Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekat YT:t edessä

Vierailija
18.02.2022 |

Olen ollut 15 vuotta nyt samalla työnantajalla töissä ja tulossa ihan ensimmäiset YT:t ja lähtijöitä arviolta joka kolmas. Pelottaa jo etukäteen YT:n lopputulos ja kysyisinkin konkareilta, että otetaanko työpaikkansa säilyttäneisiin ja potkujen saajiin yhteyttä ennen kuin lopputilos julkaistaan meillä yleisessä YT-infossa? Eli otetaanko kaikkiin uhan alla oleviin yhteyttä ja kerrotaan että saatko jäädä vai et, vai ilmoitetaanko tulos henk.kohtaisesti ennen julkistusta vain pois potkituille?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin neuvottelut

Sitten päätetään montako lähtee

Ja sitten tulee kenkää niille joille tulee

Ja lopuille kerrotaan sitten organisaatiomuutoksesta

Vierailija
2/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottelujen loputtua yleinen tulos ilmoitetaan tyyliin montako lähtee

Vasta sitten henkilöille kerrotaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä irtisanotut saa tietää samana päivänä kuin muutkin. Eli aamulla esimies ilmoittaa irtisanotulle että tämä on sitten viimeinen työpivä. Iltapäivällä uutinen irtisanottujen märästä jne julkaistaan koko organisaatiolle. Suuri teknologiateollisuuden firma.

Vierailija
4/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oteta.

Ne yhteydenotot tulevat jälkikäteen, mikäli työnantaja tarjoaa jotain "ylimääräistä" potkujen jälkeen, kuten neuvoja ja apua uudellen koulutukseen, tai mahdollisuutta työllistyä vaikkapa jonkin suuren tehtaaan muihin toimipisteisiin.

Minullakin on ollut kahdet yt:t työurani aikana.  Kummaskaan tapauksessa ei edes irtisanottu ketään, vaan infottiin suuresta muutoksesta joka on tulossa ja joka myös toteutui.

Ne ns, irtissanomiset hoitui sillä, että vanhimmat työntekijät jäivät vapaaehtoisesti varhaiseläkkelle ja osa ns, työttömyysputkeen ( mikä ei enää ole edes mahdollista).

Osa meistä muista otti vastaan sen, että menemme töihin tehtaan muihin toimipisteisiin, vaikka työmatkaa tulikin useille yli 60 km yhteen suuntaan päivittäin, mutta sekin oli parempi, kuin olla kokonaan työtön.

Ei kannata  stressata ap,  elämää on kuitenkin yt-neuvottelujen jälkeenkin.

Vierailija
5/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ensin ilmoitettu että neuvottelut loppuu jne ja yleinen tuolla on mikä on

Ja sitten tulee päätökset kuka lähtee

Vierailija
6/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo luulin että sulla on elat YT:t jotka vedät itse ja se jännittää. Olen hr-pomo ja joutunut useat neuvottelut vetämään (ja irtisanomaan). Joskus jo ennen neuvottelun lopputulosta voi työnantaja ilmoittaa että halukkaille on tarjolla lähtöpaketti, halukkaat ilmoittautukoot, mutta silti työnantaja päättää ketkä se hyväksyy paketin saajaksi.

Monesti mulle on myös joku tullut sanomaan että haluan paketin, kerran jopa yksi että haluan potkut.

Teillä aika iso osa saa lähteä jos 1/3 irtisanotaan. Toivotaan ettei osu kohdalle.

Vierailija
7/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa on ollut kuuden vuoden sisällä YT:t jo kolme kertaa ja aina on tiedetty lähtijät ennen neuvottelujen päättymistä - koska irtisanotuille on kerrottu etukäteen ja he ovat sitten halunneet kertoa asian omatoimisesti meille muille, ei niin, että työnantaja olisi asian paljastanut.

Eli jos et ennen YT:den päättymistä ole saanut työnantajaltasi/esimieheltäsi tietoa irtisanomisestasi, voit olla aika luottavaisin mielin.

Vierailija
8/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän firmassa on ollut kuuden vuoden sisällä YT:t jo kolme kertaa ja aina on tiedetty lähtijät ennen neuvottelujen päättymistä - koska irtisanotuille on kerrottu etukäteen ja he ovat sitten halunneet kertoa asian omatoimisesti meille muille, ei niin, että työnantaja olisi asian paljastanut.

Eli jos et ennen YT:den päättymistä ole saanut työnantajaltasi/esimieheltäsi tietoa irtisanomisestasi, voit olla aika luottavaisin mielin.

Työnantajan ei tulisi kertoa tuota sillä se on laitonta ilmottaa lopputulos ennen neuvotteluvelvoitteen päättymistä. Eri asia on sit vapaaehtoiset paketit.

Vierailija
9/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jo luulin että sulla on elat YT:t jotka vedät itse ja se jännittää. Olen hr-pomo ja joutunut useat neuvottelut vetämään (ja irtisanomaan). Joskus jo ennen neuvottelun lopputulosta voi työnantaja ilmoittaa että halukkaille on tarjolla lähtöpaketti, halukkaat ilmoittautukoot, mutta silti työnantaja päättää ketkä se hyväksyy paketin saajaksi.

Monesti mulle on myös joku tullut sanomaan että haluan paketin, kerran jopa yksi että haluan potkut.

Teillä aika iso osa saa lähteä jos 1/3 irtisanotaan. Toivotaan ettei osu kohdalle.

Joo, yt:ssä ”oleminen” ja odottelu ei ole mitään sen rinnalla mitä on yt:n vetäminen. Parit yt:t vetänyt, ja oli ikimuistoista saada hu0ritteluja ja uhkailuita…

Vierailija
10/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt-neuvottelut kestää muutaman viikon ja sitten ilmoitetaan irtisanottavien määrä. Tästä melko nopeasti irtisanottavat kutsutaan esimiehen luokse ja saavat irtisanomislapun käteen. Yleensä ensimmäisenä irtisanotaan vanhimmat ja eniten sairauslomapäiviä pitäneet, sitten vaikeat tapaukset.

Vierailija
11/17 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla työnantajalla ollut lukuisia YT-kierroksia, ja itse olen ehkä n. 10 kertaa ollut kohteena. Ei tosin noin isoa prosenttia kerralla ole irtisanottu kuin ap:lla.

Meillä on tullut ilmoitus tiedotustilaisuudesta pari kolme tuntia etukäteen, kun neuvottelut on saatu päätökseen, ja siellä on kerrottu lomautettavien / irtisanottavien määrät osastoittain. Sitten on menty työpisteelle odottamaan ja esimies on pyytänyt ko. henkilöt luokseen allekirjoittamaan paperit. Kamalaa on ollut odottaa, soiko puhelin, ja olen tarkkaillut soittoja myös puhelinovelluksesta.

Kerran kohteille kerrottiin juuri ennen tiedotustilaisuutta, kun oli valitettu tuosta odottamisen piinasta. Viimeksi oltiin jääty etätöihin, kun YT syynä oli koronaan varautuminen, ja kotona oli vähän vähemmän kurjaa odotella kuin avokonttorissa. Tiedot lomautuksista tuli silloin sähköpostilla ja vain irtisanottaville soitettiin.

Vierailija
12/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tottunut että omalla työnantajalla on kaksi kertaa vuodessa yt neuvottelut. Onneksi nyt korona aikana on jäänyt vähemmälle yt neuvottelut. Omaan uraan mahtuu jo n. 30 eri yt.. Tuuria ollut ettei omalle kohdalle ole vielä osunut potkut, mutta realistisesti ajateltuna kyllä ne potkut ennemmin tai myöhemmin osuu myös minuun.

Stemppiä ap:lle, ei kannata stressata liikaa. Varsinkin kun sinulla on pitkä työura, työnantaja maksaisi sinulle pitkään vielä palkkaa irtisanomis jälkeenkin ja saisit "rauhassa" etsiä uutta työtä.

Vierailija
13/17 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran yt-neuvotteluissa, joiden päätteeksi vanhimmat työntekijät sanottiin irti.

Itse valmistauduin jo vuosia aiemmin elämän muutoksiin mm. taloudellisesti.

Vuosia jopa vuosikymmeniä jatkunut tulistavoitteinen työ ei sekään ollut herkkua, joten olin iloinen kun sain ns. kenkää.

Olin kuitenkin aiemmin laatinut paperille varasuunnitelmat a ja b kaiken varalta. Toteutan niitä ja voin hyvin. En ole mitenkään katkera, päinvastoin.

Kaikkea voi potkuista menettää, vaan ei sitä, mitä on korvien välissä eli osaamista. Pidä siitä huoli, se kulkee aina matkassa.

Vierailija
14/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut isoissa pörssifirmoissa koko työurani ja siksi myös jatkuvat YT:t ovat tulleet tutuiksi. Kerran jouduin lähtemään urani alkuvaiheessa. Olin viimeksi tullut ja siksi ensimmäinen joka heitettiin ulos. Tuli vain kutsu esimiehen luokse jossa kerrottin että työt loppuu nyt. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti koska työ on vain työtä mutta kyllähän se nyt ihan faktaa on että YT:t on helkkarin tehokas keino tappaa työmotivaatiota ja työntekijän sitoutumishalukkuutta työnantajaan. Sen jälkeen kun lensin pihalle niin olen aina alkanut sivusilmällä selailemaan jotain uutta jos on YT:t menossa. Onhan se nyt hitto soikoon ihan ymmärrettävää että motivaatio katoaa jos on YT:n kohteena ja saa sitä paitsi kuulla koko ajan miten henkilömäärää on karsittava. Haluan työpaikan jossa minut nähdään työntekijänä eikä kulueränä.

Vierailija
15/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa etsiä muuta, erittäin todennäköisesti saa pyytämällä pienen lähtöpaketin ja lähtee vapaaehtoisesti, ja on sitten uusi työpaikka odottamassa. 

Pienissä firmoissa ei tarvitse odotella yt-neuvotteluja, siellä tulee aamulla tieto että joku on irtisanottu ja asiasta ei puhuta enempään. Toki irtisanottu joko irtisanottiin koska ei ollut töitä- ja tilalle palkattiin eri tittelillä joku tekemään samaa työtä "mutta älkää nyt ^^^sanko ettei se mitää juttua nosta. ja kukaan ei sano koska sitte on seuraava.  Vähän skarmimmat saa pienen paketin jos irtisanoutuu, lopulta liitonkaan kautta ei paljoa apua tule, en tiedä mitä siellä pomo kopissa puhutaan mutta tälläisiä lähtöjä olen nähnyt useita. Aamulla tiimi töihin, jutellaa työjutusta ja keskenkaiken joku kutsutaan- puolen tunnin päästä kävelytetään ulos. Nostaa kuulkaa sekin motivaatiota. 

Vierailija
16/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasn plus 50-vuotiaat irtisanotaan. Ja he eivät kyllä pääse enää töihin.

He ovat kaikista kalleimpia työntekijöitä.

Vierailija
17/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YT-neuvottelujen päätyttyä heti seuraavana aamuna esihenkilö kutsuu yksi kerrallaan jokaisen irtisanotun luokseen ja antaa irtisanomisilmoituksen. Mitään yleistä infoa ei tule, väki vaan vähenee ja huomaavathan työkaverit kenet pomo kutsuu rtisanottavaksi.

Huomaa että irtisanomiset tapahtuvat tehtäväkohtaisesti, ei sen mukaan kuka on hyvä työssään ja kuka huono. Näin ainakin niissä YT:issä joissa minä olen ollut. Jotkut tehtävät vain on päätetty lopettaa ja kaikki niitä tehneet lähtevät. Ketään ei siirrellä hommasta toiseen. Toki joissain tehtävissä voi olla myös juustohöylää käytössä, eli samaa työtä tekevistä osa lähtee ja osa jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi