Olisiko epäkohteliasta pyytää naiselta maksua tästä?
Tutustuin äskettäin yhteen ihan mukavaan naiseen. En itsekään tiedä mikä tämä meidän juttu tarkalleen on, olemmeko kavereita vai tapailemmeko vai mitä. Joka tapauksessa vietämme aika paljon aikaa yhdessä, useimmiten minun luonani. Nainen käy joskus useammankin kerran viikossa luonani, jolloin mm. katsomme elokuvia, syömme jotain, saatamme käydä saunassakin. Olisiko epäkohteliasta, jos pyytäisin naiselta joskus pientä maksua? Ruoat eivät ole ilmaisia, joskus hän juo kalliita viinejänikin, saunan lämmittäminenkin maksaa. Joskus joudun vuokraamaan meille elokuvan, kun nainen haluaa välttämättä nähdä jonkin tietyn. Jos tapailisimme romanttisessa mielessä niin en tietenkään kehtaisi pyytää maksua, mutta jos tämä on vain kaverillista tapailua tai jopa jotain leikkimistä/hyväksikäyttämistä naisen puolelta, niin mielestäni naisen kuuluisi osallistua kustannuksiin. Mitä mieltä te olette, voinko tai kannattaako ottaa asiaa puheeksi?
Kommentit (44)
Katsokaa tv:tä. Tarjoa lasi vettä.
Mielenkiintoinen käsitys vieraanvaraisuudesta...
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:22"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:18"]
Pyydätkö muiltakin kavereiltasi maksua, kun he käyvät teillä kylässä?
[/quote]
En, mutta muut kaverini eivät vieraile niin usein eivätkä juo kalliita viinejäni jne.
[/quote]
Eli sä mieluummin joisit ne kalliit viinisi yksiksesi kuin jonkun kanssa yhdessä?
[/quote]
Niin, vaihtoehtonahan seuraksi ei tietenkään voi olla joku normaali ihminen, joka ymmärtää vastavuoroisuudesta ja kohteliaisuudesta mitään, ei tietenkään. Ainakaan tällä foorumilla.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:28"]
Vastauksia muihin kysymyksiin, en jaksa lainata jokaista viestiä erikseen: olemme tunteneet niin vähän aikaa etten tarkalleen osaa sanoa, kuinka paljon tai missä mielessä olen naisesta kiinnostunut. Haluaisin kuitenkin jatkaa tutustumista. Välillä pyydän hänet tänne mutta usein hän kutsuu itsensä, minusta riittäisi jos näkisimme pari kertaa viikossa ja välillä jossain muuallakin. Pitää kyllä paikkansa että nainen on opiskelija ja minä työssäkäyvä, mm. siksi olen epäröinytkin maksun pyytämisen suhteen. Ehkä täytyy tosiaan ottaa puheeksi se, että mitä nainen ylipäätään minusta haluaa.
[/quote]
Huh huh, itsensäkutsuja. Olet nalkissa, poika.
Teette vaikka yhdessä suunnitelmaa mitä ruokaa syötte, vihjaa no toisitko sinä nämä ruokatavarat kun itse en ehdi? En ihan saunanlämmitystä ajattelisi kustannuksena.
[/quote]
En ole ap, mutta yleensä ei tarvitse pyytää. Miespuoliset kaverit kyllä tarjoutuu maksamaan osuutensa tai vastavuoroisesti tarjoaa itse seuraavalla kerralla. Kyllä tuo vähän hyväksikäytöltä kuulostaa tuo ap:n kamunainen. Ilmeisesti ap on jo kamusektorilla jos mitään ei ole tapahtunut tähän mennessä ja nainen vain käy ilmaisella lounaalla. Jos olisi oikea kaveri, niin edes ehdottaisi osallistuvansa kustannuksiin joskus.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:22"]
[/quote]
En, mutta muut kaverini eivät vieraile niin usein eivätkä juo kalliita viinejäni jne.
[/quote]no tarjoo sit naiselle halvempii viinejä
Ainakin sen leffan voisi nainen vuokrata, jos haluaa itse katsoa jonkun tietyn. Saunan lämmitykseen meneviä kustannuksia en sinuna kyllä jaksaisi laskea.
no et todellakaan pyydä maksua!!! noloa
Tapailin erästä miestä. Itse olin vähävarainen opiskelija ja hän DI, teki päällikkötason töitä. Hän jaksoi aina valittaa rahasta eikä kutsunut koskaan ravintolaan syömään, tulee kuulemma kalliiksi. Kun menin hänen luokseen kylään (hän kutsui), toin jotain tuliaisia mukanani. Hän lämmitti välillä (ei joka kerta) pienen saunansa, mutta suihkussa piti käydä nopeasti, kun kuulemma vesi maksaa.
Kun hän kutsui itsensä kylään yöksi, jotta pääsisi kätevämmin työpaikalleen aamuvuoroon, oltiin sovittu että hankin ruokatarvikkeet. Hänellä oli aika hölmistynyt ilme, kun ehdotin, että hän toisi vaikka viinipullon, kun minä kerran teen ruokaostokset.
Kun menimme joskus yhdessä kauppaan ja ehdotin, että ostaisimme luomukananmunia (ostan niitä itse aina eettisistä syistä), hän valitti, että ne ovat kalliimpia kuin tavalliset kananmunat. Leivoimme yhdessä piirakan ja teimme ruokaa. Jos kävimme joskus kahvilla hän oletti, että maksan omani. Esim. kerran tilasin vain teen ja tarjoilija kysyi tuleeko samasta vai erikseen, niin mies vastasi että erikseen. Oli aika tympääntynyt olo ja hän ihmetteli, miksi olin niin vaitonainen siellä kahvilassa.
Hän myös vaati, että muuttaisin parisuhdestatukseni fb:ssä seurustelevaksi, vaikka itse ei ollut lainkaan sitoutunut suhteeseen. Kaiken lisäksi miellytin häntä sängyssä saamatta itse koskaan orgasmia. Ihme, että jaksoin katsella sellaista tyyppiä usean kuukauden.
Olisi kyllä hyvin noloa pyytää maksua. Vaikuttaisit oudolta ja pihiltä. Käytännössä sinun ei kannata tehdä niin, jos elättelet romanttisia toiveita naisen suhteen. MUTTA on kyllä tuokin aika omituista, ettei nainen tuo ikinä mitään tuliaisia?
Jospa seuraavan kerran kun nainen on tulossa luoksesi, laittaisit hänelle vähän ennen sovittua tuloaikaa tekstarin, että voisiko hän tullessaan kipaista hakemassa karkit/viinin/tms joka on sinulta unohtunut. Sillä tavalla hän joutuisi ostamaan omilla rahoillaan jotakin ja pääsisit vähän tuossa raha-asiassa parempaan selvyyteen. Ainakin, mikäli hän karkit tuotuaan alkaisi pyytää sinulta niistä rahaa takaisin, pitäisin häntä epäsopivana yksilönä.
Mä en edes tiedä mitä saunan lämmitys maksaa niin en osaisi pyytää osuutta. Ei kai se nyt kovin montaa euroa/kerta voi olla?
Lisäksi on eri asia ehdottaa naiselle että tuotko leffan tai osan ruokatarpeista, kuin se että pyytäisi antamaan vaikka 30e "kun sun vieraana pitäminen on niin kallista ". Eli asian voi esittää monella tavalla. Lisäksi jos nainen on opiskelija ja ap töissä niin on myös kohteliasta maksaa suurempi osuus. Tai itse asiassa vaikka kaikki jos kerran varsinaisesti ei ole rahasta pulaa. En jaksa tajuta tätä av:n mentaliteettia että aina pitää kaikki maksaa ja tehdä tasan puoliksi tai on lokki tai hyväksikäytetty. Ei sillä rahalla pitäisi olla niin suurta merkitystä jos ei talouden tasapaino ole siitä kiinni.
Erikoinen naisihminen, kun ei toista huomioi. Yleensä miehet tulee valmiille eikä ymmärrä, mitä kaiken järkkääminen maksaa. Mutta että nainen...en ymmärrä.
Öö. Entä jos vaikka piilottaisit ne "kalliit herkkuviinisi" mitkä haluat juoda itse? Tai vaikka ne olisivatkin jääkaapissa, niin ei kai nainen itse niitä luvatta ota? Tarjoa hänelle jotain muuta.
Ruuan kohdalla sama juttu. Tarjoa jotain halpaa tai pientä. Ei kai nainen oleta, että joka kerta kun hän tulee luoksesi, niin siellä on pöytä katettuna? Jos sovitte joka kerta, että nainen nimenomaan tulee luoksesi syömään, niin silloinhan sitä sitten myös syödään. Miksi edes pitäisi joka kerta tarjota mitään? Kai hän voi syödä kotonaankin tai sitten voitte mennä jonnekin ulos syömään, jossa nainen maksaa oman ateriansa. Voithan toki myös ehdottaa, että näkisitte hänen luonaan.
Ja siis miten tuo leffa-juttu menee? Nainen puhuu, että haluaisi nähdä tietyn elokuvan ja pyytää vuokraamaan sen? Mikset sano, että "et kerkeä" tms. ja että sensijaan nainen itse voisi hakea leffan. Tai sitten sanot, että tuntuu typerältä maksaa elokuvista, jotka näkee netistä ilmaiseksi.
Saunan lämmityskulujen miettiminen kuulostaa kyllä vähän turhalta. Vai käykö nainen joka kerta luonasi ollessaan yksin saunassa? Ja sinä et ole mukana?
Ei siinä mitään noloa ole. Kyse on vain siitä onko sulla selkärankaa vai ei.
Olisiko ihan poissuljettua, että lähentelisit seuraavalla kerralla?
[/quote]
Tiedän ihmisen joka tekee niin, vuokraa esimerkiksi mökin ja kutsuu tuttaviaan sinne vuoronperään ja pyytää oikeasti heiltä osuutta vuokrasta kun ovat lähdössä.
"saunan lämmittäminenkin maksaa" kerro tuo kohta daamille ehdottomasti niin tajuaa minkälaiseen soppaan on itsensä tukkimassa. Oot varmaan niitä tyyppejä jotka sitten ku yhdessä asutaan pitävät jääkaapissa omat hyllytkin.
Mitäpä jos ens kerralla keität kahvit pelkästään ja katot mitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 19:24"]
Toivottavasti tuo nainen lukee aloituksen ja ottaa jalat alleen. Aloittaja olet todella outo. Kelle tahansa olisi kiva kun vieraitten käynnistä ei tulisi mitään kuluja kun perisi maksun kaikilta.mutta kaikki muut tajuaa että niin ei tehdä.
[/quote] Yleensä ihmiset myös tajuaa että joskus pitä myös antaa jotain takaisinkin. Vuokraisi itse sen leffan, toisi syötävää ja viiniä.