Mitä teidän 12-13-vuotiaat tekee kesälomalla?
Meillä sen ikäinen ei keksi mitään tekemistä itse! Ollaan yhdessä käyty huvipuistossa ja olen järjestänyt kyläilyjä kauempana asuvien kavereiden kanssa. Mutta itse ei tee asioiden eteen mitään. On sitten tylsistynyt ja käyttäytyy koko ajan tosi raivostuttavasti ja kiusaa sisaruksia. Osa kavereistaan on reissussa, mutta kaikki ei ole. Itse kun olin hänen ikäisensä niin keksin lomalla vaikka mitä tekemistä ja olin jatkuvasti menossa. En tosiaankaan iettänyt aikaani kotinurkissa norkoillen ja toisille tiuskien. Ärsyttävintä oli kun äiti joskus rajoitti menemisiä. Minä en paljon rajoita vaan oikein toivoisin että joskus edes itsekin omatoimisesti soittaisi kaverille ja menisi jonnekin, mutta ei niin ei. Lomalla sis nyt näin.
Vinkkejä kehiin! Mitä tekemistä keksisin hänelle? Ja mitä teidän samanikäiset puuhailee??
Kommentit (12)
Meidän 12 v on enimmäkseen rannalla. Täällä on lähellä yleinen sauna ja hyvä hyppypaikka. Siellä on suunnilleen kaikki lähiseudun pojat.
Kummastuksekseni poika on myös leikkinyt pikkusiskonsa kanssa, mitä ei normaalisti juurikaan tee.
Läprää puhelinta sohvalla. Hyvin yksinäinen hän on koska ei hänellä ole hyviä kavereita :(
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 20:04"]Läprää puhelinta sohvalla. Hyvin yksinäinen hän on koska ei hänellä ole hyviä kavereita :(
[/quote]
Jatkan vielä. Hän on hyvin riippuvainen kavereista ja sen jälkeen kun joku hänen kanssa ehtii olemaan hän hyppii kaikkialla kaupungissa ja rannalla. Mutta hyvin harvoin :(
En osaa kyllä vinkkejä antaa, mutta kerron mitä meidän 12 (kohta 13 v) tyttö tekee lomallaan. Kesäloman alussa oli pari päivää kaverillaan ja sitten tämä kaveri oli meillä pari päivää. Hölkkälenkillä tyttö käy pari kertaa viikossa, tänään kävivät kaverin kanssa uimassa. Jos on vähänkään aurinkoista, tyttö menee terassille, ottaa jätskiä tai jotain muuta syömistä tai juomista mukaan ja kuuntelee poppia ja lukee. Muutenkin lukee aika paljon. Koiran kanssa käy n. tunnin lenkillä melkein joka päivä, pari kertaa on leiponut jotain. Kerran viikossa käy sellaisessa nuorisotilassa, siis kaupungin ylläpitämissä. Jokusen kerran on käynyt shoppailemassa kavereitten kanssa. Sitten käy kaverin kanssa pyöräilemässä, usein menevät parin kilsan päähän puistoon ja käyvät kahvilassa. (Asumme maalla) Ja "cruisailemassa" käyvät myös.
Muuten on sitten puhelimella ja koneella, joskus innostuu ompelemaan tai askartelemaan jotain.
12-vuotias poika istuu nenä kiinni tietokoneessa huoneessaan. Kavereihin pitää yhteyttä skypellä. Livenä ei ole ketään kaveria loman aikana nähnyt. On ehdotettu jos jonkinlaista menoa ja tapahtumaa, mikään ei kelpaa.
Meidän 13v poika etsii lähiseudun geokätköjä kävellen tai fillarilla. Herää aamulla suht ajoissa ja ehkä siksi ei varmaan tapaa kavereitaan paljoa kun ne nukkuvat iltapäivään.
Tyttö kohta 13v. Kesäkuun eka viikko tanssikurssi, hoitanut koiraa, lukenut, tavannut muutamaa kaveria. Nyt leirillä saaristossa kaverin kanssa. Joogaa kotona. Kaikenlaista puuhastelee.
Hienon taulun on maalannut joka vietiin kehystettäväksi. Aivan upea! Huomenna menee maalaamaan taas tuttujen autotallia josta luvattu 150e palkka kun sen maalattua saa. Imuroinut oli tänään ja valmis ruoka odotti töistä tulijaa, ihana makaronilaatikko. Nyt leikkaa nurmikkoa. Mun mielestä vielä ei ois tarvinu.
Tyttö 13 v (täyttää syksyllä 14):
- Käy lenkillä
- Juoruaa kavereiden kanssa puhelimessa tuntikausia
- On kavereilla yökylässä ja kaverit meillä
- Käy meidän ja isovanhempien kanssa mökillä
- Piirtää
- Käy jätskillä
- Kuuntelee musiikkia
- Hyppii trampalla pikkuveljen kanssa
- Valokuvaa ulkona
- Serkkujen ja veljen kanssa oli mummoloissa yökyläilemässä
Rytmit yllättävän ok. Menee 22 -> aikaan nukkumaan, herää yleensä ennen 9. Syö pari lämmintä ateriaa päivässä ja lisäksi välipaloja. On kyllä herkutellutkin nyt lomalla melko paljon.
No pääasiassa näppäilee puhelinta tai istuu tietokoneella (siellä myös Skypessä juttelee kavereiden kanssa). Joka päivä tekee jotain kotihommia, leikkaa ruohoa, tekee pihatöitä, vahtii pikkusiskoa, tyhjentää/täyttää astianpesukonetta, viikkaa pyykkejä jne. Jonkun verran pyöräilee kavereiden kanssa. Yhdessä lomailtu ja käyty myös mökillä. Kohta 13v poika.
Makaa sohvalla ja näprää kännykkää. Piirtää usein pitkälle aamuyöhön ja nukkuu iltapäivälle. Hänellä ei ole yhtäkään kaveria, joten yksinäinen on ja itse on tekemiset keksittävä. Käyn kyllä välillä shoppailemasa hänen kanssaan.