Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ystävälläni kaikki hyvin? Bipolaariset hoi!

Vierailija
01.07.2015 |

Mun ystävällä on epäilty vuosia bipoa. Itse olen tuntenut hänet hyvin vasta kaksi vuotta - juuri osastolta pääsemisen jälkeen. Hän oli silloin hyvin herkässä tilassa ja elämässä tuli menetyksiä ja myllerryksiä. Olin silloin hänen tukenaan, kun hän lopetti syömisen tai peitti tuskansa päihteisiin. Nyt hänellä on jo yli puoli vuotta mennyt todella hyvin. Hän on ollut jaksavainen, ahkera, toiveikas, pirteä, iloinen.

Viime päivinä/viikkoina hän on kuitenkin alkanut käyttäytyä erilailla. Itselläni ei ole kokemusta maniasta tai vastaavista tiloista, joten kaipaisin apuanne. Hän on hyvin puhelias. En saa puheenvuoroa. Toisten asiat ei kiinnosta ja hän vetää pienimmistäkin asioista ison shown, esim. ruokakaupassa käynti. Hän tekstailee jatkuvasti. Viestejä tulee siis kymmeniä päivässä. Hän vetää yksinpuhelua meidän kaveriporukan ryhmächatissa. Linkittää kaikennäköistä turhanpäiväistä juttua netistä ja raportoi vähän väliä elämästään. Samalla ystävien kuulumiset ei kiinnosta yhtään.

Tiedän, ettei hän normaalisti ole tällainen. Hän on empaattinen ja sosiaalinen, valmiina kuuntelemaan. Onkohan hänen nyt paha olla? Hän hehkuttaa jatkuvasti, kuinka elämänsä on ihanaa jne. jne., vaikkei mitään erityistä ole tapahtunut. En oikeen tiedä, miten olla. Kun näemme toisiamme, hänellä on tämä sama touhotus päällä. En pääse sen hehkutuspilven läpi. Mulla ei tosiaan ole tietoa, miten nää maniat ilmenee alussa, niin voiko jotain olla nyt sattumassa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa ja vielä yksi selkeä merkki exällä oli vähentynyt unen tarve. Normaalisti hän nukkuu niin pitkään kuin mahdollista ja kasin herätyksetkin oli hankalaa, mutta maniassa alkoi herätä puoli kuuden kuuden aikaan. Kannattaa puhua ystävällesi, mutta omasta kokemuksesta tiedän, että kannattaa miettiä aika tarkkaan mitä sanoo, usein maaninen ihminen on sairaudentunnoton ja koska on "elämänsä voimissaan" ei ehkä pysty ymmärtämään omaa tilaansa. Mutta olen sitä mieltä että suun avaaminen ja puhuminen on välittämistä.
Olet hyvä ystävä kun huolehdit ystävästäsi

Vierailija
2/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auts. Tämä ili hyvä ketju, sillä tämä vahvisti minunkin epäilyjäni oman ystäväni suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä tule koskaan olemaan hyvin, kun tuo tautihan ei lähde, vaan on olemassa aina joka tapauksessa.

Vierailija
4/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä jaksat tollasta...

Vierailija
5/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:34"]

Miten sä jaksat tollasta...

[/quote]

En mä jaksakaan. Ärsyttävähän se on. Mutta tiedän, että tämä on vain väliaikaista.

ap

Vierailija
6/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Manialta kuulostaa. Mun ex bibo ja maaniset vaiheet ovat kuvaamasi kaltaisia. Puhuu puhumasta päästyään, saa aikaan aivan käsittämättömän paljon, päivittää facea kokoajan (ns. normaalina n. kerran puolessa vuodessa) kaikki on hyvin ja elämä on ihanaa, saa hänelle epätyypillisiä luonnonsuojelu innostuksia, on kokoajan epätyypillisen onnellinen jne. Lopulta sitten menee psykoosiin.

Vierailija
7/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:11"]

Manialta kuulostaa. Mun ex bibo ja maaniset vaiheet ovat kuvaamasi kaltaisia. Puhuu puhumasta päästyään, saa aikaan aivan käsittämättömän paljon, päivittää facea kokoajan (ns. normaalina n. kerran puolessa vuodessa) kaikki on hyvin ja elämä on ihanaa, saa hänelle epätyypillisiä luonnonsuojelu innostuksia, on kokoajan epätyypillisen onnellinen jne. Lopulta sitten menee psykoosiin.

[/quote]

No voi ny helvetti. Täytyy yrittää puhua sille perjantaina, kun nähdään. Harmiksi menee ihan just lomalle. En tosiaankaan halua sen taas joutuvan osastolle. Kiitos vastauksesta! -ap

Vierailija
8/8 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniaa pukkaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi