Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

haen apua masennukseen

Vierailija
30.06.2015 |

Mutta pelottaa mennä lääkäriin. Kuinka mun kannattais aloittaa puhuminen siellä vastaanotolla? voinko vaan sanoa että "mun tilanne on sellanen että mä olen ollut jo vuosia masentunut jne." vai kuinka? neuvokaa minua te jotka olette hakeneet apua mt-ongelmiin

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vakava sun tila on oman arvion mukaan? Itse menin suoraan kaupungin mielenterveystoimistoon päivystykseen, normaalistihan tarvii sellaiseen juurikin lääkäriltä lähetteen. Ottivat kuitenkin sinne koska mulla oli itsemurha-ajatuksia ja nyt tod. Näk. Keskivaikea masennus eli ei tarvi olla pahin mahdollinen tilanne. Musta sieltä oli helpompi aloittaa koska tiesivät jo että miksi siellä olen.

Vierailija
2/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä keskustelupalstalla on todella paljon aloituksia masennuksesta. Hae sanalla masennus, kyllä riittää luettavaa kaikilta kannoilta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miettisin kotona jo valmiiksi että minkälaista apua tarvitsisit masennukseen? esim oletko valmis kokeilemaan lääkitystä vai haluatko terapiaa? kannattaa olla avoin asioille 

Vierailija
4/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi mitään lauseita miettiä. Sanot että haluat apua masennukseen ja lääkärin virkavelvollisuus on jatkaa siitä

Vierailija
5/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:40"]Mutta pelottaa mennä lääkäriin. Kuinka mun kannattais aloittaa puhuminen siellä vastaanotolla? voinko vaan sanoa että "mun tilanne on sellanen että mä olen ollut jo vuosia masentunut jne." vai kuinka? neuvokaa minua te jotka olette hakeneet apua mt-ongelmiin
[/quote]

Varasin ajan yksityiseltä psykiatrilta. Siitä se sitten lähti. Hae ihmeessä apua

Vierailija
6/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin YTHS:lle ja aloin itkee sanottuani että oon ihan loppu. Ajanvaraaja sitten osasi kysellä tarkemmin. Eli eipä sen tarvitse hiottua olla. Tsemppiä!

Vierailija
7/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, itse menin aikanaan täällä Oulussa kaupungin mielenterveystoimistoon. Se oli tosi ihmeellistä hommaa siellä..Kaksi psykiatriasta sairaanhoitajaa otti minut vastaan ja sitten toinen heistä meni tapaamaan lääkäriä, hän ilmeisesti kertoi minusta lääkärille ja sain jotkut mömmöreseptit. Kysyin ihmeissäni, eikö lääkärin pitäisi nähdä minut ensin/jutella kanssani ennen kuin saan lääkereseptin. Ei kuulemma ollut tapana. Kävin pari kertaa siellä juttelemassa ja se oli ihan todella pintatason hommaa, annettiin ohjeeksi mm. mennä vesijumppaan ja esim johonkin kivaan kahvilaan, virkistyisin kuulemma.

No, todellakaan en siellä enää käynyt vaan hakeuduin yksityiselle psykiatrille ja homma alkoi toimia. 

Vierailija
8/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua olla "ilon" pilaaja, mutta ei kannata sitten odottaa mitään ihmeellistä. Hyvä jos saat apua josta hyödyt, mutta voi olla että et saa. Itse sain vuosia sitten diagnoosin ja lääkkeet, ja nykyään olen masentuneempi ja kyynisempi kuin koskaan. Mt-palvelut tuntuvat pyörivän diagnoosien ympärillä. Tärkeintä on antaa diagnoosi, lopulla ei ole väliä. Toivoin että joku edes ammatin puolesta hetken välittäisi minusta kun kukaan muu ei välittänyt, antaisi jotain apua, mutta niin ei käynyt...

Vierailija
9/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet ha alat puhua vaan. Laita vaikka asioita paperille ylös. Ja yksityiselle jos ei muuta. Sain avun ja olen nyt todella onnellinen. Sinäkin saat avun kun vain uskallat ottaa ekan askeleen. Tsemppiä!

Vierailija
10/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä tarvitse etukäteen miettiä.
He esittävät sinulle kysymyksiä joihin vastaat rehellisesti yhtään kaunistelematta tai vähättelemättä vointiasi, sillon saat parasta apua. :)

Vierailija
11/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:52"]

Kuinka vakava sun tila on oman arvion mukaan? Itse menin suoraan kaupungin mielenterveystoimistoon päivystykseen, normaalistihan tarvii sellaiseen juurikin lääkäriltä lähetteen. Ottivat kuitenkin sinne koska mulla oli itsemurha-ajatuksia ja nyt tod. Näk. Keskivaikea masennus eli ei tarvi olla pahin mahdollinen tilanne. Musta sieltä oli helpompi aloittaa koska tiesivät jo että miksi siellä olen.

[/quote]

Mt-toimistoja ei taida enää olla olemassa. On mentävä ensin terkkariin ja sitten saa sieltä ehkä lähetteen psykiatrian poliklinikalle missä tapaa psykiatrin. 

Vierailija
12/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista! minulla on aika yksityiselle lääkärille, jännittää vaan tosi paljon!

Vierailija
13/13 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 19:40"]

Mutta pelottaa mennä lääkäriin. Kuinka mun kannattais aloittaa puhuminen siellä vastaanotolla? voinko vaan sanoa että "mun tilanne on sellanen että mä olen ollut jo vuosia masentunut jne." vai kuinka? neuvokaa minua te jotka olette hakeneet apua mt-ongelmiin

[/quote]

Mä oikeastaan aika lailla olen itkenyt ja nyyhkinyt. Ja hyvin koruttomasti kertonut että en voi hyvin enkä nuku kunnolla jne. Mutta ei se haittaa, lääkärit näkee sitä paljon ja itse olen aina saanut asiallista kohtelua ja myötätuntoa osakseni. Olen saanut kaikenlaista apua, lyhyt- ja pitkäkestoista terapiaa ja lääkitystä tarpeen mukaan. Joudun todnäk loppuikäni turvautumaan aina välillä jonkinlaiseen psyykkiseen tukeen. Olen nyt löytänyt yksityisen psykiatrin jonka luona käyn tarvittaessa, itse maksaen. Käynnit ovat niin harvakseltaan ettei se maksa liikaa. 

Vastaanotolla sinulle todennäköisesti tehdään masennusseula, eli täyttelet lomakkeen jonka avulla lääkäri arvioi, kuinka vakava-asteinen masennuksesi on ja miten se elämääsi haittaa. Löydät googlettamalla DEPS-masennusseulan netistäkin jos haluat kokeilla etukäteen. 

Ei tarvitse yhtään pelätä. Kirjoita etukäteen ylös vähän asioita jos pelkäät että unohdat jotain tärkeää. Se minkä päätöksen eteen saatat joutua, on lääkitys; jos sinulla on lievää pahempi masennus, lääkäri melko varmasti ehdottaa mielialalääkitystä. Sinulle varmaankin ehdotetaan myös keskusteluapua ensin sairaanhoitajan luona esimerkiksi 10-20 käyntiä ja jos se ei auta, pääset eteenpäin psykiatrian polille lääkärille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä