Ehdottakaa ruokia huonosta ruokahalusta kärsivälle 1-vuotiaalle
Syö enimmäkseen sormiruokaa. Ruokahalu huonontunut tod.näk. hampaiden puhkeamisen takia. Syö mielellään esim. juustoa (mutta eihän sitä kovin suuria määriä voi antaa), jugurttia, pussisoseita, kaikki muu ruoka vaihdellen. Ahdistaa, että paino putoaa, kun on muutenkin pieni ja aika laiha.
Kommentit (24)
Ei koskaan pitäisi tulla katsomaan ketjua, johon on saanut kivoja vastauksia, kun sitten ne myöhemmin tulleet ovat todennäköisesti tympeitä - niin nytkin.
Mä syötän lapselle ihan normaalia kotiruokaa - sitäkin vo syödä käsin - mutta lapselle ei maistu tällä hetkellä, koska on hampaita tulossa. Tämän kerroin avauksessani, te pätijät. Ja 1-vuotiaalle pitää kyllä todellakin antaa vähäsuolaista ruokaa. Mausteita meillä käytetään normaalissa kotiruuassa.
Kyllä se lapsi vaan kärsii, kun on jo alkujaan laiha ja pieni, mutta nyt ruokaa menee tosi vähän päivässä, koska lapsen ei vain käy syönti. Tähän päälle jos sattuu vielä sairastelua - kuten sattui tämän hampaantekojakson edelle - lapsi voi mennä pienestä tosi huonoon kuntoon. Eikä se ruoka kuulkaa kelpaa lusikasta sen paremmin kuin lapsen itsensäkään syömänä, itse asiassa se kelpaa siitä paljon huonommin.
Kiitos tuosta smoothiepussivinkistä, sen otan ehdottomasti käyttöön.
Mutta pätijät, te olette perseestä.
Ap
raejuusto upposi meillä eikä ole kovin suolaista tavalliseen verrattuna
Joo, raejuustoa kyllä syö, se jäi listasta! Tosin ei sekään ihan aina kelpaa :/
Ap
Kurkun pehmeä sisusta? Banaani, omenalohkot..? Maistuuko puurot? Kokeile eri puuroja, joku saattaa innostua ruispuurosta ja toinen riisipuurosta.
Leipää, banaania, muroja (Talk-murun tyyppisiä), oikeeta ruokaa (pastaa, jauhelihaperunasoselaatikkoa yms), porkkana- tai pinaattilettuja..?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:30"]
Kurkun pehmeä sisusta? Banaani, omenalohkot..? Maistuuko puurot? Kokeile eri puuroja, joku saattaa innostua ruispuurosta ja toinen riisipuurosta.
[/quote]
Kurkku, banaani ja omena kuuluvat sarjaan maistuivat ennen. Tai kyllä niitä menee jonkin verran, jos on hyvä päivä, mutta paljolti paiskii lattialle. Puuroista kyllä tykkää, jos on sellainen päivä. Monesti puuro myös itkettää. Suurin ongelma on ns. oikean ruuan kanssa. Sitä lähinnä heitetään lattialle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:33"]
Leipää, banaania, muroja (Talk-murun tyyppisiä), oikeeta ruokaa (pastaa, jauhelihaperunasoselaatikkoa yms), porkkana- tai pinaattilettuja..?
[/quote]
Noita Talk-muruja muuten pitääkin kokeilla! Lapsi sai niitä kerran naapurissa ja tykkäsi. Tuo oikea ruoka on se suurin kompastuskivi, nyt ei tunnu juuri maistuvan.
Pitäisköhän mun tehdä noita porkkana/pinaattilättyjä itse, jos ne vaikka maistuisikin. En sinällään vastusta eineksiä, mutta kun tällä hetkellä pelkään, että suolaa tulee ihan yli tarpeen, kun tuo juusto on lapsesta niin hyvää, samoin leipää tulee annettua, kun välillä se maistuu. Ja tässä viime päivinä on mennyt myös jnkn verran eineksiä, kun ovat sattuneet maistumaan.
Ap
Keitetty/paistettu kananmuna, vesimeloni, rypäleet, päärynä, erilaiset pastat, dippi kasvikset.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:37"]
Munakas?
[/quote]
Tää menee valitettavasti usein siihen lattialle-kategoriaan :/ Oon aika paljon antanut lapsille kananmunaa, kun meillä ei juuri lihaa syödä, mutta nyt ei maistu millään. Kala on yleensä maistunut hyvin tälle nuoremmalle, pitää yrittää tehdä sitä tässä joku pv.
Ap
smoothiet johon laitat kaikkea tuon ikäiselle sopivaa, joka maistuu. helppo nielaista ja saa hyviä ravintoaineita, jotka imeytyvät smoothien muodossa nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:37"]
Keitetty/paistettu kananmuna, vesimeloni, rypäleet, päärynä, erilaiset pastat, dippi kasvikset.
[/quote]
Dippikasviksia voisi kokeilla! Vesimeloni on ennen maistunut, nyt vähemmän, samoin päärynä ja pastaruuat. Viimeksi, kun oli pastaa, melkein kaikki meni lattialle. Rypäleitä en anna vielä, kun lapsella on vasta 2,5 hammasta :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:38"]
smoothiet johon laitat kaikkea tuon ikäiselle sopivaa, joka maistuu. helppo nielaista ja saa hyviä ravintoaineita, jotka imeytyvät smoothien muodossa nopeammin.
[/quote]
Smoothieta pitääkin kokeilla! Oon tehnyt paljon talvella, kun oli marjoja, mutta nyt ne on olleet lopussa jo jonkin aikaa, mutta tietenkin smoothieta voi tehdä muustakin kuin marjasta! Harmi, kun just nyt mennään sähköttömälle mökille moneksi päiväksi, mutta kotona voi sitten taas tehdä!
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 14:42"]
Mikä se puolikas hammas on?
[/quote]
Ei ole vielä työntynyt ikenestä kokonaan esiin.
Ap
Tässähän tuli monta hyvää vinkkiä, kiitos paljon kaikille!
Ap
Avokaado, maissi, banaani,rahka, juurekset
Niitä smoothiepusseja muuten myydään uudelleentäytettävinä, suosittelen! Voi itse tehdä vähän ruokaisampia smoothieita :) mypouch oisko ollu.
Kärsiikö? Kai se söisi jos kärsisi.