Narsistisen vanhemman kuolema
Miten reagoitte kun hän vihdoin kuoli?
Itse olen hiljattain kokenut tämän ja käynyt kaikki mahdolliset tunteet ja reaktiot läpi. Vasta viikkojen jälkeen tuli helpotus ja hyväksyntä. Aluksi halusin surra kuin normaali ihminen, mutta enää en sure, vaan tunnen helpotusta että hän on poissa. Muistan kaiken pahan liiankin hyvin ja on hyvä, että se ihminen joka teki sen kaiken kauheuden on nyt kokonaan poissa.
Kommentit (44)
Eikö narsismi ole persoonallisuushäiriö joka voi periytyä. Eikö itsellänne tai lapsillanne ole narsistisia piirteitä? Hyvä tietysti jos ei ole periytynyt, koska persoonallisuushäiriöistä on aika vaikea parantua. Olisi kamalaa jos lapsellekin periytyisi ja joutuisi tavallaan kuin väliinputoajaksi.
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puute
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
Impulsiivisuus
Nöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
Valehteleminen
Mustasukkaisuus
Harha-ajatukset
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla todennäköisyydellä kyseessä on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap:n narsistialoitukset ovat sairaita ja epäilen, että ap on itse narsisti. Vaihda välillä kirjoitustyyliä, ettet olisi niin helposti tunnistettavissa.
Narsististen vanhempien lapset ovat yleensä enemmän tai vähemmän sairaita henkisesti. Hyvä vain, jos tiedostavat sairautensa. Se on ensimmäinen askel kohti paranemista.
Sääli, että lapsensa mielenvikaiseksi ajavat narsistit eivät itse voi koskaan parantua. Narsisti tuhoaa elämänsä aikana lukuisia ihmisiä, mutta vain läheisiään. Muillehan pikkulapsen tasolla henkisesti oleva narsisti ei yleensä uskalla riehua.
Narsististen vanhempien lapset ovat yleensä enemmän tai vähemmän sairaita henkisesti. Hyvä vain, jos tiedostavat sairautensa. Se on ensimmäinen askel kohti paranemista.