Miksi itsetuhoisuus on huono juttu?
Joo, viiltelystä voi huonolla tuurilla sada verenmyrkytyksen, eivätkä arvet nyt nättejä ole ainakaan omasta mielestäni. Paljon puhutaan myös siitä ettei ihmistä saa vahingoittaa, oli se sitten toinen tai itse, koska ihmiselämä on olevinaan arvokas.
Mutta miksi? Jos esim.viiltää paikkaan joka ei ole kenellekään koskaan näkyvissä, ja se helpottaa niin että on kevyempi taas olla, niin miksi se on niin hirven huono juttu?
Ihmettelen tätä ihan vilpittömästi. Olen yrittänyt googlata aiheesta keskustelua, mutten löytänyt. Onko mielipide esim siitä viiltelystä mielipide vain, koska se on YLEINEN mielipide?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:56"]Itsetuhoisuus on aina merkki avuntarpeesta. Vaikka siitä saisi hetken mielihyvän, jos vaikka viiltelee, niin se ainoastaan kertoo, että mieli on sairastunut. Et kai jättäisi murtumaakaan hoitamatta esim. jalassa? Kun mieli sairastuu, ei pysty toimimaan kunnolla, vaan joutuu ontumaan. Itsetuhoisuus on tällä lailla vertauskuvallisesti mielen sairastumisen oire. [/quote] Tämä on ihan loogista kyllä, mutta esim jalan murtuminen ja siitä seuraavat kivut aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä. Masennus sitä toki voi tehdä myös, mutta ei pelkkä viiltely häiritse esim työntekoa. Ap
[/quote]
Niin ja viiltely on merkki mielen sairastumisesta, ja mielen ollessa sairas, se haittaa toimintakyvykkyyttä. Esimerkiksi masennuksesta kärsivä ei ole niin sosiaalinen ja aloitekykyinen, mikä haittaa ihmissuhteiden ylläpitoa ja voi johtaa yksinäisyyteen.
Mulla on ollut vakavasta masennuksesta seurannut syömishäiriö ja viiltelin. Ei viiltelyssä sinänsä mitään VÄÄRÄÄ ole, sinun kroppasi se on. Mutta se miten se vaikuttaa loppuelämääsi, on hyvin vahingollinen. 1. Haavat voivat tulehtua, josta voi seurata sydämenpysähdys tai amputaatio (riippuu mihin viiltää) 2. Voit vahingossa viiltää liian syvälle. Siitä menee shokkiin ja jos kukaan ei ole auttamassa, voit kuolla verenhukkaan 3. Et kehtaa enää ikinä olla toisen ihmisen edessä ilman vaatteita/ vähissä vaatteissa. Esim. lääkärikäynnit, uimahallissa/ rannalla käyminen, salilla käyminen, seksuaaliset suhteet ja vaikkapa hieronta ovat tilanteita jotka ahdistavat vieläkin. Viiltelin viimeksi 8 vuotta sitten, mutta minua ahdistaa synntttäminen sillä pelkään lääkärien ja hoitajien reaktiota arpiini.. 4. Kun viiltelin, vanhempani olivat jatkuvasti niin stressaantuneita ja huolissaan, että äitini jäi hoitamaan minua kotiin vaikka olin jo 17.. Mietin usein miten hirveä tilanne on heille ollut. 5. Väite "viiltely auttaa ahdistukseen" ei todellakaan ole totta. Jos on paako satuttaa niin pidä vaikka rannetta kylmän veden alla tai syö tabascoa, sattuvat varmasti. Vastaukseni kaikenkaikkiaan on, että vaikket nyt ymmärrä mitä haittaa viiltelystä on, ei tarkoita ettei haittoja ole. Joka viilto vahingoittaa mieltäsi ja läheisiäsi enemmän ja enemmän. Itse odotan kauhulla päivää, jolloin lapseni kysyy: "Äiti, mistä noi arvet sun ranteeseen on tullu..?"
Tavallaan se ajatus, että ei ole keinoja. Mieti siltä kannalta, että olisi joku toinen tapa olemassa, niin haluaisitko siitä huolimatta viillellä. Ihminen turvautuu monenlaisiin asioihin välttääkseen tiettyjen tunteiden kohtaamista tai selvitäkseen epämukavan olonsa kanssa. Päihteet ja muut riippuvuudet, syömisen kontrollointi, suorittaminen pakonomaisesti, irralliset ihmissuhteet ym. Pointti on siinä, että ne ovat selviytymiskeinoja, jonkun vaikean asian kanssa. Jos haluaa päästä eteenpäin, kohdata itsensä, muuttua, kasvaa, toipua, ei itsetuhon keinot ole ikinä ratkaisu. Joskus tulee seinä vastaan ja sitten täytyy yrittää jotain muuta:)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:58"]
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:56"]Itsetuhoisuus on aina merkki avuntarpeesta. Vaikka siitä saisi hetken mielihyvän, jos vaikka viiltelee, niin se ainoastaan kertoo, että mieli on sairastunut. Et kai jättäisi murtumaakaan hoitamatta esim. jalassa? Kun mieli sairastuu, ei pysty toimimaan kunnolla, vaan joutuu ontumaan. Itsetuhoisuus on tällä lailla vertauskuvallisesti mielen sairastumisen oire. [/quote] Tämä on ihan loogista kyllä, mutta esim jalan murtuminen ja siitä seuraavat kivut aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä. Masennus sitä toki voi tehdä myös, mutta ei pelkkä viiltely häiritse esim työntekoa. Ap
[/quote]
Niin ja viiltely on merkki mielen sairastumisesta, ja mielen ollessa sairas, se haittaa toimintakyvykkyyttä. Esimerkiksi masennuksesta kärsivä ei ole niin sosiaalinen ja aloitekykyinen, mikä haittaa ihmissuhteiden ylläpitoa ja voi johtaa yksinäisyyteen.
[/quote]
Olet oikeassa. Kuitenkin masentuneista ym mielen häiriöstä kärsivistä kykenee toimimaan ja olemaan työelämässä. elämä ei ehkä ole täydellistä tai täyttä, mutta silti minua kiinnostaa se yksittäinen asia tässä kailessa, itsetuhoisuus tai vahingoittaminen. Tai siis että miksi se on niin tuomittavaa? miksi se HAITTAA?
Ap
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:58"] [quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:56"]Itsetuhoisuus on aina merkki avuntarpeesta. Vaikka siitä saisi hetken mielihyvän, jos vaikka viiltelee, niin se ainoastaan kertoo, että mieli on sairastunut. Et kai jättäisi murtumaakaan hoitamatta esim. jalassa? Kun mieli sairastuu, ei pysty toimimaan kunnolla, vaan joutuu ontumaan. Itsetuhoisuus on tällä lailla vertauskuvallisesti mielen sairastumisen oire. [/quote] Tämä on ihan loogista kyllä, mutta esim jalan murtuminen ja siitä seuraavat kivut aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä. Masennus sitä toki voi tehdä myös, mutta ei pelkkä viiltely häiritse esim työntekoa. Ap [/quote] Niin ja viiltely on merkki mielen sairastumisesta, ja mielen ollessa sairas, se haittaa toimintakyvykkyyttä. Esimerkiksi masennuksesta kärsivä ei ole niin sosiaalinen ja aloitekykyinen, mikä haittaa ihmissuhteiden ylläpitoa ja voi johtaa yksinäisyyteen. [/quote] Olet oikeassa. Kuitenkin masentuneista ym mielen häiriöstä kärsivistä kykenee toimimaan ja olemaan työelämässä. elämä ei ehkä ole täydellistä tai täyttä, mutta silti minua kiinnostaa se yksittäinen asia tässä kailessa, itsetuhoisuus tai vahingoittaminen. Tai siis että miksi se on niin tuomittavaa? miksi se HAITTAA? Ap
[/quote]
No monta kertaa sulle on nyt selitetty itsetuhoisuuden haittoja. Ja masentunut saattaa käydä töissä, esimerkiksi perheenisä tai -äiti, koska tarvitsee rahaa perheelleen, mutta käy töissä ihan vaan ilman minkäänlaista tuntoa. Minä en ainakaan tuomitse itsetuhoista ihmistä, koska tajuan, että hänellä on ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 00:08"]Mulla on ollut vakavasta masennuksesta seurannut syömishäiriö ja viiltelin. Ei viiltelyssä sinänsä mitään VÄÄRÄÄ ole, sinun kroppasi se on. Mutta se miten se vaikuttaa loppuelämääsi, on hyvin vahingollinen. 1. Haavat voivat tulehtua, josta voi seurata sydämenpysähdys tai amputaatio (riippuu mihin viiltää) 2. Voit vahingossa viiltää liian syvälle. Siitä menee shokkiin ja jos kukaan ei ole auttamassa, voit kuolla verenhukkaan 3. Et kehtaa enää ikinä olla toisen ihmisen edessä ilman vaatteita/ vähissä vaatteissa. Esim. lääkärikäynnit, uimahallissa/ rannalla käyminen, salilla käyminen, seksuaaliset suhteet ja vaikkapa hieronta ovat tilanteita jotka ahdistavat vieläkin. Viiltelin viimeksi 8 vuotta sitten, mutta minua ahdistaa synntttäminen sillä pelkään lääkärien ja hoitajien reaktiota arpiini.. 4. Kun viiltelin, vanhempani olivat jatkuvasti niin stressaantuneita ja huolissaan, että äitini jäi hoitamaan minua kotiin vaikka olin jo 17.. Mietin usein miten hirveä tilanne on heille ollut. 5. Väite "viiltely auttaa ahdistukseen" ei todellakaan ole totta. Jos on paako satuttaa niin pidä vaikka rannetta kylmän veden alla tai syö tabascoa, sattuvat varmasti. Vastaukseni kaikenkaikkiaan on, että vaikket nyt ymmärrä mitä haittaa viiltelystä on, ei tarkoita ettei haittoja ole. Joka viilto vahingoittaa mieltäsi ja läheisiäsi enemmän ja enemmän. Itse odotan kauhulla päivää, jolloin lapseni kysyy: "Äiti, mistä noi arvet sun ranteeseen on tullu..?"
[/quote]
Onnittelut parantumisesta ja tsemppiä synnytykseen. :)
Esitit monia hyviä pointteja. Tosin minua ei tuo syvälleviiltäminen ja shokkikuolema pelota. Vaikka tämä ei mielestäni tähän ketjuun kuulukaan, niin itselläni on se tilanne, etten pistäisi pahakseni että pieni vahinko kävisikin ja nirri olisi pois. Lisäksi pidän äärimmäisen epätodennäköisenä että viiltäisin liian syvältä, koska omat jälkeni eivät koskaan ole pintanaarmuja vähän syvempiä pahempia. Joskus vähän syvempiä, mutta en samalla tavalla silvo ihoa kuin jotkut.
Vältän viiltämästä paikkoihin, jotka joutuisivat jossain kohtaa esille. Nuorempana olin tyhmempi ja muistan tuon paniikin kun piti kääriä hihaa eikä muistanutkaan mitä siellä oli... mutta nyttemmin ei tule oikein käytyä missään missä joutuisi paljastamaan raajojen alaosia enempää.
Tuosta on muistaakseni joitain tutkimuksia, että tuo kylmä vesi ja tulinen ruoka eivät anna samanlaista adrenaliini- ja endorfiiniboostia kuin välitön terävä kipu. Samasta syystä kuin esim juoksulenkki ei tuota samaa oloa kuin viiltäminen. Molempia harrastan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:15"]
Mielestäni 2 ei vastannut kysymykseeni. 3, no joo, tuo on totta. Ns. Toleranssin kasvaminen? Mutta tavallaan jos vuosikaudet tekee samalla tavalla jutun paisumatta, eikä kukaan tiedä jotta vvoisi mieltään pahoittaa. En tajua miksi se on niin hirveän kamalan paha asia.
[/quote]
No onko se hyväkään?
On ihmis- ja eläinluonnon vastaista tieten tahtoen vahingoittaa itseään. Itsensä vahingoittajat eivät yleensä jatka sukua, eivätkä ole potentiaalisia suvunjatkajia. Ihan hyvä näin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 00:22"]
No monta kertaa sulle on nyt selitetty itsetuhoisuuden haittoja. Ja masentunut saattaa käydä töissä, esimerkiksi perheenisä tai -äiti, koska tarvitsee rahaa perheelleen, mutta käy töissä ihan vaan ilman minkäänlaista tuntoa. Minä en ainakaan tuomitse itsetuhoista ihmistä, koska tajuan, että hänellä on ongelmia.
[/quote]
No ei kun mä mietin vaan sitä että miksi itsensä vahingoittaminen on ei-hyväksytty tapa. Tai siis että taidan käsittää tätä nyt aika isolla käsitteellä. Että miten paljon yhteiskuntaan rakentuneet normit ja arvot sekä ihmiskäsitys vaikuttavat siihen mitä pidetään yleisesti hyväksyttävänä.
Okei nyt tulee väsynyttä tavaraa...mutta miksi itsensä vahingoittaminen tai rankaisu tai mikään ON edes luokiteltu häiriöksi. Jos se kuitenkin lievittää toisenlaista kipua.
Ap
No ei kun mä mietin vaan sitä että miksi itsensä vahingoittaminen on ei-hyväksytty tapa. Tai siis että taidan käsittää tätä nyt aika isolla käsitteellä. Että miten paljon yhteiskuntaan rakentuneet normit ja arvot sekä ihmiskäsitys vaikuttavat siihen mitä pidetään yleisesti hyväksyttävänä. Okei nyt tulee väsynyttä tavaraa...mutta miksi itsensä vahingoittaminen tai rankaisu tai mikään ON edes luokiteltu häiriöksi. Jos se kuitenkin lievittää toisenlaista kipua. Ap
[/quote]
Luulen että se lähtee jotenkin uskonnosta tuo että itsensä viiltely on huono juttu. Samoin jotku saattavat inhota ajatusta teräaseista ja viiltelystä. Viiltelevä ihminen järkyttää useimpaa. Samoin tulee voimattomuuden tunteita kun huomaa ettei voi auttaa viiltelijää,niin että hän ei enää haluaisi viillellä itseään. Jos jollain ei ole elämänhalua niin tämmöistä on vaikea/mahdoton auttaa.
Viiltelijä voi olla itsekäs siinä kun tuo viiltelyään esiin. Ehkä hän haluaa kiusata kysymyksillään. Itsensä viiltely ei ole normaalia koska ihmisen oma keho vahingoittuu ja iho menee rikki kun sitä villetään.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:56"]Itsetuhoisuus on aina merkki avuntarpeesta. Vaikka siitä saisi hetken mielihyvän, jos vaikka viiltelee, niin se ainoastaan kertoo, että mieli on sairastunut. Et kai jättäisi murtumaakaan hoitamatta esim. jalassa? Kun mieli sairastuu, ei pysty toimimaan kunnolla, vaan joutuu ontumaan. Itsetuhoisuus on tällä lailla vertauskuvallisesti mielen sairastumisen oire.
[/quote]
Tämä on ihan loogista kyllä, mutta esim jalan murtuminen ja siitä seuraavat kivut aiheuttaa toimintakyvyttömyyttä. Masennus sitä toki voi tehdä myös, mutta ei pelkkä viiltely häiritse esim työntekoa.
Ap