Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirjoita SELKOKIELELLÄ ainakin yksi HYVÄ RESEPTISI julkaisuvalmiina! Arvostetaan myös köyhän kukkaron reseptejä!

Vierailija
16.02.2022 |

Kirjoita SELKOKIELELLÄ ainakin yksi HYVÄ RESEPTISI julkaisuvalmiina! Arvostetaan myös köyhän kukkaron reseptejä!

Merkitse halpareseptiin myös kustannuslaskelma suurin piirtein!

*****

Voikun jokutekisi selkokielisen keittokirjan!
Jossa ei kuulloteta eikä paseerata eikä suurusteta normaalisti.
Kaikenhan voi sanoa ihan Suomeksikin.
Siis että sanotaan miten tehdään ja mitä pitäisi saada aikaiseksi.
Ja jossa olisi ainesmäärät grammoina, eikä pussilliset, eikä tölkilliset, eikä ripaukset...
Vai onko sellainen jo olemassa? Luulisi että englanniksi ainakin.
Pankaahan loka lentämään, kaikkihan osaa ja tietää kokkien termit ja niksit ilmankin.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4512478/voikun-jokutekisi-selkokielisen…

Laittakaa listaa mitkä ruoat sinne haluatte niin voidaan yrittää tehdä!

16.02.2022

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkokielisiä keittokirjoja on julkaistu monta.

Myös verkosta löytyy selkokielisiä ruokaohjeita.

Google löytää, tai kirjaston täti.

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/201710062200443105

Vierailija
2/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullottaa? Kyllähän nyt googlekin kertoo mitä se tarkoittaa! Voithan sinä itsekin kerätä sanavarastoosi sinulle tärkeitä sanoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni juureslasagne

- Pala (100g) lanttua

- Pari (100g) porkkanaa

- Pala (70g) mukulaselleriä

- Pari (70g) pientä sipulia

- Pala (70g) palsternakkaa

- 1 kukkura ruokalusikallinen (30g) margariinia

- 0,5 desilitraa (30g) vehnäjauhoja

- 6 desilitraa kasvislientä (6 desilitraa vettä, johon on liotettu 1 kasvisliemikuutio)

- 1 desilitraa (50g) juustoraastetta (esim. emmental sopii hyvin)

-1,5 teelusikallista suolaa

- 2 teelusikallista oreganoa

- n. 12 (120g) lasagnelevyä

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen (uunin ylä- ja alalämpö päälle).

Kuori kaikki kasvikset. Pilko sipuli silpuksi ja suikaloi muut kasvikset tikuiksi.

Sulata margariini kattilassa keskilämmöllä (=lieden asteikon keskikohdan teholla) ja lisää kasvikset. Sekoittele kasviksia rasvassa, kunnes sipulit näyttävät vähemmän valkeilta, hieman läpikuultavilta.

Lisää joukkoon jauhot kokoajan reippaasti sekoitellen.

Lisää kasvisliemi kokoajan reippaasti sekoitellen.

Nosta vähän lämpöä, jotta seos alkaa kiehua.

Lisää juustoraaste ja sekoita seosta kunnes juusto on sulanut kokonaan.

Laske lämpö takaisin keskilämmölle ja annan kuplia rauhallisesti kunnes seos alkaa hiljalleen paksuuntua.

Nosta kattila pois liedeltä.

Voitele pienellä määrällä margariinia pieni vuoka.

Kasaa lasagne laittamalla ensin vuoan pohjalle kerros (1-2 kauhallista) kasvisseosta.

Lisää päälle lasagnelevyjä vierekkäin niin, että seos peittyy. Voit katkoa levyjä, jotta ne sopivat paremmin vuokaan.

Lisää lasagnelevyjen päälle tasainen kerros kasvisseosta.

Jatka tätä kunnes lasagnelevyt loppuvat. Laita viimeiseksi kerrokseksi kasvisseosta.

Paista uunissa ensin 30 minuuttia kannella tai foliolla peitettynä.

Ota kansi tai folio pois ja jatka paistamista vielä 25 minuuttia.

Huom! Uuneissa on tehoeroja, joten sopiva paistoaika voi vaihdella. Jos paistoajan loppupuolella näyttää siltä, että pinta alkaa olla jo melko ruskistunut, ota lasagne uunista aiemmin pois.

Isomman lasagnen tekemiseksi tuplaa kaikki ainesmäärät. Paistoaika pysyy tupla-annoksessa vielä samana. Jos teet vaikka 5-kertaisen annoksen, paistoaikaa täytyy jo pidentää (=paksumpi lasagne kypsyy hitaammin).

Vierailija
4/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kirjoitti:

Pieni juureslasagne

- Pala (100g) lanttua

- Pari (100g) porkkanaa

- Pala (70g) mukulaselleriä

- Pari (70g) pientä sipulia

- Pala (70g) palsternakkaa

- 1 kukkura ruokalusikallinen (30g) margariinia

- 0,5 desilitraa (30g) vehnäjauhoja

- 6 desilitraa kasvislientä (6 desilitraa vettä, johon on liotettu 1 kasvisliemikuutio)

- 1 desilitraa (50g) juustoraastetta (esim. emmental sopii hyvin)

-1,5 teelusikallista suolaa

- 2 teelusikallista oreganoa

- n. 12 (120g) lasagnelevyä

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen (uunin ylä- ja alalämpö päälle).

Kuori kaikki kasvikset. Pilko sipuli silpuksi ja suikaloi muut kasvikset tikuiksi.

Sulata margariini kattilassa keskilämmöllä (=lieden asteikon keskikohdan teholla) ja lisää kasvikset. Sekoittele kasviksia rasvassa, kunnes sipulit näyttävät vähemmän valkeilta, hieman läpikuultavilta.

Lisää joukkoon jauhot kokoajan reippaasti sekoitellen.

Lisää kasvisliemi kokoajan reippaasti sekoitellen.

Nosta vähän lämpöä, jotta seos alkaa kiehua.

Lisää juustoraaste ja sekoita seosta kunnes juusto on sulanut kokonaan.

Laske lämpö takaisin keskilämmölle ja annan kuplia rauhallisesti kunnes seos alkaa hiljalleen paksuuntua.

Nosta kattila pois liedeltä.

Voitele pienellä määrällä margariinia pieni vuoka.

Kasaa lasagne laittamalla ensin vuoan pohjalle kerros (1-2 kauhallista) kasvisseosta.

Lisää päälle lasagnelevyjä vierekkäin niin, että seos peittyy. Voit katkoa levyjä, jotta ne sopivat paremmin vuokaan.

Lisää lasagnelevyjen päälle tasainen kerros kasvisseosta.

Jatka tätä kunnes lasagnelevyt loppuvat. Laita viimeiseksi kerrokseksi kasvisseosta.

Paista uunissa ensin 30 minuuttia kannella tai foliolla peitettynä.

Ota kansi tai folio pois ja jatka paistamista vielä 25 minuuttia.

Huom! Uuneissa on tehoeroja, joten sopiva paistoaika voi vaihdella. Jos paistoajan loppupuolella näyttää siltä, että pinta alkaa olla jo melko ruskistunut, ota lasagne uunista aiemmin pois.

Isomman lasagnen tekemiseksi tuplaa kaikki ainesmäärät. Paistoaika pysyy tupla-annoksessa vielä samana. Jos teet vaikka 5-kertaisen annoksen, paistoaikaa täytyy jo pidentää (=paksumpi lasagne kypsyy hitaammin).

Ainiin, mausta seos juustoraasteen lisäämisen jälkeen suolalla ja oreganolla.

Vierailija
5/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selleri on monelle aika pahasti allergisoiva kasvi. Ei auta edes kuumentaminen.

Vierailija
6/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n toimittaja eli ap yrittää täältä saada teidän ilmaistyöllä copypaste-jutun saitille.

Kukaan normaali-ihminen pyydä reseptejä "julkaisuvalmiina".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paista pieni paketillinen maustamatonta kanan fileesuikaleita.

Lisää pannulle siivutettua paprikaa kourallinen ja halutessasi vähän sipulia siivutettuna ja noin puolikas valkosipulin kynsi puristettuna.

Sekoita pannulla oleviin noin 2tl punaista currytahnaa, 1/4 tl garam masalaa, ripaus cayannepippuria hienonnettuna ja 1rkl tomaattipyrettä ja puolikas kanaliemi/lihaliemikuutio sekä loraus (alle 0,5dl)  vettä, että saat kaiken sekoitettua.

Lisää purki kookosmaitoa ja halutessasi 1rkl maapähkinävoita. Sekoita, kuumenna ja tarjoile vaikka basmatiriisin kanssa. Sen ohje löytyy paketin kyljestä yleensä.

8/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttarellikastike

Osta :

1 purkki Pirkka kanttarelleja noin 2-3 euroa.

1 purkki kermaa noin 80 senttiä

1 sipuli noin 10 senttiä

Pari ruokalusikallista voita

Pari ruokalusikallista vehnäjauhoja

Suolaa, valkopippuria

Kuinka valmistat :

Sulata voi paistinpannussa.

Pehmennä sipulisilppu voissa ensin. Miedolla lämmöllä, koska kärähtävät yllättävän nopeasti.

Lisää vehnäjauho ja anna hieman ruskistua.

Valuta vesi kanttarellipurkista ja lisää kantarellit pannulle.

Edelleen hissukseen miedolla lämmöllä noin asteikolla 7. Liikuttele kaikkea puulastalla, kunnes kantarellit ovat käyneet pienen näköisiksi.

Lisää kerma.

Sekoita hissukseen pari minuuttia.

Tarjoa keitetyn kukkakaalin, perunoiden ja vihersalaatin kanssa.

🥗

Hyvää on 🙂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Hautalan siskonmakkarakastike. Hyvin simppeli ja maukas. Googleta.

10/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää kirjoitti:

Pieni juureslasagne

- Pala (100g) lanttua

- Pari (100g) porkkanaa

- Pala (70g) mukulaselleriä

- Pari (70g) pientä sipulia

- Pala (70g) palsternakkaa

- 1 kukkura ruokalusikallinen (30g) margariinia

- 0,5 desilitraa (30g) vehnäjauhoja

- 6 desilitraa kasvislientä (6 desilitraa vettä, johon on liotettu 1 kasvisliemikuutio)

- 1 desilitraa (50g) juustoraastetta (esim. emmental sopii hyvin)

-1,5 teelusikallista suolaa

- 2 teelusikallista oreganoa

- n. 12 (120g) lasagnelevyä

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen (uunin ylä- ja alalämpö päälle).

Kuori kaikki kasvikset. Pilko sipuli silpuksi ja suikaloi muut kasvikset tikuiksi.

Sulata margariini kattilassa keskilämmöllä (=lieden asteikon keskikohdan teholla) ja lisää kasvikset. Sekoittele kasviksia rasvassa, kunnes sipulit näyttävät vähemmän valkeilta, hieman läpikuultavilta.

Lisää joukkoon jauhot kokoajan reippaasti sekoitellen.

Lisää kasvisliemi kokoajan reippaasti sekoitellen.

Nosta vähän lämpöä, jotta seos alkaa kiehua.

Lisää juustoraaste ja sekoita seosta kunnes juusto on sulanut kokonaan.

Laske lämpö takaisin keskilämmölle ja annan kuplia rauhallisesti kunnes seos alkaa hiljalleen paksuuntua.

Nosta kattila pois liedeltä.

Voitele pienellä määrällä margariinia pieni vuoka.

Kasaa lasagne laittamalla ensin vuoan pohjalle kerros (1-2 kauhallista) kasvisseosta.

Lisää päälle lasagnelevyjä vierekkäin niin, että seos peittyy. Voit katkoa levyjä, jotta ne sopivat paremmin vuokaan.

Lisää lasagnelevyjen päälle tasainen kerros kasvisseosta.

Jatka tätä kunnes lasagnelevyt loppuvat. Laita viimeiseksi kerrokseksi kasvisseosta.

Paista uunissa ensin 30 minuuttia kannella tai foliolla peitettynä.

Ota kansi tai folio pois ja jatka paistamista vielä 25 minuuttia.

Huom! Uuneissa on tehoeroja, joten sopiva paistoaika voi vaihdella. Jos paistoajan loppupuolella näyttää siltä, että pinta alkaa olla jo melko ruskistunut, ota lasagne uunista aiemmin pois.

Isomman lasagnen tekemiseksi tuplaa kaikki ainesmäärät. Paistoaika pysyy tupla-annoksessa vielä samana. Jos teet vaikka 5-kertaisen annoksen, paistoaikaa täytyy jo pidentää (=paksumpi lasagne kypsyy hitaammin).

Ihanaa. Kiitos. Tällaista olen jo kauan etsinyt.

Kiitos etenkin, että siinä on mun lemppareita lanttua ja selleriä 💚

En ole kuullutkaan tuosta foliokikasta.

Tähän voi vissiin laittaa kesäkurpitsaa ja papuja tölkistä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalfrezilohi

Ainekset

4 annosta

n. 600gkirjolohifileetä

n. 3/4tl suolaa

1tlk (350 g)Pirkka Jalfrezi ateriakastiketta

1/2ps (à 180 g) Pirkka katkarapuja (pakaste)

1(100 g)sipuli

2(200 g)tomaattia

1/2dlkorianteria tai persiljaa hienonnettuna

Valmistus30 - 60 min

Nosta kirjolohifilee uunivuokaan nahkapuoli alaspäin, ripottele kalalle suolaa ja levitä ateriakastike fileen päälle.

Huuhtele jäiset katkaravut kylmällä vedellä ja valuta ne.

Hienonna sipuli ja kuutioi tomaatit.

Ripottele kalan päälle sipuli, tomaatit ja katkaravut ja kääntele niitä hieman kastikkeen joukkoon.

Paista 200 asteessa 25 minuuttia. Koristele korianterilla tai persiljalla. Tarjoa riisin kanssa.

Vierailija
12/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selleri on monelle aika pahasti allergisoiva kasvi. Ei auta edes kuumentaminen.

Mitä sitten? En minä ole sellerille allerginen. Jaoin reseptin, josta ITSE pidän.

Allergiset jättäköön itselleen kelpaamattomat ainesosat pois = Hoplaa! Ongelma ratkaistu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti tallettaa rahaa tililleni? Viestikenttään: Lahja.

Myös suuremmat summat huomioidaan, maksan kyllä lahjaveron omasta pussistani...

Vierailija
14/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Hyvää kirjoitti:

Pieni juureslasagne

- Pala (100g) lanttua

- Pari (100g) porkkanaa

- Pala (70g) mukulaselleriä

- Pari (70g) pientä sipulia

- Pala (70g) palsternakkaa

- 1 kukkura ruokalusikallinen (30g) margariinia

- 0,5 desilitraa (30g) vehnäjauhoja

- 6 desilitraa kasvislientä (6 desilitraa vettä, johon on liotettu 1 kasvisliemikuutio)

- 1 desilitraa (50g) juustoraastetta (esim. emmental sopii hyvin)

-1,5 teelusikallista suolaa

- 2 teelusikallista oreganoa

- n. 12 (120g) lasagnelevyä

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen (uunin ylä- ja alalämpö päälle).

Kuori kaikki kasvikset. Pilko sipuli silpuksi ja suikaloi muut kasvikset tikuiksi.

Sulata margariini kattilassa keskilämmöllä (=lieden asteikon keskikohdan teholla) ja lisää kasvikset. Sekoittele kasviksia rasvassa, kunnes sipulit näyttävät vähemmän valkeilta, hieman läpikuultavilta.

Lisää joukkoon jauhot kokoajan reippaasti sekoitellen.

Lisää kasvisliemi kokoajan reippaasti sekoitellen.

Nosta vähän lämpöä, jotta seos alkaa kiehua.

Lisää juustoraaste ja sekoita seosta kunnes juusto on sulanut kokonaan.

Laske lämpö takaisin keskilämmölle ja annan kuplia rauhallisesti kunnes seos alkaa hiljalleen paksuuntua.

Nosta kattila pois liedeltä.

Voitele pienellä määrällä margariinia pieni vuoka.

Kasaa lasagne laittamalla ensin vuoan pohjalle kerros (1-2 kauhallista) kasvisseosta.

Lisää päälle lasagnelevyjä vierekkäin niin, että seos peittyy. Voit katkoa levyjä, jotta ne sopivat paremmin vuokaan.

Lisää lasagnelevyjen päälle tasainen kerros kasvisseosta.

Jatka tätä kunnes lasagnelevyt loppuvat. Laita viimeiseksi kerrokseksi kasvisseosta.

Paista uunissa ensin 30 minuuttia kannella tai foliolla peitettynä.

Ota kansi tai folio pois ja jatka paistamista vielä 25 minuuttia.

Huom! Uuneissa on tehoeroja, joten sopiva paistoaika voi vaihdella. Jos paistoajan loppupuolella näyttää siltä, että pinta alkaa olla jo melko ruskistunut, ota lasagne uunista aiemmin pois.

Isomman lasagnen tekemiseksi tuplaa kaikki ainesmäärät. Paistoaika pysyy tupla-annoksessa vielä samana. Jos teet vaikka 5-kertaisen annoksen, paistoaikaa täytyy jo pidentää (=paksumpi lasagne kypsyy hitaammin).

Ihanaa. Kiitos. Tällaista olen jo kauan etsinyt.

Kiitos etenkin, että siinä on mun lemppareita lanttua ja selleriä 💚

En ole kuullutkaan tuosta foliokikasta.

Tähän voi vissiin laittaa kesäkurpitsaa ja papuja tölkistä ?

Kiva kuulla!

Varmasti voi! En tosin ole itse kokeillut, kun tykkään tästä niin kovasti sellaisenaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS:n toimittaja eli ap yrittää täältä saada teidän ilmaistyöllä copypaste-jutun saitille.

Kukaan normaali-ihminen pyydä reseptejä "julkaisuvalmiina".

"Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä"

;)

Vierailija
16/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku palstalla tehdä myös MINUN TYÖNI? Selkokielellä, kiitos. Ja julkaisuvalmiina.

Vierailija
17/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku palstalla tehdä myös MINUN TYÖNI? Selkokielellä, kiitos. Ja julkaisuvalmiina.

Täähän onkin hyvä idea! Työt jakoon!

Vierailija
18/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta kiitos tuota jalfrezilohireseptistä. Vaikutti tosi hyvältä!

Vierailija
19/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paista pieni paketillinen maustamatonta kanan fileesuikaleita.

Lisää pannulle siivutettua paprikaa kourallinen ja halutessasi vähän sipulia siivutettuna ja noin puolikas valkosipulin kynsi puristettuna.

Sekoita pannulla oleviin noin 2tl punaista currytahnaa, 1/4 tl garam masalaa, ripaus cayannepippuria hienonnettuna ja 1rkl tomaattipyrettä ja puolikas kanaliemi/lihaliemikuutio sekä loraus (alle 0,5dl)  vettä, että saat kaiken sekoitettua.

Lisää purki kookosmaitoa ja halutessasi 1rkl maapähkinävoita. Sekoita, kuumenna ja tarjoile vaikka basmatiriisin kanssa. Sen ohje löytyy paketin kyljestä yleensä.

Kuinka iso kourallinen? Yhden käden koura? Kukkurallinen?

Mikä on vähän sipulia: pieni vai iso puolitettuna, neljännes?

Paljonko on ripaus cayannepippuria?

Kuinka paljon kookosmaitoa: minkä kokoinen purkki?

Vierailija
20/21 |
17.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paista pieni paketillinen maustamatonta kanan fileesuikaleita.

Lisää pannulle siivutettua paprikaa kourallinen ja halutessasi vähän sipulia siivutettuna ja noin puolikas valkosipulin kynsi puristettuna.

Sekoita pannulla oleviin noin 2tl punaista currytahnaa, 1/4 tl garam masalaa, ripaus cayannepippuria hienonnettuna ja 1rkl tomaattipyrettä ja puolikas kanaliemi/lihaliemikuutio sekä loraus (alle 0,5dl)  vettä, että saat kaiken sekoitettua.

Lisää purki kookosmaitoa ja halutessasi 1rkl maapähkinävoita. Sekoita, kuumenna ja tarjoile vaikka basmatiriisin kanssa. Sen ohje löytyy paketin kyljestä yleensä.

Kuinka iso kourallinen? Yhden käden koura? Kukkurallinen?

Mikä on vähän sipulia: pieni vai iso puolitettuna, neljännes?

Paljonko on ripaus cayannepippuria?

Kuinka paljon kookosmaitoa: minkä kokoinen purkki?

nämä mitat eivät ruuanlaitossa ole niin tärkeitä. Mitä enemmän sitä paprikaa niin toki sitä parempi. Kookosmaitoa voit varmaan eka laittaa puoli purkillista, maistella ja lisätä loput jos tarpeen. En ole tuon respetin antaja mutta eivät mitat ole niin tärkeitä kuin vaikka leivonnassa.