Voiko pitkään kestävään määräaikaiseen työsuhteeseen
neuvotella irtisanomisajan (onko niin, että lähtökohtaisesti määräaikaisissa ei mahdollisuutta irtisanoutua kesken)?
Ja miten asiaa kysyisi työhaastattelussa..
Kommentit (15)
Voi. Ja saahan ne yleensä ilman sitäkin katkaistua, jos nyt ei joku aina pätkässä pidettävä sairaanhoitaja ole tai muuten hankalasti työllistettävä pesti.
Kiitos. Millaisin sanamuodoin tuota ehdottaisi, ilman että tosiaan vaikuttaa oudolta.. onko törppöä ehdottaa vasta, jos tulisi valituksi?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Millaisin sanamuodoin tuota ehdottaisi, ilman että tosiaan vaikuttaa oudolta.. onko törppöä ehdottaa vasta, jos tulisi valituksi?
Määräaikaisessakin voi olla koeaika.
Jos työnantajalla on muita vaihtoehtoja kuin sinä, niin miksi hän sinut ottaisi, jos ilmaiset olevasi epävarma sitoutumishalukkuudestasi?
Ekassa pätkässä oli koeaika, sitten jatkettiin 6kk. Pyysin siihen irtisanomisehdon, molemminpuolisen. Nyt työsuhdetta jatketaan taas 6kk, aion pyytää nytkin. Miksi mä sitoutuisin tällaisiin pätkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantajalla on muita vaihtoehtoja kuin sinä, niin miksi hän sinut ottaisi, jos ilmaiset olevasi epävarma sitoutumishalukkuudestasi?
Totta, näinhän se on.
Ko. työnantajalla usein avoimia paikkoja, mietityttää, jos työyhteisössä ongelmia. Lähes kahden vuoden määräaikaisuus olisi aika raskas tällaisessa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ekassa pätkässä oli koeaika, sitten jatkettiin 6kk. Pyysin siihen irtisanomisehdon, molemminpuolisen. Nyt työsuhdetta jatketaan taas 6kk, aion pyytää nytkin. Miksi mä sitoutuisin tällaisiin pätkiin?
Kiitos, molemminpuolisen irtisanomisajan ehdottaminen voisikin olla hyvä ratkaisu 👍.
Minulla on aina ollut irtisanomisaika määräaikaisissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi sitoutua työpaikkaan, josta tarjotaan vain pätkää?
Mikä on peruste määräaikaisuudelle?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, työpaikkailmoituksesta ei selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, työpaikkailmoituksesta ei selvinnyt.
Kannattaa kysyä.
Työsopimusta allekirjoittaessa kannattaa pyytää siihen irtisanomispykälä, jos siitä ei ole ollut aiemmin puhetta.
Pääsääntö on, että määräaikainen sitoo kumpaakin osapuolta, mutta käytännössä on yleensä voinut lähteä aikaisemminkin ilman sen suurempia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut irtisanomisaika määräaikaisissakin.
Samoin. Kuka hullu sitoutuu pitkään määräaikaiseen, jos siinä menee sitten sivu suun vakituinen paikka tai määräaikaisen loppupuolella toinen pitempi määräaikainen?
Eikse oo ihan kohtuullista ja ymmärrettävää että pyytää sen syynä esim. vakityön etsiminen. Ei pitäisi olla este työpaikan saannille tai sitten siellä on muutakin pielessä.
Sitä joutuu itse ehdottamaan, kysyminen on tumpeloa.