Kilpirauhas arvot ja rv.25+3
S-TSH 3.04mU/l
S-T4-V 10.0*
Näillä arvoilla tultiin laboratoriosta kun olo on ollut viikko kausia/vuosikausia ankea.
Terkkarin mukaan pitäis aloitaa lääkitys, mutta lääkäri sanoo että "olet niin nuori"... Ei vielä mitään lääkityksiä.
Onhan tässä kuitenkin minun ja vauvan jaksamisesta kyse.
Mitä mieltä olette??
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 16:30"]Aika jännä täälläpäin en ole kellään kuullut etttä raskauden ajaksi kilppari lääkitys olisi aloitettu. Tuntuu lähinnä että lääkärit välttelee aihetta ja yrittävät ennemmin survoa masennus lääkkeitä. Vaikka olisikin todellisuudessa muualla vaivat.
[/quote]
Minäkin söin virheellisesti väsymykseen vuosia piristäviä masennuslääkkeitä vaikka vika oli koko ajan kilpirauhasessa...
Itselläni oli nuorimmaisen kohdalla "masennus" jonka jälkeenpäin oon tajunnu olleen kilpparin syytä...
Kyllä mä sain lääkkeet vaikka omat arvot oli himpun verran paremmatkin kuin sulla. Mä sain tiedon kanssa aika myöhään, vasta rv 15(?). Itsellä ei ollut mitään oireita, siksi en osannut edes epäillä.
Kiitos paljon tiedosta, Olen kamppailut tämän kanssa vuosia. Mutta nyt löytyy syy kaikkeen, jopa tästä oloni kohenee jospa se paranisi kun otan lääkäreitä niskasta kiinni. Sanon Että "perskutarallaa...!"
'
Mut mielenkiintoisinta on että kaikki väittää että ne ovat normaalit. :O
Siis kilpirauhaslääkityshän nimenomaan pitää aloittaa jos olet raskaana, tilanne voi myös raskauden jälkeen korjaantua. Eli siis silloin sitten tutkimuksia uudelleen. Tiedän montakin ihmistä jotka söivät Thyroxinia raskauden ajan ja sen jälkeen pärjäsivät ilman. Jos sinulla on ollut oireita vuosia niin näin tuskin tulee käymään, mutta iällä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Itse söin 19-vuotiaana jo 0,1mg x 7/vko. Eli täysin amatöörilääkäri sulla.
Tavallaan amatööri, Kunnan lääkärina ollut yli 40vuotta. siinä varmaan se syy ettei ota kuuleviin korviinsa pappa-lääkäri. :D Mutta se kuin monta vuotta oon ravannu kokeissa ja aina arvot olleet allaalla, oireet vahvat ja sukurasitte vielä vahvempi. Ottaen huomioon minun keliakia ja sydämenrytmihäiriöt. :/ Ihmeellinen tohtori sykerö.
Heipsan.
Huomenna taistelemaan tohtori sedän kanssa, että tämä mamma saisi lääkkeet. Saas nähä miten käy.! mutta jospa sitä tulis jottai tolkkua tähänki touhuun
[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 22:44"]
Siis kilpirauhaslääkityshän nimenomaan pitää aloittaa jos olet raskaana, tilanne voi myös raskauden jälkeen korjaantua. Eli siis silloin sitten tutkimuksia uudelleen. Tiedän montakin ihmistä jotka söivät Thyroxinia raskauden ajan ja sen jälkeen pärjäsivät ilman. Jos sinulla on ollut oireita vuosia niin näin tuskin tulee käymään, mutta iällä ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä. Itse söin 19-vuotiaana jo 0,1mg x 7/vko. Eli täysin amatöörilääkäri sulla.
[/quote]
Näinhän se on. Raskaus kohottaa naisen estrogeenitasoja joka puolestaan hidastaa kilpirauhasen T4 tuotantoa. Lisäksi estrogeeni vaikuttaa estävästi T4 -> T3 konversioon joka pahentaa entisestään tilannetta. Ehdottomasti lääkitys sinulle. On kyllä ollut tietämätön lääkäri..
Kyllä siinä kuulemma taas niin on käyny, ettei minussa jälleen taaskaan ole mitään vikaa... Ja lääkkeitä ei anneta edes koe ajalle sillä voi vaikuttaa kuulemma sikiön kehitykseen... Ottaapa selvää taas.
Mutta kyllä tämä alkaa jo ottaa päähä, vuosien taisto. MURH...
Onneksi olkoon, voit aloittaa lääkityksen. Raskauden aikana TSH:n pitäisi olla alle kaksi. Rv 20:stä alkaen vauvan omakin kilpirauhanen toimii mutta sinä tarvitset tuon lääkityksen jaksaaksesi. Voi olla ettei lapsestasi tule tohtoriainesta, sillä hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta alkuraskauden aikana voi vaikuttaa lapsen älyyn, jos edes ylipäätään äiti tulee raskaaksi ja raskaus ei pääty keskenmenoon. Todennäköisesti kuitenkin yltää normaaliälyyn. Voi miksei kilpirauhasarvoja tutkita heti raskauden alettua. Käykää kilpirauhaskokeissa yksityisellä lääkäriasemalla heti kun huomaatte olevanne raskaana.
Aika jännä täälläpäin en ole kellään kuullut etttä raskauden ajaksi kilppari lääkitys olisi aloitettu. Tuntuu lähinnä että lääkärit välttelee aihetta ja yrittävät ennemmin survoa masennus lääkkeitä. Vaikka olisikin todellisuudessa muualla vaivat.