Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perustan yritystä ja välillä tuntuu , että mua kohdellaan kuin jotain rikollista (Kela)

Vierailija
18.02.2022 |

Tänään sattui todella tympeä asiakas"palvelija" kohdalleni , tivasi ja tivasi ja puhui suorastaan törkeästi välillä.

Olen huomannut että näissä virkailijoissa on todella suuria eroja. Kohdalleni on sattunut myös ihan inhimillisiä ja ammattitaitoisia henkilöitä - kiitos heille.

Ymmärtäisin että jos olisin vuosikausia ollut yhteiskunnan elättinä , eikä minulla olisi aikomustakaan työllistyä / mitään tulevaisuudensuunnitelmia.

Okei, en ymmärrä. Mielestäni virkailijan työnkuvaan ei kuulu epäystävällinen ja suorastaan v****mainen käyttäytyminen.

Jäi niin vaivaamaan, että pakko oli edes tänne saada tämä purkaa.

Onko sulla ikäviä kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta selllainen yritys mikä on mahdollisimman uniikki ja ajaton. Esiim valmentaa ihmisiä työelämäään niiin että ihminen voiisi itse tutkailla rauhassa omaaa valmiuttaan löytää ensinnäkin elämänhallintaan perustyökaluja löytää omia vahvuuksia ja heikkouksia ja oivaltaa uuusia tuulia tuoda elämään tutkimusretkellä mitä kutsutaaan elämäksi.

Vierailija
22/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en minäkään keksi miksi kelaan yhteydessä firmaa perustaessa?

Kela on minuun yhteydessä, koska olen tällähetkellä työtön työnhakija, joka perustaa yritystä.

Jos et ole koskaan perustanut yritystä, niin silloin kannattaa ensin ottaa selvää asioista ennenkuin kommentoi :)

-ap

Minä olen pitkän linjan yrittäjä.

Olet todennäköisesti saanut toimintasi heti käyntiin kun olet yrityksen perustanut? Eli sinulla on kampaamo, tilitoimisto, ajat taksia tms.

Silloin olet heti alkanut saamaan yrityksestäsi tuloa? Ymmärsinkö oikein?

Tällöin sinun ei tietenkään ole tarvinnut hakea esimerkiksi liitonpäivärahaa.

Oma yritystoimintani on erilaista.

-ap

Ehei, minun yritystoiminnan aloittaminen on vaatinut niin monet luvat ja kuukaudet päätöksiä odotellessa, että et usko, jos kerron.  Erittäin säädeltyä toimintaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta selllainen yritys mikä on mahdollisimman uniikki ja ajaton. Esiim valmentaa ihmisiä työelämäään niiin että ihminen voiisi itse tutkailla rauhassa omaaa valmiuttaan löytää ensinnäkin elämänhallintaan perustyökaluja löytää omia vahvuuksia ja heikkouksia ja oivaltaa uuusia tuulia tuoda elämään tutkimusretkellä mitä kutsutaaan elämäksi.

Ihmisessä esiim huomaa hyvin helposti sellaisen voimaantumisen ja kalpeuden eron mikä on elämänmyönteisyyyttä ja mikä on  mitä vastoiin ihminen kapinoi.

Vierailija
24/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELämänmyönteisyyys: uteliaisuuus, mielenkiinto, uuusia asioita elämään jotka vievät elämää eteenpäin ja uusi elämä kovraa vanhaa noidankehäää.

Vierailija
25/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelassa on isoja aukkoja varsinkin yrittäjäksi ryhtyvien kohdalla.

Olen itse rakentanut majoitusyrityksen ja sitä ei tosiaan ihan hetkessä perusteta. Mökkejä on kymmenkunta.

Kuulostaa jotenkin samanlaiselta ap, osuuko lähelle?

Vierailija
26/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ELämänmyönteisyyys: uteliaisuuus, mielenkiinto, uuusia asioita elämään jotka vievät elämää eteenpäin ja uusi elämä kovraa vanhaa noidankehäää.

Nykymaaailmassa mikä ahdistaa on suoriutumispaineet. Pitää olla vaikka mitä sun tätä ja ei kukaaan niitä edes pysty täyttämään koska ihmiset ovat aina kyltymättömiä. Mutta elämän oikeat arvot ja niiiden löytäminen ja kokeminen oikeaassa suhteessa.

Vierailija
27/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, en minäkään keksi miksi kelaan yhteydessä firmaa perustaessa?

Kela on minuun yhteydessä, koska olen tällähetkellä työtön työnhakija, joka perustaa yritystä.

Jos et ole koskaan perustanut yritystä, niin silloin kannattaa ensin ottaa selvää asioista ennenkuin kommentoi :)

-ap

Minä olen pitkän linjan yrittäjä.

Olet todennäköisesti saanut toimintasi heti käyntiin kun olet yrityksen perustanut? Eli sinulla on kampaamo, tilitoimisto, ajat taksia tms.

Silloin olet heti alkanut saamaan yrityksestäsi tuloa? Ymmärsinkö oikein?

Tällöin sinun ei tietenkään ole tarvinnut hakea esimerkiksi liitonpäivärahaa.

Oma yritystoimintani on erilaista.

-ap

Ehei, minun yritystoiminnan aloittaminen on vaatinut niin monet luvat ja kuukaudet päätöksiä odotellessa, että et usko, jos kerron.  Erittäin säädeltyä toimintaa.

Miksi alapeukutus?  Tällaisia aloja nyt vain on.

Vierailija
28/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykymaaailmassa mikä ahdistaa on suoriutumispaineet. Pitää olla vaikka mitä sun tätä ja ei kukaaan niitä edes pysty täyttämään koska ihmiset ovat aina kyltymättömiä. Mutta elämän oikeat arvot ja niiiden löytäminen ja kokeminen oikeaassa suhteessa.

Kaiikki on suhteellista. Kunn on ihan pohjalla eikä ole mitäään niin kovassa nälässä jo leivänmurunennkin on niin suurta että.

Vierailija
29/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...Enempää en halua kertoa, ettei minua tunnisteta. ap

Tämä on yksi niin hitsin merkillinen asia Suomessa.

1) Kuka sinut tunnistaisi ja miten?

2) Mitä haittaa siitä sinulle olisi?

Jotenkin tuntuu, että osa ihmisistä on ihan vainoharhaisia näissä asioissa.

Vierailija
30/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minulla kokemuksia joo yrityksen perustamisesta työttömänä ollessa ja oli melkoista kyykytystä ja on edelleen, koska yritystoimintani on sivutoimista ,mutta työllistää minut niin etten pysty kokoaikaista työtä vastaanottamaan.

Sitähän täytyy jokatapauksessa kokoajan hakea ja pystyä vastaanottamaan.

Tämä on täysin käsittämätöntä.

Olen käytännössä kuitenkin sidottu yritykseni ja asiakkaisiin 24/7. En minä voi olla jossain kaupassa töissä, kun asiakkaat ilmestyy..

Tää on tätä suomen touhua , voi hyvää päivää.

Vierailija
31/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä aivan totta, että sivutoimisena yrittäjänä ei todellakaan ehdi työskentelemään kokopäiväisesti jossain muualla. Uskotteko, että tämmöinen määräys on?

Miten voi toimia esim. sivutoimisena majoitusyrittäjänä ja olla samaan aikaan kokopäivätöissä? Ootteko hullumpaa kuullut?

Ne asiakkaat tulee silloin, ku varauskalenteriin merkintä tulee. Kerronko minä sitten työpaikallani, että valitettavasti en nyt pääse töihin huomenna koska täytyy olla siivoamassa mökkejä ja luovuttamassa avaimia?

Vierailija
32/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yrittäjiä pidetään rikollisina, ainakin just kaikkien pikkuvirkailijoiden yms. Taholta. Eli paras tottua tuohon. Mitään sosiaaliturvaa ei ole, esim. Työttömyyspvrahaa, liiton rahoista puhumattakaan. Oikeus näihin menee sitten myös puolisolta ja lapsilta, jos vähänkään työskentelevät yrityksessä, tai jos on teoreettinen mahdollisuus, että voisivat työskennellä. T. Yrittäjä, joka haluaisi eroon yrityksestään.

Vierailija
33/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistossa kerran luennoi eräs tunnettu monialayrittäjä. Menestynytkin elämässään. Hän kertoi, että Suomessa ainoa sarjamurhaajaa pahempi olento on sarjayrittäjä. Auta armias, jos vielä menestyt.

Ehkä ilmapiiri on siitä muuttunut, mutta kokemuksestasi päätellen, hirveästi ei ole tapahtunut.

Kuitenkin vilpittömästi menestystä yrityksellesi Olkoon se Kelan ja viranomaisten pahin painajainen! ;)

Vierailija
34/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoinen ketju. Paljastaa kyllä aika hyvin sen, mitä palkansaajat usein ajattelevat yrittäjästä ja yritystoiminnasta: tietoa ei ole kovin paljon, mutta kaunaa on roppakaupalla.

Minä jouduin TE-toimiston ja Kelan kanssa tekemisiin vasta, kun olin ollut 15 vuotta palkkatöissä ja 10 vuotta yksinyrittäjänä; yrittäjäksi lähdin suoraan laittoman irtisanomisen jälkeen. Yksi helvetillisimmistä kokemuksistani on se kahdeksan kuukauden ajanjakso yrityksen kaatumisen jälkeen, kun olin täysin tuloton, mutta minua ei hyväksytty työttömäksi enkä saanut mitään tukea mistään. En edes toimeentulotukea, vaikka tämän kerrotaan olevan mahdotonta. Edelleen, asunnottomana, saan Kelalta samoja asioita koskevia selvityspyyntöjä ja hylkäyksiä ja niistä jokainen saa aikaan fyysisiä paniikkireaktioita.

Harkitse yrityksesi vakuutusasiat kunnolla äläkä anna pelotella itseäsi. Kun viranomaisiin, siis myös Kelaan, täytyy ottaa yhteyttä, tee se kirjallisesti, jotta sinulle jää todisteita. Jos alkaa mennä huonosti, pidä pää kylmänä ja lopeta yritystoiminta ajoissa. Ja kuten minua neuvottiin: kun olet päässyt takaisin Kelan valtapiiriin, älä tee sekuntiakaan töitä yrittäjänä, esimerkiksi freelancerina, koska Kela katsoo sinut jälleen yrittäjäksi.

Yrittäjänä olemisen ensimmäiset kahdeksan vuotta olivat elämäni ihaninta aikaa, vaikkei se näin jälkeenpäin siltä kuulosta.

Vierailija
35/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perustanut oman kauneushoitolan ja asiakkaita on vaihtelevasti. Yritykseni ei vielä työllistä niin hyvin, että pärjäsin pelkästään yrityksestä saamilla tuloilla, eli joudun hakemaan myös ansiosidonnaista päivärahaa.

Tottakai pyrin työllistämään itseni yritykselläni 100%, mutta kyllä se vaatii aikaa että asiakasvirta ja tulot kasvaa ja vakiintuu.

Kelan kanssa saa vääntää tämän tästä.

Vierailija
36/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jykeri kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Enempää en halua kertoa, ettei minua tunnisteta. ap

Tämä on yksi niin hitsin merkillinen asia Suomessa.

1) Kuka sinut tunnistaisi ja miten?

2) Mitä haittaa siitä sinulle olisi?

Jotenkin tuntuu, että osa ihmisistä on ihan vainoharhaisia näissä asioissa.

En ole ap, mutta ymmärrän häntä kyllä. Eräässä ketjussa herätin niin paljon ikäviä tunteita, että minua yritettiin tunnistaa ja työ- ja asuinpaikastani yritettiin saada selvää. En usko, että ap haluaa sellaista roskajoukkoa ikkunansa - tai firmansa ikkunoiden - alle soihtuja ja heinähankoja heiluttelemaan.

Vierailija
37/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On minulla kokemuksia joo yrityksen perustamisesta työttömänä ollessa ja oli melkoista kyykytystä ja on edelleen, koska yritystoimintani on sivutoimista ,mutta työllistää minut niin etten pysty kokoaikaista työtä vastaanottamaan.

Olen käytännössä kuitenkin sidottu yritykseni ja asiakkaisiin 24/7. En minä voi olla jossain kaupassa töissä, kun asiakkaat ilmestyy..

No jos olet sidottu asiakkaisiin 24/7 niin silloinhan olet kokopäiväinen yrittäjä, etkä ole oikeutettu työttömyystukeen. Olisihan se itsekin kiva puuhastella jotain pientä, ja nostaa samalla työttömyysrahaa. Ei se niin mene, että sinä voit sanella että olet käytettävissä vain silloin kun sulle sopii, satunnaisesti kun sulla ei ole asiakkaita.

Vierailija
38/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Paljon mietittävää. Tsemppiä kaikki yrittäjäkollegat, niin pää- kuin sivutoimiset 👍

-ap

Vierailija
39/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen yrittäjä on potentiaalinen rikollinen. Viimeistään silloin, kun liiketoiminta sakkaa.

Vierailija
40/46 |
18.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos olet sidottu asiakkaisiin 24/7 niin silloinhan olet kokopäiväinen yrittäjä, etkä ole oikeutettu työttömyystukeen. Olisihan se itsekin kiva puuhastella jotain pientä, ja nostaa samalla työttömyysrahaa. Ei se niin mene, että sinä voit sanella että olet käytettävissä vain silloin kun sulle sopii, satunnaisesti kun sulla ei ole asiakkaita.

Sivutoiminen yrittäjyys on kyllä ihan mahdollista ja sen lisäksi on oikeus saada soviteltua päivärahaa.

Harva yritys myöskään heti ensimmäisenä vuonna tuottaa täyden tilin joka kuukausi.

Yrittäjiä pitäisi tukea ja siihen kannustaa. Nykyinen malli kannustaa vain suosiolla luopumaan unelmistaan ja ihmiset lakkaa yrittämästä.

Paljon helpompaa vain maata työttömänä kotona.