Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi itsetuhoisuus on huono juttu?

Vierailija
03.07.2015 |

Joo, viiltelystä voi huonolla tuurilla sada verenmyrkytyksen, eivätkä arvet nyt nättejä ole ainakaan omasta mielestäni. Paljon puhutaan myös siitä ettei ihmistä saa vahingoittaa, oli se sitten toinen tai itse, koska ihmiselämä on olevinaan arvokas.

Mutta miksi? Jos esim.viiltää paikkaan joka ei ole kenellekään koskaan näkyvissä, ja se helpottaa niin että on kevyempi taas olla, niin miksi se on niin hirven huono juttu?

Ihmettelen tätä ihan vilpittömästi. Olen yrittänyt googlata aiheesta keskustelua, mutten löytänyt. Onko mielipide esim siitä viiltelystä mielipide vain, koska se on YLEINEN mielipide?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko jo tarpeeksi vastauksia?

Vierailija
2/30 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei koskaan kosketa VAIN sinua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu sä olet tyhmä ja sairas

Vierailija
4/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sairas. Jos saat apua, alat ymmärtämään että sinun elämällä on tarkoitus. Sinä itse päätät mikä se on.

Vierailija
5/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla kohdalla pienestä alkanut viiltely on vuosien myötä edennyt tasolle, jossa henkeni on vaarassa joka kerta, kun sille tielle lähden. Tiedän muitakin vastaavia tapauksia. Siinä nyt ainakin yksi syy. Itse ihmettelen sitä, että miksi tällä palstalla tosi usein kaikki aihetta käsittelevät ketjut poistetaan. Ihme sensuuria modeilta.

Vierailija
6/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 2 ei vastannut kysymykseeni.

3, no joo, tuo on totta. Ns. Toleranssin kasvaminen? Mutta tavallaan jos vuosikaudet tekee samalla tavalla jutun paisumatta, eikä kukaan tiedä jotta vvoisi mieltään pahoittaa. En tajua miksi se on niin hirveän kamalan paha asia.

Vierailija
7/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:15"]Mielestäni 2 ei vastannut kysymykseeni.

3, no joo, tuo on totta. Ns. Toleranssin kasvaminen? Mutta tavallaan jos vuosikaudet tekee samalla tavalla jutun paisumatta, eikä kukaan tiedä jotta vvoisi mieltään pahoittaa. En tajua miksi se on niin hirveän kamalan paha asia.
[/quote]

Ap

Vierailija
8/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuhoisuus on huono juttu, koska se kertoo, että on yleensä jotain ongelmia, joko ympäristöstä, itsestä tai useimmiten molemmista. Itsetuhoisuus on itselle ja läheisille kamalaa katsottavaa, se on normaalin ihmismielen vastaista satuttaa itseään. Silloin on joku huonosti ja se on koko yhteiskunnallekin tietyllä tavalla huono asia, vaikka se tehtäisiin piilossa.

Vierailija
9/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:17"]Itsetuhoisuus on huono juttu, koska se kertoo, että on yleensä jotain ongelmia, joko ympäristöstä, itsestä tai useimmiten molemmista. Itsetuhoisuus on itselle ja läheisille kamalaa katsottavaa, se on normaalin ihmismielen vastaista satuttaa itseään. Silloin on joku huonosti ja se on koko yhteiskunnallekin tietyllä tavalla huono asia, vaikka se tehtäisiin piilossa.
[/quote]

No mutta jos ne läheiset voidaan unohtaa, kun sellaisia ei ole eikä mikään näy ulospäin. Ja millä tavalla tämä on yhteiskunnan ongelma?

Anteeksi että olen näin tyhmä mutten oikeasti ymmärrä.

Ap

Vierailija
10/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:15"]

Mielestäni 2 ei vastannut kysymykseeni. 3, no joo, tuo on totta. Ns. Toleranssin kasvaminen? Mutta tavallaan jos vuosikaudet tekee samalla tavalla jutun paisumatta, eikä kukaan tiedä jotta vvoisi mieltään pahoittaa. En tajua miksi se on niin hirveän kamalan paha asia.

[/quote]

Niin toleranssi siinä kai tavallaan kasvaa. Ne pienemmät haavat ei enää saakaan aikaan helpotusta. Itsellä ainakin kun on kerran mennyt pidemmälle, niin seuraavallakin kerralla menee myös, kun ei se enää hätkäytä, eikä pelota ja itsestä tuntuu, että ne pienemmät jutut on sitten vaan säälittäviä. Samahan se on syömishäiriöissä. On se tavoitepaino ja sitten taas pienempi tavoitepaino. Pitää tehdä x-määrä punnerruksia ja sitten taas isompi määrä yms. -3

Vierailija
11/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:17"]Itsetuhoisuus on huono juttu, koska se kertoo, että on yleensä jotain ongelmia, joko ympäristöstä, itsestä tai useimmiten molemmista. Itsetuhoisuus on itselle ja läheisille kamalaa katsottavaa, se on normaalin ihmismielen vastaista satuttaa itseään. Silloin on joku huonosti ja se on koko yhteiskunnallekin tietyllä tavalla huono asia, vaikka se tehtäisiin piilossa. [/quote] No mutta jos ne läheiset voidaan unohtaa, kun sellaisia ei ole eikä mikään näy ulospäin. Ja millä tavalla tämä on yhteiskunnan ongelma? Anteeksi että olen näin tyhmä mutten oikeasti ymmärrä. Ap

[/quote]

Siis se on yhteiskunnan ongelma siinä mielessä, että kaikkien pitäisi voida hyvin, ja jos ei voi, niin kai jokin on silloin huonosti. Aika kaukaa haettua, mutta kyllähän se jotenkin pitää paikkansa. Ja lähes aina on joku, joka välittää. Ja mitä hyvää on itsetuhoisuudessa, vaikka ei olisi läheisiä? Tuhota itseään, ei mitään hyvää.

Vierailija
12/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sinun kehosi on tärkeä osa sinua mielesi ohella. Se miten kohtelet itseäsi, kertoo siitä miten itseäsi arvostat. Jos viillät tai vahingoitat itseäsi,se on yhtä kuin rankaisu. Vaikka sun olo hetkellisesti helpottaisi, en usko, että se on hyvä tapa purkaa painetta, koska se saa aikaan lisää negatiivista tunnetta, jota pitää taas jossain vaiheessa helpottaa ja kierre on valmis. Itseään tulisi pyrkiä hellimään, rakastamaan, kunnioittamaan ja olemaan lempeä ja armollinen omia puutteitaan kohtaan.. Se lisää hyvinvointia ja onnellisuutta.

Vierailija
13/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ainakaan mitään hyvää ole. Ehkei itsetuhoisuus itse välttämättä kaikissa tilanteissa ole paha, mutta se johtuu masennuksesta tai ahdistuksesta, jotka tietenkään eivät ole hyviä asioita. Itselläni viiltelyn lopettaminen myös helpotti ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen paranemista - tavallaan kun oli tullut viilleltyä, kaikki oli taas ihan sama ja olin palannut takaisin pohjalle. Siksi suosittelen viiltelyn lopettamista itse kullekin, vaikkei se tässä hetkessä ehkä tuntuisikaan mielekkäältä.

Vierailija
14/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/8, totta tuo syömishäiriövertaus. Toisaalta jos sen helpotuksen saa pitkään samalla "asteella", niin saa mennä kauan ennen kuin se muuttuu haitalliseksi.

9, no joo ei kai itsetuhoisuus sananakaan ole mitenkään positiivinen, mutta jos pahat ja oikeasti tuhoavat ahdistukset, ajatukset ja teot yms häviävät, niin eikö jokin pieni self-harm ole ihan sallittua? Tai järkevää tai jotain....ainahan pyritään huonojen juttujen minimoimiseen.

10, mutta ketä se oikeasti haittaa? Jos kukaan ei kärsi siitä, ei edes asianomainen? Varmasti hyvinvointiin ja onnellisuuteen vaaditaan ns.puhtaita papereita itsensä vahingoittamisesta mutta tässä elämässä ja näillä eväillä ja mahdollisuuksilla täysi onni ei nyt vaan ole ajankohtaista.

Mutta edelleen, mitä HAITTAA ja ehdottoman VÄÄRÄ siinä on? Mun aivot ei käsitä vaikka oon yrittänyt pohtia tätä jo tosi pitkään.

Vierailija
15/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis ap

Vierailija
16/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuhoiset ajatukset huumaavat minut päivä päivältä :)

Vierailija
17/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:36"]Ei siinä ainakaan mitään hyvää ole. Ehkei itsetuhoisuus itse välttämättä kaikissa tilanteissa ole paha, mutta se johtuu masennuksesta tai ahdistuksesta, jotka tietenkään eivät ole hyviä asioita. Itselläni viiltelyn lopettaminen myös helpotti ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen paranemista - tavallaan kun oli tullut viilleltyä, kaikki oli taas ihan sama ja olin palannut takaisin pohjalle. Siksi suosittelen viiltelyn lopettamista itse kullekin, vaikkei se tässä hetkessä ehkä tuntuisikaan mielekkäältä.
[/quote]

Tämä on tavallaan totta koska itsekin pitemmän tauon jälkeen aloitettuani tuntui siltä että tämäkin on taas mukana. Toisaalta ei tämä minua erityisesti masenna. On helpottavaa että tosi pahan ja psykedeelisen (ei psykiatrian merkityksessä...) olon saa helposti pois ja jäljelle jää vain väsymys.

Vierailija
18/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 23:36"]Ei siinä ainakaan mitään hyvää ole. Ehkei itsetuhoisuus itse välttämättä kaikissa tilanteissa ole paha, mutta se johtuu masennuksesta tai ahdistuksesta, jotka tietenkään eivät ole hyviä asioita. Itselläni viiltelyn lopettaminen myös helpotti ahdistuneisuushäiriön ja masennuksen paranemista - tavallaan kun oli tullut viilleltyä, kaikki oli taas ihan sama ja olin palannut takaisin pohjalle. Siksi suosittelen viiltelyn lopettamista itse kullekin, vaikkei se tässä hetkessä ehkä tuntuisikaan mielekkäältä.
[/quote]

Tämä on tavallaan totta koska itsekin pitemmän tauon jälkeen aloitettuani tuntui siltä että tämäkin on taas mukana. Toisaalta ei tämä minua erityisesti masenna. On helpottavaa että tosi pahan ja psykedeelisen (ei psykiatrian merkityksessä...) olon saa helposti pois ja jäljelle jää vain väsymys.
[/quote]
Ja taas ap!!! En ikinä muista

Vierailija
19/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan pyytänyt mielipiteitä alapeukkujen muodossa, vaan näkökulmia tai vastauksia.

Vierailija
20/30 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetuhoisuus on aina merkki avuntarpeesta. Vaikka siitä saisi hetken mielihyvän, jos vaikka viiltelee, niin se ainoastaan kertoo, että mieli on sairastunut. Et kai jättäisi murtumaakaan hoitamatta esim. jalassa? Kun mieli sairastuu, ei pysty toimimaan kunnolla, vaan joutuu ontumaan. Itsetuhoisuus on tällä lailla vertauskuvallisesti mielen sairastumisen oire.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi