Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako laittaa asunnon ostohaaveet jäihin?

Vierailija
16.02.2022 |

Pohdinnassa on ollut perheasunnon osto. Korona on selvästi nostanut isompien asuntojen hintoja parin viime vuoden aikana. Valitettavasti itselläni ei ollut mahdollista ennen koronaa ostaa perheasuntoa, joten hinnat ovat karanneet käsistä. Samaan aikaan pelotellaan inflaatiolla ja korkojen nousulla. Periaatteessa meidän ei ole pakko muuttaa, mutta isompi asunto olisi tarpeen. Tällä hetkellä tällä alueella ei oikein ole edes mitään järkevää tarjolla. Jos jotain on tarjolla, hinta on roimasti noussut parin vuoden aikana.

Onko joku muukin samojen pohdintojen äärellä? Oletteko jääneet seuraamaan tilannetta vai aiotteko joka tapauksessa ostaa asunnon?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut asuntomarkkinoita 80-luvulta saakka. Ainoa järkevä neuvo on, että ostaa asunnon silloin kun sellaista tarvitsee. Aina on talous menossa ylös tai alas, korot ovat korkealla tai matalla, työllisyys paranee ja huononee, hinnat nousee ja joskus myös laskee. Jos jää odottamaan parasta hetkeä ostaa ( se selviää ikävä kyllä vasta jälkikäteen millon se oli) niin odotteluun tuhrautuu elämä ja vuokriin saavutettu etu.

Tärkeintä on mitoittaa asunto ja laina omiin tarpeisiin ja maksukykyyn sopivaksi. Lisäksi pitää pitää huolta, että on nopeata puskurirahaa ja muitakin sijoituksia.

Vierailija
2/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa kuin ap ja kyllä tuntuu, että hölmöjä olemme jos asuntojen hintahuipulla ja korkolaukan alkumetreillä menemme ostamaan.

Mutta isompaa myös tarvittaisiin.

Vierailija
4/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3: Onko sulla kristallipalloa, josta näet hintahuipun loppumisajankohdan? Jos ei ole, niin lue mitä nr. 1 viisaasti kirjoitti. Voi käydä niin, että vaikka hinnat vähän laskisi kolmen vuoden päästä, niin olette jo menettäneet sen edun vuokrissa.  

Tietysti jo suunnitelmissa on asunto kuolevalta paikkakunnalta, niin voitte olla varmoja hintojen laskusta. 

Vierailija
5/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kun sopiva löytyy.

Vierailija
6/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin talon alueelta jossa muilla on 3-400000 € asuntoja. Mä maksoin purkukuntoisesta talosta 30k. Noi muut käy töissä. Ja mulla riittää työttömyystuki lyhennyksiin ni mun ei tartte. Aina kannattaa ostaa on vain kyse siitä mitä ostaa. Päällisin puolin kun täällä toisten naamoja katsoo ni taidan olla alueen onnellisin vaikka ei materiaa olekaan.

Vierailija
7/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama pohdittavia juttuja:

-Perhekoot pienenevät / sinkkutaloudet yleistyvät, miten tuo vaikuttaa isompien asuntojen kysyntään tulevaisuudessa?

-Etätyöt yleistyvät, moni kaipaa enemmän tilaa (työhuoneelle) asuntoon, toisaalta moni myös muuttaa syrjempään kun toimiston sijainti ei enää määrittele missä "pitää" asua, vaikuttaako nuo hintoihin?

-Energia kallistuu, samoin polttoaine jne. nuokin voivat vaikuttaa asuntojen hintoihin ymv. suoraan /välillisesti.

-Ostetaanko asunto kodiksi vai sijoitusmielessä? --> (huom: esimerkinluontoisesti laskin nyt vain jollain luvuilla, en huomioinut korokoja, mutta ei takerruta summiin)

Jos ostaa 100'000e asunnon missä asuu 25 vuotta, mitä ajan mittaan remontoi 20'000 eurolla ja kuukausittain asumiseen menee muita kuluja 100e/kk, ja sitten myy asunnon pois mutta saakin siitä vain 90'000e ei saa "omiaan pois" (130'000euroa) voitosta puhumattakaan.

Mutta toisaalta, eipä olisi vuokraa maksanut tuolla 30'000eurolla kun 1200e/vuosi, eli tavallaan se asuminen on ollut edullista.

Itse olen sitä mieltä, että monilla on liikaa velkaa. Asuntolaina ei yksin ole se juttj, mutta päälle opinto- auto- ym. ties mitä lainoja, jopa pikavippejä, osamakulla puhelinta/sohvaa/pesukonetta jne.

=Moni elää koko ajan yli varojensa. Noin kun elää, yksi pieni juttu (sairastuminen tai yllättävä iso korkojen nousu tai vastaava) voi kaataa koko korttitalon.

Vierailija
8/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kaupungeissa hankala tilanne. Pienissä taas homeisia, ellei joku rakenna äkkiä uutta laidalle, ei pelkästään keskustaan.

Vierailija
9/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoasioista puhuttaessa tulisi mainita sijainti.

On pikkaisen eri asia keskustella asunnon oston kannattavuudesta ja järkevyydestä, jos asunto on pieleen hinnoiteltu mörskä kuolevasta kylästä versus potentiaalisen arvonnousun omaava tulevasta kasvukeskuksesta.

Vierailija
10/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostin talon alueelta jossa muilla on 3-400000 € asuntoja. Mä maksoin purkukuntoisesta talosta 30k. Noi muut käy töissä. Ja mulla riittää työttömyystuki lyhennyksiin ni mun ei tartte. Aina kannattaa ostaa on vain kyse siitä mitä ostaa. Päällisin puolin kun täällä toisten naamoja katsoo ni taidan olla alueen onnellisin vaikka ei materiaa olekaan.

Kertoisitko sen alueen nimen, jolta löytyy kolmen euron asuntoja?

Vierailija
11/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET ostako asuntoja nyt. Kaikki on ROMAHTAMASSA. Käänne on nurkan takana. Asunnot menettävät 31 2-42.7% arvoistaan.

Asiantuntija

Vierailija
12/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista tinkiä!

Vierailija
13/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa hankala tilanne. Pienissä taas homeisia, ellei joku rakenna äkkiä uutta laidalle, ei pelkästään keskustaan.

Jeps. Kaupungeissa ei ole yhtään hometaloa, voit ostaa huoletta. Turhaa ajantuhlausta jotkut kosteusmittaukset tms. Syrjemmästä ei kannata ostaa yli 2v vanhaa taloa.

Vierailija
14/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluhan se on joka ei puolta tarjoa.

Vierailija
15/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut asuntomarkkinoita 80-luvulta saakka. Ainoa järkevä neuvo on, että ostaa asunnon silloin kun sellaista tarvitsee. Aina on talous menossa ylös tai alas, korot ovat korkealla tai matalla, työllisyys paranee ja huononee, hinnat nousee ja joskus myös laskee. Jos jää odottamaan parasta hetkeä ostaa ( se selviää ikävä kyllä vasta jälkikäteen millon se oli) niin odotteluun tuhrautuu elämä ja vuokriin saavutettu etu.

Tärkeintä on mitoittaa asunto ja laina omiin tarpeisiin ja maksukykyyn sopivaksi. Lisäksi pitää pitää huolta, että on nopeata puskurirahaa ja muitakin sijoituksia.

Ikäsi, kun ostit ensiasuntosi? Sijoituksesi silloin?

Vierailija
16/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaikilla on vaan yksi elämä, ja elämän tilanteeseen sopiva asunto on yksi tärkeimmistä asioista. Eli osta jos tarvitset. Me muutettiin mm turvallisemman pihan ja koulureitin vuoksi, toki siinä maksettiin muutto ja varainsiiroverot, myyntikulut ja muut hässäkät mutta "kannattaako ostaa" spekulaatiot liittyy sitten sijoitusvarallisuuden kanssa puljaamiseen, ei kotiin. 

Vierailija
17/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ap pankissa kysymässä 10 v kiinteän koron hinta. Sitten tarkkailette tarjontaa ja ostatte, jos korkotarjous huomioiden varaa on mieleiseen asuntoon.

Vierailija
18/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi satoja tuhansia omistusasuntoon. Syyt: Suomen kansalaisten ostovoima on laskussa. Koko ajan yhä harvempi tienaa sen verran, että voisi ostaa yhtään mitään yhtään mistään. Työssäkäyvien lastenhankinta laskusuunnassa, tulonsiirtojen varassa elävillä jonkun verran nousua. Nämä ei asuntoja ostele. Vuokralla asuminen on kalliimpaa, mutta mahdollisen homepommin tai putki/julkisivu ym rempan ongelmat voi lakaista maton alle muuttamalla pois. Jos olisi kuitenkin ostettava joku omistusasunto, valitsisin omakotitalon omalla tontilla. Siinä voit itse päättää, mitkä rempat jätät tekemättä. Jos tulee tiukka paikka, pistää vesiputket poikki vesimittarin jälkeen ja ottaa vain kylmää vettä, lämmittää tarvittaessa avotulella, irtisanoo sähköliittymän. Viemärihän toimii ilman sähköä ja lämmitystäkin. Osakehuonestossa et voi valita tällaista asuintapaa, vaikka rahat olisi loppu ja taloyhtiö niin huonossa kunnossa että rempat on tehtävä. Omakotitalossahan voi asua hyvinkin askeettisesti, kunhan pitää huolen siitä, että vesikatto ei vuoda. 

Vierailija
19/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Asuntoasioista puhuttaessa tulisi mainita sijainti.

On pikkaisen eri asia keskustella asunnon oston kannattavuudesta ja järkevyydestä, jos asunto on pieleen hinnoiteltu mörskä kuolevasta kylästä versus potentiaalisen arvonnousun omaava tulevasta kasvukeskuksesta.

Tuo ei ehkä enää päde samalla tavalla mitä muutama vuosi sitten.

Omista tutuista jo useat ovat jättäneet pk-seudun etätöiden takia. Muutamalla on saatu enemmän asumisväljyyttä, ja tilaa kotitoimistolle.

Lapsiperheiden kohdalla myös koulujen levottomuus on on osalle ollut yksi tekijä muutolle.

Erilaiset yhteiskunnan muutokset ovat aina vaikuttaneet siihen mihin päin muuttoliike suuntautuu.

Omalla kohdalla olen harkinnut edullisempaa asumista syrjemmässä, houkuttelisi saada enemmän rahaa säästöön, mikä mahdollistaisi aiemman eläkkeelle jäämisen.

Mietin myös kesällä, miten huoletonta elämä kesäpaikkakunnalla oli. Pieniä juttuja, mutta uimarannalla ei tarvinnut lukita polkupyörää, ja tavarat säilyivät pyyhkeen päällä vaikka kävin pitkällä uinnilla.