Hampaiden reikiintymisestä
Kauan pitää olla pesemättä hampaita että tulee reikä? Itsellä on jäänyt hampaiden pesu nyt kolmena iltana väliin niin ei kai minulla vielä ole reikää? En tunne kipuja enkä mitään.
Kommentit (8)
En kyllä usko että vielä on reikää hampaassa. Jos viikkoon et pesisi hampaita niin ehkä sitten saattaisi tulla reikä.
En ole kahteen kuukauteen pessyt hampaita eikä reikiä ole vieläkään. Mutta ehkä kyse myös hammasluun laadusta, meillä suvussa kestävä hammasluu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 02:26"]
Eikö henkesi haise 5? Ap
[/quote]
Ensimmäiset pari viikkoa kyllä, mutta suu alkaa pian "putsata" itse itseään, kun sinne ei sörki harjoja ja aineita. Hieman sama kuin hiusten pesemisessä. Rasvoittuminen vähenee, kun hiukset tottuvat pesemättömyyteen.
Olen käsittänyt, että reikiintyminen vie aikaa ja sitten, kun alat taas pesemään huolellisesti, niin saattaa jopa se alkava reikä korjaantua itekseen. Ei se nyt kolmessa päivässä ilmesty ja olet nähtävästi aamuisin pessyt kuitenkin, joten ei huolta. Ja reikiintymiseen vaikuttaa niin moni muukin asia kuin pelkkä hampaiden pesu. Syljen eritys ja laatu esim. Syömiset, xylitolin käyttö, kuinka usein syöt jne....
Kuulkaas nyt..tämä kuuluisa "vahva" hammasluu on siellä hammaskiilteen alla piilossa...reikiintyminen on bakteeri sairaus.Hampaan pinnalle tarttuneet ja jääneet bakteerit syvät samaa ruokaa kuin me,eli ottavat syömästämme ruuasta ravinteita (sokeria).Sitten ne "pissaavat ja kakkaavat" happoja,jotka sitten pehmentävät hampaaseen pehmeän kohdan eli reiän.mitä enemmän bakteereita,mitä enemmän sokeria,mitä huonommin pesty/hinkattu bakteerit pois ja mitä useammin syö,sitä todennäköisemmin reikä.
Kiilteen läpi päästyään reikä leviää yleensä räjähdysmäisesti tässä toisessa kerroksessa,eli hammasluussa.
Again I rest my case.