Vanhempainvapaa uudistus pilasi mahdollisuuden toiseen lapseen
Mieheni tienaa huomattavasti paremmin kuin minä. Lisäksi mieheni työ ei ole yhtä joustavaa. Eli saan sanoa hyvästit lapsihaaveilleni.
Kommentit (9)
Höpö höpö. Jos miehesi kerran tienaa niin hyvin, ja sinä niin vähän, sittenhän miehelläsi ei ole mitään vaikeuksia maksaa sinun kotona oloasi lapsen kanssa vähän pidempään.
Ap ei ilmeisesti tajunnut, että hän voi pitää yhtä pitkän vapaan ja yhtä pitkän ansiosidonnaisenkin vapaan kuin ennen uudistusta. Mikään ei muuttunut. Mies voi jättää oman vapaan käyttämättä.
En nyt kyllä saanut selvää, että mikä se ap:n perustelu on.
Vierailija kirjoitti:
En nyt kyllä saanut selvää, että mikä se ap:n perustelu on.
Ei mikään, aloittaja ei ole hankkimassa lapsia ja hänon todennäköisesti mies. Kunhan halua möyhöttää.
Trollaamista kolo aloitus. Miehen ei tartte pitää päivääkään perhevapaata. Ap voi pitää samat vapaat kuin ennen uudistusta.
Meillä tuo uudistus otettiin ilolla vastaan! Mies on yrittäjä eli jatkaa kuin ennenkin, mutta ottaa Kelasta tuet (ei tietenkään maksa itselleen ko. ajalta palkkaa, vaan ottaa sen etukäteen) ja minä olen töistä palkattomalla vapaalla. Työnantajan mielestä hyvä vaihtoehto, koska silloin ei ole tarvetta antaa sijaiselle 6 kk ajaksi potkuja ja taas palkata, kun jään vanhempainvapaan loppuosalle. Ja tuohon aikaa osuu esim. pitämätön vuosiloma. Joten olen vauvan kanssa noin 5 kk (oletus, että jään vapaalle 1 kk ennen syntymäänsä), sitten mies on nimellisesti vauvan kanssa 160 pv ja sitten minä pidän loput siitä "yhdessä jaettavasta" osuudesta. Tulotaso ei laske miehen perhevapaiden takia eikä työnantajalle tule ongelmia siitä, että ole töissä pieninä pätkinä.
Eihän tuo muuta mitään muuta kuin sen, että mieskin voi jäädä kotiin hoitamaan lasta, eikä työpaikka saa estää sitä. Eli mies ei menetä työpaikkaa jos haluaa jäädä lasta hoitamaan. Mutta pakko ei tietenkään ole vaan vanhemmat itse päättävät kuka lasta hoitaa.
Mitä jos sulla olisi mies, joka tienaisi itseäsi vähemmän? Tai mies puuttuisi?
Kuinka niin? Teette lapsen ja hoidatte vapaat kuten hoidatte ja sitten molemmat töihin. Ei se, että sinä et voi maata vuosia kotona tarkoita etteikö lasta voisi tehdä.