Lapsi vaan lihoo koko ajan :(
En enää tiedä mitä tässä pitäisi tehdä! Teen ihan mitä vaan, niin jotenkin tuo pääsee salaa herkuttelemaan. Aina kun saan jonkun reiän tukittua, niin lapsi keksii uuden. Ärsyttää hirveästi! Viimeisimpänä on ruvennut keräämään pulloja ulkoillessaan ja niillä rahoilla käy herkkuja. Tuntuu ettei mikään määrä liikuntaakaan auta, nytkin koko kesäkuun liikkui päivittäin tuntikausia eikä mitään muutosta ole näkyvissä.
Ei ole neuvoja joten niitä ei tarvitse antaa, tää oli ihan puhdas avautuminen.
Kommentit (32)
Täytyy kysyä lääkäriltä noista kilpirauhasarvoista. Lapsella on vaan hirveä piikkikammo, että en tiedä miten se käytännössä saataisiin toteutettua. Ja missä, koska jos lapselle selviää että hoitava lääkäri haluaa hänestä verikokeen, niin se hoitosuhde on sitten siinä.
Meillä kanssa tyttö lihonut aivan tolkuttomasti kahden vuoden aikana. Emme ole muuttaneet ruokailutottumuksia, ei osta itse herkkuja myöskään. Ainoa muutos on tanssiharrastuksen lopettaminen tuolloin. Tyttö ei juurikaan harrasta liikuntaa, paitsi uimista epäsäännöllisesti.
Koulussa haukutaan läskiksi ja on kyllä pullukka. Siskonsa, 2 vuotta nuorempi on todella hoikka. Syö samassa ruokapöydässä, samaa ruokaa, urheilee kyllä epäsäännöllisesti hänkin.
Eli en tiedä. Toisille painonhallinta on luontaisesti helpompaa kuin toiselle. Kilppariarvot täytynee tarkastuttaa taas, kiitos vinkistä. Joskus ne katsottiinkin, mutta olivat normaalin rajoissa tuolloin.
Täytyy vain lisätä liikuntaa kun ei tuosta ruokailusta voi enää paljon korjata! Sitäpaitsi 12 - vuotiaankin täytyy saada elää ja syödä normaalisti, välillä myös herkutella!
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:18"]https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prader–Willin_oireyhtymä
[/quote]
Ilmeisesti tuo tauti on jotenkin yhteydessä autismiin? Muistelen tavanneeni näitä angelman- tyttöjä ja olivat syvästi autistisia. Joten tuudittaudun siihen että tuollainen olisi havaittu aiemmin...minun lapseni kuitenkin esim. puhuu.
Ap
Nykyään vouhotetaan ihan liikaa lasten painosta! Mitä sitten jos kaikki eivät ole samasta puusta veistettyjä, saman mallin mukaan! Terve maalaisjärki nyt käyttöön! Herkut herkkupäivälle ja ulos puuhailemaan, loppu on herran hallussa.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:35"][quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:32"]
Huomauttaisin erittäin hienovaraisesti asiasta enkä mainitsisi hänen painostaan, vaan korostaisin herkkujen aiheuttamia terveysongelmia.
[/quote]
Olen koittanut jutella, että jos syö liikaa herkkuja niin sitten ei jaksa juosta jne. Ja että se sokeri pahentaa suolisto- ongelmia joita lapsella on. Mutta tämän lapsen kanssa on aina ihan arvoitus, mitä menee perille asti :/ Osaa todella hyvin imitoida vuorovaikutusta, hämää jopa ammattilaisia, mutta todellisuudessa ei taida juurikaan ottaa vastaan mitään yhden sanan käskyä monimutkaisempaa. En usein itsekään tiedä, onko lapsi ymmärtänyt minua vaiko ei, ja vaikka ymmärtäisikin niin sehän ei vielä tietenkään tarkoita että hän tekisi kuten on sanottu. Riippuvuus on aikuisellekin usein liian vaikea vastustaja...yritän kyllä olla varovainen, etten aiheuttaisi itsetunto- ongelmia koska niitä on todellakin jo aivan riittävästi ennestään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 12:18"]https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prader–Willin_oireyhtymä [/quote] Ilmeisesti tuo tauti on jotenkin yhteydessä autismiin? Muistelen tavanneeni näitä angelman- tyttöjä ja olivat syvästi autistisia. Joten tuudittaudun siihen että tuollainen olisi havaittu aiemmin...minun lapseni kuitenkin esim. puhuu. Ap
[/quote]
Uskoisin, että jos lapsellasi olisi PWS, se olisi huomattu jo aiemmin. Tunnen aika montakin autistista, murrosikää lähestyvää poikaa, joille ruoka maistuu ehkä tarpeettomankin paljon, eikä kyse ole kenelläkään Prader-Willistä.
T: puheterapeutti
kasvupyrähdys? kilpirauhasen vajaatoiminta? tekemisen puute? nälkä? liianvähäinen proteiinien saanti? tunnesyöminen? jano? ahdistus? uusi hankala elämäntilanne?
Tuttu söi lapsena itsensä melko lihavaksi koska taustalla oli emotionaaliasta laiminlyömistä, koulukiusaamista, yksinäisyyttä, masennusta, häpeää ym, ja vanhemmat oli autuaan tietämättömiä asiasta. Luulen että vittuilemalla ja rajoittamalla et voita mitään, menkää sen sijaan keskusteleman asiasta vaikka lääkäriin. Voi tosin olla että lapsi tuntee olonsa niin huonoksi ihmiseksi ja häpeää kontrollin puutetaan ettei edes pysty puhumaan asiasta, mutta koita silti.
Tietääkö hoitava lääkäri tuosta syömisongelmasta? Onko pojalla lääkityksiä, johon ruuanhimo ja lihominen voisivat liittyä? Hakeeko muuten oraalista mielihyvää? Järsiikö sormia/kynsiä/hihoja tms.? Voisiko herkut korvata jollain sallitulla mutusteltavalla, esim. babyporkkanat, vesimeloni, jäämurska, sokerittomat pastillit tms? Siis jos ongelma on se, että nimenomaan on tarve koko ajan purra tai syödä jotain, ei niinkään esim. sipsien tai suklaan himo maun takia.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 14:29"]Tietääkö hoitava lääkäri tuosta syömisongelmasta? Onko pojalla lääkityksiä, johon ruuanhimo ja lihominen voisivat liittyä? Hakeeko muuten oraalista mielihyvää? Järsiikö sormia/kynsiä/hihoja tms.? Voisiko herkut korvata jollain sallitulla mutusteltavalla, esim. babyporkkanat, vesimeloni, jäämurska, sokerittomat pastillit tms? Siis jos ongelma on se, että nimenomaan on tarve koko ajan purra tai syödä jotain, ei niinkään esim. sipsien tai suklaan himo maun takia.
[/quote]
Syö kyllä kaikki vaatteet ja kynät, jopa paperia. Mutta minun nähdäkseni lisäksi on tosi riippuvainen sokerista. Tarkkaavaisuushäiriöön on lääke joka vähentää sokerin himoa, mutta se on aina kesäisin tauolla. Purukoruja olen yrittänyt saada, mutta en millään pysty maksamaan niin paljoa eivätkä ne auta sokerinhimoon. Porkkanaa olen pitänyt tarjolla mutta nuo jääpalat oli myös kiva idea :)
Hoitava lääkäri tietää painon luonnollisesti, sekä tuon taipumuksen sokerin perään. Mutta siihen ei ole juuri kiinnitetty huomiota koska lääkitys on sitä jnkv hillinnyt ja kaikkeen ei voida keskittyä yhtäaikaa (haasteita on niin paljon ja usealla osa-alueella). Tällä hetkellä poika on toimintakyvyltään oman arvioni mukaan (lääkittynä) noin 5-vuotiaan tasolla. Joissain asioissa sitten pärjää jo paremmin, mutta riippuu päivästä ja asiasta. Voi esim. käydä itse kaupassa (lahjakas muistamaan reitit jne) mutta ei osaa edes listan kanssa ja puhelimitse ohjattuna tuoda oikeita asioita. Tykkää kuljeskella itsekseen ja on siinä aika taitava, siksi yritän antaa mahdollisuuden toteuttaa tätä taipumustaan. Muutenkin viihtyy yksin ja suoriutuu usein paljon paremmin silloin, mutta valvomatta ollessaan vetää sitten vaikka sokeria suoraan purkista.
Ap
[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 11:58"]Eli tuoreita kasviksia ja hedelmiä ei ollut lainkaan?
[/quote]
On niitä monta kertaa päivässä, en vaan tullut luetelleeksi. Aamupalalla porkkanaa ja omenaa, päivällä kirsikoita, leipien päällä kurkkua ja paprikaa jne. Toki aina voisi varmasti lisätä, mutta rahakin jo tulee jossain kohtaa vastaan...
Ap