Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 3 kk työskentelyä, jotta saisi korkeamman äitiyspäivärahan?

Vierailija
30.06.2015 |

Voidaanko laskea viimeisen 3kk mukaan tulot? Jostain olen saattanut kuulla moista.. Olen siis tällä hetkellä osittaisella hoitovapaalla, ja lapsille tulee ikäeroa yli 3 vuotta. Ehtisin olla muutaman kuukauden täyspäiväisesti töissä kunnes jäisin taas äitiyslomalle. Minkä mukaan tulot lasketaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan?

Vierailija
2/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ihan riittävän korkeat sulle kun tuollaisia edes kyselet. Et siis ole suunnitellut perheesi taloutta etukäteen muuten kuin tukien varaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä määräytyy viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan. Voi lasketuttaa viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan.

Vierailija
4/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos palaat osittaiselta kokopäiväiseksi, voidaan laskea 3 kk:n tulojen mukaan. :-)

Vierailija
5/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:36"]

Varmasti ihan riittävän korkeat sulle kun tuollaisia edes kyselet. Et siis ole suunnitellut perheesi taloutta etukäteen muuten kuin tukien varaan?

[/quote]

Tukia en ole saanut koskaan :D Olen siis ihan vakityössä, mutta tehnyt nyt vain 80% työviikkoa siihen saakka kunnes nuorimmainen on 3 vuotta. Mitä minun olisi pitänyt sitten tehdä? Onko ihmisillä tosiaan montakymmentä tonnia yleensä säästössä, ettei äitiyspäivärahalla ole mitään merkitystä? Nytkään ei ole kysymys siitä että jäisin puille paljaille, mutta kyllä tuossa usean satasen ero on kuussa. -ap

Vierailija
6/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:52"]

Jos palaat osittaiselta kokopäiväiseksi, voidaan laskea 3 kk:n tulojen mukaan. :-)

[/quote]

Ok. Hyvä jos näin on! Ja lisäys vielä, että olisimme tosiaan toivoneet alle 3 vuoden ikäeroa näillekin lapsille, kuten kahdelle ensimmäiselle, mutta aina ei kaikki elämässä menen niin kuin suunnittelee. -ap

Vierailija
7/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kandee todellakin olla se puskurirahasto! Kolmen kuukauden palkka on yleissuositus. Ja ainahan isäkin voi olla osittaisella ja äiti kartuttaapäivärahaansa.

Vierailija
8/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 09:56"]

Kyllä kandee todellakin olla se puskurirahasto! Kolmen kuukauden palkka on yleissuositus. Ja ainahan isäkin voi olla osittaisella ja äiti kartuttaapäivärahaansa.

[/quote]

Olemme olleet molemmat osittaisella. Sekin kun on mahdollista. Ja puskurirahasto on kyllä olemassa, mutta haluaisin silti tietää vastauksen tähän kysysmykseen. -ap

Vierailija
9/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Kelan sivuilta. Jopa kuukauden tulot voivat riittää, kunhan voit osoittaa, että kyse on jatkuvasta työstä kuten vakituinen työsi on.
Sitä en tajua, mikset palaa hoitovapaalta aikaisemmin töihin, niin ei tarvitsisi miettiä koko asiaa.

Vierailija
10/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tuostaosittaiselta kokopäiväiseksi paluusta, mutta sääntö menee niin että määräytyy viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan, ellei viimeisten 6 kk:n ansiot ole 20% (?) suuremmat kuin viimeisen valmistuneen verotuksen mukaiset tulot. Eli riittävän isot ansiot vaikka yhden kuukauden aikana voi riittää nostamaan viimeisten 6 kk:n ansioita riittävästi (jos esim. olet viimeisessä valmistuneessa verotuksessa ansainnut 8 000 e mutta saatkin äitiysvapaata edeltävänä yhtenä kuukautena 15 000 e:n palkan, tämä riittää nostamaan tulojasi niin, että huomioidaan viimeisten 6 kk:n ansiot.

En ole ihan varma oliko se juuri 20%, tarkista Kelan sivuilta.

Olen kuullut, että hakuvaiheessa Kela laskee molemmat ja huomioi sen, joka on hakijalle parempi. (Kannattaa tietysti tarkistaa että näin on tehty)

Vierailija
11/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tarkistaa sen vain jos itse pyytää. Ei automaattisesti.

Vierailija
12/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:14"]

Kela tarkistaa sen vain jos itse pyytää. Ei automaattisesti.

[/quote]

Eli kannattaa aina hakea edellisen 6 kk:n tulojen mukaan? Ei niissä hakulomakkeissa ollut mitään tarkistuspyyntökohtaa muistaakseni.

Vierailija
13/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, koska jos ei ehdot täyty, saa edellisen verotuksen mukaan.

Vierailija
14/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein 9kk eikä siltikään riittänyt, sain minimin. Kokemani perusteella siis sanoisin että ei riitä, mutta varmaan riippuu siitäkin paljon ehti tienata.

Vierailija
15/15 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2015 klo 10:49"]

Mä tein 9kk eikä siltikään riittänyt, sain minimin. Kokemani perusteella siis sanoisin että ei riitä, mutta varmaan riippuu siitäkin paljon ehti tienata.

[/quote]

Miten tuo voi olla mahdollista? En usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan