Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vilkas poika päiväkotiin?

25.09.2006 |

Miten mahdetaan päiväkodeissa suhtautua vilkkaisiin lapsiin? Kuulisin tästä mielelläni kokemuksia.

Meidän poika on nyt 1,5 v ja melkoinen vipeltäjä. Hän toki jaksaa keskittyä kirjaan tai palapeliin, mutta pääosan ajastaan hän liikkuu. Kiipeily ja juokseminen ovat sisälläkin mieluisia hommia. Tästä syystä ulkoilemme aikamoisen paljon :)

Olimme ajatelleet, että poika aloittaisi vuoden vaiheessa päiväkodissa, mutta nyt asia askarruttaa kovasti. Olemme pari kertaa käyneet avoimessa päiväkodissa (Espoossa on sellaisia ihanuuksia) ja siellä on muuten mukavaa, mutta kiipeily ja juokseminen on sisällä kielletty. Turvallisuudesta varmaan on kyse, mutta meidän poika ei kerta kaikkiaan jaksa pitkään " leikkiä nätisti" . Eikä näin saa energiaa purettua meidän pojalta.

Onko tämä yleinen käytäntö päiväkodeissa? Onko missään päiväkodissa huonetta tms. tilaa, jossa olisi patja tms. riehumista ja nujakointia varten?

Mupsi

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nyt 3½ vuotias elosalama on juuri vilkkautensa vuoksi ollut 1½vuotiaasta asti päiväkotiin. Mennessään oli kova toutuamaan, kiipeämään ja mm sähkölaitteet kiinosti kovasti. Emme kertakaikkiaan uskaltaneet laittaa häntä perhepäivähoitoon, kun tutussa tarhassa tiesimme olevan paljon silmäpareja vahtimassa herran touhuja. Kaikesta vahtimisesta huolimatta on naarmuja ja kolhuja jatkuvasti, kun lasketaan mm mahallaan liukumäestä ( tietysti kieletty huvi). Tädit ovat aina kolhun jälkeen pahoillaan, mutta olen aina kertonut, ettei se heidän vika ole ettei tuntoaliherkka poika ota opikseen jos johonkin sattuu. Ainakin meillä ovat tarhassa niin paljon ulkona, että siellä saavat purkaa energiansa, juosta ja kohtuudella kiivetä. Sisällä ei saa juosta, eikä pöydille kiivetä ihan turvallisuuden vuoksi, mutta ei niin tehdä meillä kotonakaan. Äkkiä lapset oppivat talon tavoille ja voihan leikkiä muutenkin kuin juoksemalla. Paikallaan ei tarvitse istua kuin hetki aamupiirissä, jossain lauluhetkessä (jossa monesti mukana leikkejä) ja tietysti ruokailuissa. Uskon lisäksi, että vilkas ja reipas kaveri pärjää tarhassa paremminkin kuin ujot ja hiljaiset. Ainakin meillä lomalla jo kaivattiin tarhaan.

Onnea talveen!

Vierailija
2/3 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon myös, että vilkas lapsi pärjää hyvin päiväkodissa ja vahvistitte uskoani siihen.

Toivoisin vilkkaalle lapselleni päiväkotia, jossa saisi purkaa energiaansa ja hyväksyttäisiin vilkkaat lapset sellaisinaan ilman suurta tarvetta tehdä heistä toisenlaisia. Toki päiväkodissa pitäisi ottaa huomioon myös muunlaiset temperamentit, ne kun ovat olennainen osa ihmistä.

Kiipeily on meidän 1,5-vuotiaalla lähinnä sohville ja tuoleille kiipeilyä kun ei muuten yllä, pöydät ja ikkunaverhot on kiellettyjä kohteita. Mutta kun hän ei juuri kävele, vaan liikkuu paikasta toiseen juosta tohisten. Tämän varmaan aika korjaa.

Tuollainen päiväkoti, josta Meme kirjoitti, vaikkuttaisi hyvältä. Täytyypä ryhtyä soittelemaan.

Iloista syksyä teille!

Mupsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, mitä vastaisin sinulle. Aihe on aika läheinen eli itsellänikin on todella vilkas ja energinen poika. Hieman vanhempi tosin, jo päälle 2v. Hän oppi juoksemaan varhain ja puistossakin juoksee vaikka tunninkin aidan viertä, muut lapset eivät perässä pysy eivätkä yhtä kauaa jaksa. Hän rakastaa pomppimista ja välillä ihan hävettää, kun esim. jossain kerhossa vain pomppii koko ajan. kuitenkin olen eri mieltä kanssasi siinä, että en missään nimessä haluaisi häntä päiväkotiin, jossa juostaisiin sisällä tai muuta vastavaa. päin vastoin olen kotona itsekin yrittänyt ohjata häntä myös rauhallisempaan suuntaan. Pojalle liikunta on luonnollista ja sitä hän varmasti harrastaa päiväkodin ulkoilun yhteydessä, kotona ja puistossa jne. Sitä hän ei varmasti jää paitsi. Sen sijaan minusta on hyvä opetelle paikallaan olemista, kirjojen lukua ja piirtämistä yms. kaikkia muita erilaisia taitoja. Olen erittäin tyytyväinen ollut päiväkodin askarteluihin ja maalaamiseen yms yms. Ja poika on alkanut tykkäämään myös rauhallisesta puuhailusta. Minusta tämä on hyvä kehitys, kun miettii, että edessä on eskarit ja koulut joskus. Toivon pojalleni muitakin taitoja kuin juokseminen ja peuhaaminen. Ja pojalla on mennyt päiväkoti hyvin, ei hän ole kärsinyt. Itse olen siis täysin eri linjoilla enkä haluaisi päiväkotia, joka panostaisi riehuntaan, " painiin" yms. Itse kokisin sellaisen paikan aika levottomana ja sellaiseen en lastani haluaisi. Toisaalta ehkä tästä kirjoituksestani oli sinulle se apu, että ihan hyvin vilkkaatkin pojat pärjäävät tavallisessa päiväkodissa.