Vauva hiljainen vatsassa
Olen nyt raskaana 21+5 ja vauva on ollut tämän viikon melko hiljainen. Iltaisin tunnen muutaman potkun, mutta siihen se sitten jääkin :/ Ensimmäiset liikkeet tunsin viikolla 19 ja silloin liikkeet tuntuivat enemmän kuin nyt. Olen melko huolissani ja peloissani sillä vauva on kauan odotettu ja toivottu. Maanantaina pääsen vasta neuvolassa käymään ja sitten kuunnellaan sydän. Onko muilla kokemusta, että vauva olisi hiljainen viikolla 21 ja kaikki olisi silti ok? Vai kannattaako jo varautua pahimpaan?
Kommentit (7)
Kaikki eivät edes tunne vauvan liikkeitä vielä noilla viikoilla joten en olisi ihan kamalan huolissani jos kuitenkin päivittäin liikettä tuntuu.
Sikiö on kuitenkin niin pieni vielä että sillä on hyvin tilaa liikkua eikä liikkeet sikiön asennosta riippuen aina välttämättä tunnu etenkin jos itse touhuat jotain etkä keskity tuntemuksiin.
Jos musta tuntui että vauva on epäilyttävän hiljaa niin menin makuulle vasemmalle kyljelle ja kuulostelin 10 minuuttia, jos en silti tuntenut liikkeitä join jotain kylmää ja sokerista, esim. tuoremehua ja laitoin musiikin kovalle. Yleensä se tepsi ja vauvaan tuli vipinää.
Noilla viikoilla lapsella on niin paljon tilaa liikkua siellä kohdussa että saattaa nyt olla vaikkapa istukan takana tai muuten sellaisessa paikassa että sinä et niitä liikkeitä tunne. Eri asia jos liikkeet vähenisivät viikolla 35, mutta nyt et voi päätellä tuntemiesi liikkeiden määrästä yhtikäs mitään.
Ei ne kaikki liikkeet tuossa vaiheessa vielä tunnu. Ole huoleti.
Minulla viikkoja nyt 31+0 ja vieläkin on välillä monia tuntejakin että en tunne mitään liikkeitä ja toisina päivinä liikkeet ovat vaimeampina kun toisina. Noilla viikoilla en tainnut edes vielä juurikaan tuntea liikkeitä. Jos sinulla on istukka etuseinässä niin kun minulla niin sekin vaikuttaa asiaan. Tiedän tunteen, itsekin olen monet kerrat huolestunut ja kerran käynyt näytilläkin mutta kaikki ollut kunnossa!
Vauvalla on paljon tilaa vielä kohdussa, joten todennäköisesti hän on vain vaihtanut ase toa ja potkii istukkaan päin, jolloin liiketuntemukset vaimenevat.
Se ei potkisi ollenkaan edes iltaisin, jos olisi kuollut.