Muita lääkiksen ulkopuolelle jääneitä?
Tänään tuli tulokset ja voin sanoa että nyt itkettää ja paljon. Tein hirveästi töitä keväällä mutta en päässyt sisään. Onko täällä kohtalotovereita? Montako kertaa olette hakeneet? Itselleni tämä oli toinen kerta.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:00"]
Itse olen päässyt Helsingin yliopistoon ensi yrittämällä vaikka pääsyprosentti oli vain vähän yli 10. Kyllä se jotain ihmisestä kertoo jos kolmatta tai neljättä kertaa joutuu hakemaan. Kannattaisiko ymmärtää mihin on rahkeita ja mihin ei? Miten luulet opiskelun sujuvan jos pää ei riitä edes pääsykokeen läpäisyyn.
[/quote]
Höps. Lääkikseen vaan joskus joutuu hakemaan useammin. Ja jos sen välivuoden viettää opiskellen, ei välttämättä tajua lukea tarpeeksi pääsykokeisiin. Vanhoista koulukavereista yksi pääsi kolmannella ja toinen neljännellä yrityksellä. Ja ihan tohtoreiksi ovat kuitenkin väitelleet.
Ihailen ja kunnoitan teitä lääkikseen hakeneita. Toivottavasti, joskus onnistutte.
Itsestäni ei siihen ammattin olisi (eikä edes sairaan- tai lähihoitajaksi).
Mielessäni pyörii vain: verta, mätää, pistoksia, avohaavoja, ihottumia, katkenneita luita, paiseita, syöpää, ihmisten kipua ja hätää jne.
Mutta oikeasti olen kiitollinen suomalaisesta terveydenhuollosta ja onneksi siihen löytyy halukkaita.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:29"]
Hain TKKlle ja sinne pääsin, sekä yliopistoon biologiaa lukemaan. En varmaan ota kumpaakaan paikkaa vastaan, vaan teen taas syksyn ja alkutalven töitä ja lasken ja luen kevään. Lääkis on kuitenkin se, mitä haluan opiskella ja mistä tiedän saavani tulevaisuuteni ammatin, halu on niiin kova.. Kiitos tsempeistä!:) ap
[/quote]
Olisko sulla mahdollisuutta korottaa lähtöpisteitä? Yksi tuttu käytti välivuoden opiskeluun, mutta korotti välivuoden aikana myös biologian ja fysiikan yo-arvosanoja. Tämä ei tietty onnistu kuin tämän vuoden ylioppilaille, jos olen oikein tämän systeemin ymmärtänyt.
Hahahh, lääketiedehän on ihan humpuukia, ette te koskaan pysty hoitamaan ihmisiä oikein, jos lääketieteen puoskaroinnilla menette eteenpäin. Lääkärit saavat sen vuoksi kitkerää kommenttia myös potilailta, vaikka kumpikaan eivät tajua suunnilleen mitään. Siinä se vastaanotto menee, lääkäri hoitaa potilaan labra-arvoja, ja potilaalla on muuta mielessä, eli jospa potilasta myös hoidettaisiin.
Voin kertoa yksinkertaisen esimerkin missä menee vikaan: meillä on kaksi eri verenpainelääkettä, jotka alentavat verenpainetta saman verran, niillä ei pitkällä aikavälillä ole välttämättä lainkaan samoja hoitotuloksia. Tuhlaisitte aikaanne usean vuoden väärällä lääkkeellä. Pelkästään labra-arvoja tuijottamalla menee aina lopulta metsään. Mutta lääkärit ovat aina olleet epäpäteviä, pääsette helposti parempiin tuloksiin lukemalla pubmediä, ne tutkimukset ovat ihan naurettavan helppoja lukeakin, kun vertaa esim. tekniikan alan tai matematiikan & fysiikan tutkimuksia. Ihan kummastuttaa mistä lääkäreille oikein maksetaan, itse pursottelisin tuubin sinappia lääkäreiden perseeseen palkaksi.
Ei, kaikki muut pääsi sisään paitsi sä.
Se että useimmat pääsee kolmannella yrittämällä ainakin oli humpuukia stadissa 17v sitten. Ylivoimaisesti suurin osa tuli suoraan lukiosta. Onhan se voinut toki muuttua.
Psykologiset testit on syöpä. Ne on tosi huonosti validoituja ja käytännössä johtaa siihen että alalle tulee hyvin homogeenista sakkia. Erilaisuus on rikkautta. Niille vähemmän sosiaalisillekin lääkäreille on hommia tiedossa monelta alalta. Ei kaikki ole ole suorassa potilastyössä. Jo erikoisaloja joissa ei tartte huonoja uutisia kertoa on paljon radiologiasta mikrobiologiaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2015 klo 02:12"]Hahahh, lääketiedehän on ihan humpuukia, ette te koskaan pysty hoitamaan ihmisiä oikein, jos lääketieteen puoskaroinnilla menette eteenpäin. Lääkärit saavat sen vuoksi kitkerää kommenttia myös potilailta, vaikka kumpikaan eivät tajua suunnilleen mitään. Siinä se vastaanotto menee, lääkäri hoitaa potilaan labra-arvoja, ja potilaalla on muuta mielessä, eli jospa potilasta myös hoidettaisiin.
Voin kertoa yksinkertaisen esimerkin missä menee vikaan: meillä on kaksi eri verenpainelääkettä, jotka alentavat verenpainetta saman verran, niillä ei pitkällä aikavälillä ole välttämättä lainkaan samoja hoitotuloksia. Tuhlaisitte aikaanne usean vuoden väärällä lääkkeellä. Pelkästään labra-arvoja tuijottamalla menee aina lopulta metsään. Mutta lääkärit ovat aina olleet epäpäteviä, pääsette helposti parempiin tuloksiin lukemalla pubmediä, ne tutkimukset ovat ihan naurettavan helppoja lukeakin, kun vertaa esim. tekniikan alan tai matematiikan & fysiikan tutkimuksia. Ihan kummastuttaa mistä lääkäreille oikein maksetaan, itse pursottelisin tuubin sinappia lääkäreiden perseeseen palkaksi.
[/quote]
Taidat olla sama hullu, joka äskettäin kertoi palstalla keksineensä hoidon kaikkiin sairauksiin. Se oli joku tietokonemalli kaikista verisuonista. Jos haluat saada loistoideoillesi laajempaa huomiota, tervetuloa tänne lääkikseen! Vai onko mutkia kenties matkassa... Sääli. Not.
Noh, ei muuta kuin ensi vuonna uudestaan. Tiedän henkilön, joka yritti oikikseen kolme kertaa ennen kuin onnisti. Viimeisellä kerralla hän vaihtoi paikkakuntaa suosiolla Helsingistä toiseen, jonne oli vähän helpompi päästä.
Varmaan voit opiskella avoimessa eteenpäin tällä välin.
Eihän kaksi kertaa ole vielä mitään! Munkin kaveri pääs vasta neljännellä yrittämällä :)
Mäkin haen ens vuonna lääkikseen, tämän vuoden olen lukenut ahkerasti. Syksyksi on valmennuspaikka jo varattu
Tsemppiä ap. Muista, että opiskelupaikka (tai sen puute) ei kerro mitään siitä, miten arvokas olet ihmisenä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:19"]mun EX haki 7vuotta.. ja pääs kun sitkeesti jakso..
noin pieneenkö sä murrut? oot vissiin Milja? Milppu istassa? isi hei elättää... älä itke.
[/quote] Öh, en ole Milja :D Enkä tietenkään ole lopullisesti murtunut, ensi vuonna yritän uudelleen. Mutta tottahan se itkettää kun yrität ja toivot jotain oikein kovasti ja joudutkin lykkäämään haaveitasi taas vuodella. ap
Kaunis toi Milja. Onko sillä blogia?
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:19"]mun EX haki 7vuotta.. ja pääs kun sitkeesti jakso..
noin pieneenkö sä murrut? oot vissiin Milja? Milppu istassa? isi hei elättää... älä itke.
[/quote] Öh, en ole Milja :D Enkä tietenkään ole lopullisesti murtunut, ensi vuonna yritän uudelleen. Mutta tottahan se itkettää kun yrität ja toivot jotain oikein kovasti ja joudutkin lykkäämään haaveitasi taas vuodella. ap
[/quote]
Kyllä se vituttaa ja harmittaa. Jäikö monenkin pisteen päähän?
No niin. Nyt voin kertoa, että maailma ei lopu, vaikka juuri siltä se varmaan tuntuukin. Itse hain aikoinaan yliopistoon (myös ala jolle tosi vaikea päästä) ja kolmannella sitten sisään.
Voiko avoimessa lukea lääketiedettä? Se oli hyvä vinkki! Älä ainakaan ala kuluttamaan korkeakoulun tukikuukausia sitten lääkistä odotellassa jossain toisaalla, se taas ei kannata.
[/quote]
[/quote]
4pisteen.. ei siis liian hilkulla, ja valaa kyllä toivoa ensi vuotta ajatellen. ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:34"]No niin. Nyt voin kertoa, että maailma ei lopu, vaikka juuri siltä se varmaan tuntuukin. Itse hain aikoinaan yliopistoon (myös ala jolle tosi vaikea päästä) ja kolmannella sitten sisään.
Voiko avoimessa lukea lääketiedettä? Se oli hyvä vinkki! Älä ainakaan ala kuluttamaan korkeakoulun tukikuukausia sitten lääkistä odotellassa jossain toisaalla, se taas ei kannata.
[/quote]
Ja vielä, kun monet paikat ottaa ensikertalaiskiintiöt, niin ei tosiaan kannata tuhlata kiintiöpaikkaa ja niitä tukikuukausia
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:39"]
[/quote]
[/quote]
4pisteen.. ei siis liian hilkulla, ja valaa kyllä toivoa ensi vuotta ajatellen. ap
[/quote]
Tosi hyvinhän sulla on mennyt :)
Itse olen päässyt Helsingin yliopistoon ensi yrittämällä vaikka pääsyprosentti oli vain vähän yli 10. Kyllä se jotain ihmisestä kertoo jos kolmatta tai neljättä kertaa joutuu hakemaan. Kannattaisiko ymmärtää mihin on rahkeita ja mihin ei? Miten luulet opiskelun sujuvan jos pää ei riitä edes pääsykokeen läpäisyyn.
Lääkiksen opintoja avoimen puolella???
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 15:07"]Haitko ap muualle? Monihan menee ensin lukemaan kemiaa vuodeksi pariksi ja yrittää uudelleen... ja uudelleen... Lääkiksessähän on myös yli 30-kymppisiä aloittajia, joilla on muita tutkintoja pohjilla. Tsemii...
[/quote]
Hain TKKlle ja sinne pääsin, sekä yliopistoon biologiaa lukemaan. En varmaan ota kumpaakaan paikkaa vastaan, vaan teen taas syksyn ja alkutalven töitä ja lasken ja luen kevään. Lääkis on kuitenkin se, mitä haluan opiskella ja mistä tiedän saavani tulevaisuuteni ammatin, halu on niiin kova.. Kiitos tsempeistä!:)
ap
[/quote]
Ootko miettinyt kansalaisopistojen lääkislinjoja? Mä olin Länsi-Suomen opistolla vuoden ja pääsin sen jälkeen sisään. Opetuksen taso nyt ei ollut kaikilta osin ihan priimaa, mutta siellä korvessa sai keskittyä ihan täysin pääsykokeisiin pänttäämiseen syyskuusta alkaen. Lisäksi kurssikaverien kanssa oli paljon helpompi opiskella ja vertaistuki, jota toisillemme annettiin, oli kullanarvoista. <3 Mäkin olin päässyt bilsalle samana vuonna, mutta lykkäsin aloitusta ja menin tuonne opistolle. Kannatti! Siellä opiskellessa sai myös KELAn opintotukea, joka ei tietenkään vähennä korkeakouluopiskelun tukikuukausia. :)
Tutuille terkkuja!
[/quote]
Kaverini oli samanlaisessa koulussa tämän vuoden, voisin hyvin miettiä itsellenikin samaa :) kiitos muistutuksesta!
ap