkivirkailijoilta ei nyt ainakaan kannata kysyä neuvoja.
Oikeasti kyselet neuvoa palstalta, jossa lähes kaikki vaikuttavat olevan mitä ilmeisimmin vähintään köyhiä, suorastaan p**saukisia?