Ositus avioerossa - en maininnut kaikkea
Tehtiin osituspaperi pankkia varten kun lunastin asuntomme itselleni. Paljon muuta ei osituksessa mainittu. Nyt kaksi vuotta eron jälkeen ex mies rupesi kyselemään yrityksestäni ja sen arvosta.. sitä ei osituksessa mainittu sillä oli niin selvä että yritys on minun. Nyt mies halajaa siitä puolet ja sanoi että pimitin yritykseni arvoa jne. Mikähän juridinen tilanne tähän liittyy…?!?!
Kommentit (18)
Toivottavasti siinä osituspaperissa lukee jotain, että hyväksyn tällä allekirjoituksella tehdyn sopimuksen enkä tule sitä millään tavalla moittimaan.
Huono juttu. Yritys olisi pitänyt ehdottomasti mainita. Mikä oli yrityksen arvo tuolla hetkellä?
Mitä osituksessa lukee muuten? Jos siellä on maininta, että kaikki muu mainitsematon omaisuus pysyy omana niin silloin ei voi enää asiaan puuttua.
No onhan se ositus tehty, jos se on pankkiinkin toimitettu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä se pankki sillä ositus paperilla tekee?
Eikö miehesi siis ollut tietoinen yrityksestäsi, kun vasta nyt on siitä osuuttaan vaatimassa?
Mutta jos teillä ei ole avioehtoa,niin kyllä tuo yritys kuuluu myös "jakaa". Erossa ei silloin ole sun ja mun omaisuutta vain ainoastaan meidän.
Ap valehtelee niin että silmät pullistuu ulos pärstästä.
Taatusti ex-puoliso olis itse ottanut yrityksen puheeksi silloin, kun sitä ositusta tehtiin.
Ap tempoo hatustaaan näitä aloituksia, ollakseen muka tärkeä ja varakas ja erikoinen ja saadakseen edes jossain huomioita.
Edes tällä vauva-palstalla.
Ole säälittävä ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellähän se lukee aloituksessa pölvästi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miehesi siis ollut tietoinen yrityksestäsi, kun vasta nyt on siitä osuuttaan vaatimassa?
Mutta jos teillä ei ole avioehtoa,niin kyllä tuo yritys kuuluu myös "jakaa". Erossa ei silloin ole sun ja mun omaisuutta vain ainoastaan meidän.
Ei omaisuutta jaeta. Kummallakin on oma omaisuutensa.
Varakkaampi maksaa toiselle osapuolelle tasinkoa. Joko rahana tai valitsemaansa omaisuutta luovuttamalla.
Eli oman yrityksen saa pitää itsellään, mutta sen arvon osuuden voi joutua luovuttamaan. Vaikka niin, että puoliso saa yhteisestä asunnosta isomman osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnon lunastaa nimiinsä ja pankki myöntää tähän rahoituksen, niin tällöin ositussopimus tarvitsee toimittaa pankkiin. Ilman sitä ei rahaa tipu. T. Pankin täti
Vierailija kirjoitti:
Ei avioliitossa tule mitään meidän omaisuutta vaan omistat juuri sen osan mikä sinun nimissäsikin on. Toki ilman avioehtoa joudut ehkä maksamaan rahaa toiselle mutta omasta omaisuudestasi et joudu luopumaan tai jakamaan.
En olisi huolissani, jos se ositus kuitenkin on tehty. Firman arvo on voinut tuolloin olla nolla tai jopa negatiivinen, joten sitä ei ole mainittu erikseen. Ei siellä ole lueteltu mitään mutakaan arvoltaan vähäistä tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
En olisi huolissani, jos se ositus kuitenkin on tehty. Firman arvo on voinut tuolloin olla nolla tai jopa negatiivinen, joten sitä ei ole mainittu erikseen. Ei siellä ole lueteltu mitään mutakaan arvoltaan vähäistä tavaraa.
Jos yrityksellä nykyisin on merkittävää arvoa niin saattaa hyvinkin joutua petos oikeudenkäynnissä tekemään selvitystä asiasta. Miksi yritys on pidetty salassa ja onko se muka todella ollut arvoton?
Nyt syynäisin kyllä tarkoin sen hutiloidun tehdyn ositussopparin. Ei kaikkea kai tarvitse jakaa samalla sopimuksella, mutta en kyllä ottaisi sitä riskiä, että jättäisin homman hoitamatta. Joskus se edessä kuitenkin on, parempi ettei kuoleman jälkeen tule sotkuisia ylläreitä.
Riippuu tosiaan siitä teidän osituskirjan sanamuodosta. Onko se siis osittainen ositus vai lopullinen ositus?
Onko mainintaa, että molemmat pitävät omistuksessaan muun nimissään olevan omaisuuden? Mitä tapahtui esim. pankkitalletuksille? Molemmat pitivät omansa ilmeisesti....
Yritys on varmasti ollut miehen tiedossa, joten et ole salannut omaisuuttasi. Tutkisin sen paprun nyt läpi. Itse lähtisin siitä olettamuksesta, että jos molemmat ovat pitäneet myös talletuksensa, autonsa jne. , myös yritys kuuluu tällaiseen omaisuuteen....
Petos.