Käräytin olkapäät, auttaako mikään oikeasti?
Onko mitään mikä viilentäisi ja vähentäisi polttelua?
Kommentit (13)
Luin niksikirjasta, tomaatin viipale tai raaka peruna,( myös perunajauho rauhoittaa mutta kuivalle iholle ) Ei tietenkään näitä kaikkia yhyä aikaa.
En lukenut aiempia kommentteja, mutta juuri saman kokeneena eniten auttoi ensiapuna kaikki viileä suihku, kylmät pyyhkeet/huivit hartioilla, jotta palamisreaktio loppuu. Netistä luin, ettei tavallisia rasvoja saa käyttää palaneella iholla! Itse käytin apteekista saatavaa aloe vera -voidetta ja sen päälle laitoin rasvalapun ja tämän päälle vielä pyöräytin siteellä kaikki palaneet alueet piiloon ja suojaan auringolta, lialta ja hankaukselta. Pari päivää kituutin ilman rasvalappua, mikä oli vain typerää, sillä ne ja sidesuoja antoivat parhaimman avun. Öisin pidin vain voidetta, minun oli hankala nukkua sidekääröissä. Älä turhaan koske/liikuta palaneita olkapäitä, pidä ne puhtaina ja hoidettuina koko ajan. Itselläni parani viidessä päivässä kivuttomaan kondikseen näillä.
Kreikassa opas neuvoi ostamaan kreikkalaista jugurttia ja laittamaan sitä palaneen ihon päälle. Sitä voi ainakin kokeilla, on luonnontuote. Itse olen käyttänyt sitä ärtyneeseen ihoon toisinaan.
Viileä jogurtti, jääkaapissa säilytetty kosteusvoide, kylmä suihku...
Mutta oikeasti, kannattaa jatkossa välttää sitä palamista. Jos oma ihotyyppi ei kestä aurinkoa niin silloin sieltä a)pysytään poissa b)puetaan vaatteet päälle tai c)käytetään turvallista (=fysikaalisen suojan omaavaa) aurinkovoidetta. Jostain syystä suomalaisten tuntuu olevan niin kovin vaikea noudattaa näitä simppeleitä ohjeita...
Kookosöljy, helokkiöljy, arganöljy. Ja ihan kunnolla laitat nyt eka vrk aikana.
Tuo jugurtti, aloe vera, hydrocortison. Jollei ole mitään tuollaista tai normaalia after sun -voidettakaan, laita kosteuttamaan paksu kerros mahdollisimman simppeliä perusvoidetta tms missä ei ole hajusteita tai muuta ihoa ärsyttävää. Kosteutta myös sisäisesti eli juo runsaasti vettä. Jos sattuu, voi ottaa tulehduskipulääkettä kuten buranaa.
Aloe vera -geeliä minä olen käyttänyt, pitänyt ensin pari tuntia jääkaapissa. Märkä pyyhe toimii myös.
Jos iho ei ole rikki niin olen käyttänyt kylmä geeliä. Viilentää ihanasti ja lopettaa palamisen jatkumisen. Vaikka kuinka suojaan ihoa niin aina hiukan palaa tämä valkea iho :(
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 15:28"]Jos iho ei ole rikki niin olen käyttänyt kylmä geeliä. Viilentää ihanasti ja lopettaa palamisen jatkumisen. Vaikka kuinka suojaan ihoa niin aina hiukan palaa tämä valkea iho :(
[/quote]
siinä on alkoholia. Ei kauhean hyvä vaurioituneelle iholle
Kylmä märkä pyyhe