Roolileikit
Moi.
Meidän 3,5 v poika leikkii jatkuvasti roolileikkejä. Toisaalta sen kans leikkiminen on tosi " helppoa" , kun se hokee koko ajan " sit se sanois näin ja sit se sanois ja tekis näin..." eli vuorosanat tulee valmiina. Ja samoja leikkejä leikitään väh. 2 vkoa....Ok tätä kyl itse jaksaa jonku aikaa, mut eihän muut lapset meinaa ymmärtää. Toiset sujuvasti mukailee, mut ne jotka ei niin niiden kans leikkiminen loppuu lyhyeen. Se ei jotenki " osaa" leikkiä muuten. Vai liekö vaan mustis omista leluistaan. Tää on vissiin joku vaihe, vai??? Ongelmaa ei oo, jos me mennään jonneki kyläileen.
Mä vaan kuvittelin, et ton ikäinen osaa jo leikkiä muidenkin lasten kans, eikä määräilis koko ajan mitä ja miten leikitään. Vai onko se sit joku luonnejuttu? Meillä on 2 muksua ja tää on vanhin; toinen 1 v.
Kommentit (2)
Mulla 3 v 9 kk tyttö ja sama täällä. Paljon on tytöllä myös mielikuvituskavereita. Tyttö leikkii tarhassa paljon itsekseen roolileikkejä ja mielikuvituskavereiden kanssa. Koska tyttö on yhdistetyssä pienten ja isojen ryhmässä, ei voida olettaakaan, että juuri 3-vuotta täyttäneet pysyy kärryillä, kun esimerkiksi GL tulee leikkeihin mukaan tai leikitään GL:n kanssa. (kyllä sen nimi todellakin on GL)
En kuitenkaan näe siinä mitään ongelmaa. Lapsen isoisä on kirjailija, veljeni on mainostoimistossa ja itse olin vuosia luovalla alalla. Uskon, että oma lapseni sattuu nyt vain olemaan luovempi ja kielellisesti lahjakkaampi kuin muut. Helppoa se ei ole tarhassa tai koulussa, mutta minusta se on vain älyttömän hienoa!
Tarhassa on paljon kavereita ja puuhaa, on hyvä jos lapsi välillä osaa vetäytyä itseensä ja olemaan ryhmässä " yksin" . Välillä leikitään toki perhettä ja koiraa ja nukeillakin, mutta omaani ainakin tuntuu tympivän jos leikit ovat samanlaisia aina.
Varsinkin jos tyttö ei tapaa omanikäisiään vähään aikaan (esim. kesällä) lapsi pääsee aika syvälle omiin mielikuvitus leikkehin. Tänä aamuna hän oli Rapsu-koira, kesällä mökillä usein palomies tai sairaanhoitaja tai prinsessa Madelaine. Minä saan olla silloin Silviaa.
Mutta kyllä aikuisetkin katsovat välillä vähän pitkään luovia leikkejä, varsinkin sellaiset joiden mielikuvitus ei tunnu riittävän. Kiipeilimme yhdessä kiipeilytelineessä tyttöni kanssa ja leikimme Madelainea ja Silviaa. Vanha mieskoulukaverini tuli tyttönsä kanssa myös, mies seisoi kädet puuskassa ja tuijotteli kuin tärähtänyttä. Hänen oma tyttönsä sai leikkiä itsekseen. Ehkä kaikista ei vain ole irrottelemaan lasten kanssa?
En ole havainnut tässä mitään ongelmaa kuitenkaan? Toki monetkaan samanikäiset (pojat) eivät ole kovin kiinnostuneita noista rooleista mutta naapurin 8-vuotiaan tytön kanssa sujuu oikein hyvin tuo roolitus ;) ja vuorosanat myös...