Kirjanpitäjien työllistyminen tällä hetkellä
Määräaikaiselle sopimukselleni ei sitten tulekaan jatkoa, työ tilitoimistossa kirjanpitäjänä loppuu parin kuukauden päästä. Mikä on tällä hetkellä alan tilanne työmarkkinoilla? Löytyykö uutta työtä edes suht helposti?
Työkokemusta on pari vuotta. En oikeastaan pidä tilitoimistossa työskentelystä ja mieluummin etsisin jotain muuta, mutta toki olen valmis jatkamaan näitäkin hommia, jos ei muuta löydy. Olen jopa valmis muuttamaan töiden perässä. Ahdistaa tämä tilanne, luulin että määräaikaista sopimustani jatkettaisiin. :/
Kommentit (7)
https://www.ammattibarometri.fi/kartta2.asp?vuosi=15i&ammattikoodi=3313&kieli=fi#
Tämän mukaan ei näytä toivottomalta. Alueittain on jopa pulaa hakijoista, toisaalta jossain taas tilanne on päinvastainen. Nyt kesällä paikkoja on ehkä vähemmän auki, mutta varmaan syksymmällä vilkastuu taas.
Ammattilaisita on pulaa, jos on tilinpäätöstaitoinen kirjanpitäjä niin on työntekijän markkinat. Ainakin Helsingissä.
Millä kokemuksella voi sanoa olevansa tilinpäätöstaitoinen? Olen tehnyt vasta muutamia pieniä tilinpäätöksiä, se ei taida riittää.
Osaatko jaksottaa asiat oikeille kausille? Laskea verovaraukset? Poistot? Tehdä veroilmoitukset ja tasekirjan liitetiedot? Täsmäyttää taseen ja tehdä tase-erittelyn? Tiedätkö millloin kannattaa nostaa palkkaa ja milloin osinkoa? Laatia pöytäkirjat? Siinä tilinpäätöstaitoja.
6/7 kysymyksistä vastaus on kyllä. En tosiaan pidä itseäni vielä täysin tilinpäätöstaitoisena enkä aio itseäni sellaisena työnantajille mainostaa. Näissä asioissa ei kannata liioitella osaamistaan..
En ehkä vaivu vielä täysin epätoivoon. Molin sivuilla näytti olevan aika kivasti kirjanpitäjän paikkoja auki. Paljon on varmasti hakijoitakin.
up