Nettikauppa EU:n ulkopuolelta?
Tilasin vaatteita Uudessa Seelannissa sijaitsevasta nettikaupasta. Kauppa löytyi googlettamalla, ja koska sen osoite näytti sijaitsevan Britanniassa (nimen perässä .co.uk), luulin sen olevan täkäläinen. En olisi tilannut, jos olisin tajunnut ettei kauppa olekaan eurooppalainen.
Nyt tilaukseni toimitusaika näyttää venyvän. Kaupan nettisivuilla luki toimituksen EU:n sisällä kestävän 4-6 työpäivää, kuitenkin tilauksen jälkeen vastaanottamani sähköpostin mukaan toimitus Suomeen kestää 7-10 työpäivää. Maanantaina tuo kymmenen työpäivää on täynnä ja tiistaina joudun aloittamaan kyselyt tilaukseni perään. Olen pyytänyt kaupan lupaamaa seurantakoodia useaan kertaan ja se luvattiin aluksi lähettää, mutta nyt sähköposteihini ei enää vastata. Asiakaspalvelusta sanottiin tilaukseni lähetetyn toissamaanantaina.
Kysymys kuuluu: minkälainen kuluttajansuoja minulla on, kun kauppa ei ole EU:ssa? Onko mitään universaalia lakia etäkaupan pelisäännöistä?
Kommentit (2)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 09:51"]Ei ole mitään universaalia lakia. Jos maksoit luottokortilla, voit toki aina reklamoida ja sanoa, että tuotteet ei tulleet. Luottokorttimaksu voidaan kiistää sitten. Mutta palautus ja muu on sinun kustannuksella, EU:ssakin
[/quote]
Onneksi maksoin tällä kertaa luottokortilla! Voiko maksun siis pidättää luottofirman kautta? Vai onko reklamaatio tehtävä ko. verkkokauppaan? Onko siitä mitään apua, jos jättävät taas vastaamatta yhteydenottooni, kuten nytkin?
Kiitos vastauksesta, tuon palautusasian tarkistinkin jo ennen tilaamista.
Ei ole mitään universaalia lakia. Jos maksoit luottokortilla, voit toki aina reklamoida ja sanoa, että tuotteet ei tulleet. Luottokorttimaksu voidaan kiistää sitten. Mutta palautus ja muu on sinun kustannuksella, EU:ssakin