Miten narsisti käyttäytyy?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:16"]
Itsekeskeinen narsisti haluaa olla maailman paras, janoaa ihailua, kadehtii muita ja on haluton tai kyvytön ottamaan huomioon toisten tarpeita. Narsistia lepytellessä, palvoessa ja palvellessa sekä tämän ailahtelevia mielialoja arvaillessa narsistin kumppanin voimat ehtyvät ja pahimmillaan itsetunto romahtaa.
[/quote]Kumppanin ja lasten.
Tuohon ei voi vastata kattavasti lyhyesti joten suosittelen joko lukemaan aiheesta kirjoitettuja kirjoja tai etsimään netistä asiatietoa, muualta kuin av-palstalta. Katso vaikka Sam Vakin.
Personallisuushäiriöt diagnosoi psykiatri, ei some-kyökkipsykologi
Peilaa omia virheitään sinuun, nostaa itsensä jalustalle, manipuloi, esittää muille ihanaa ja mukavaa, kohtelee myös sinua hyvin muiden läsnäollessa (joskus tosin tykkäävät nolata sinut julkisesti) kun taas kahden kesken lyttää, kiusaa ja mollaa. Nuo ja paljon muita. Ja näitähän ei tietenkään itse huomaa ennen kuin on liian myöhäistä, eikä aina silloinkaan, jää päälle se tuntemus että on itse aiheuttanut rakkaassa nuo piirteet ja kaikki on omaa syytä.
Loukkaantuu kaikesta, ottaa itseensä, on kostonhimoinen.
Riippuu siitä mitä hän haluaa. Jos hän tarvitsee sinua tai sinulta jotain, käyttäytyy hurmaavasti. Jos sinulla ei ole merkitystä, käyttäytyy välinpitämättömästi tai ei huomioi ollenkaan tai neutraalisti. Jos olet tiellä, käyttäytyy hurmaavasti ja huomaat joku päivä olevasi jossain eri asemassa.
Käyttää sumeilematta hyväkseen kaikki tilanteet, joista voi olla itselle hyötyä.
Vaatii erityiskohtelua, parempaa palvelua, pottuilee ja on ilkeä. Nauttii muiden nolaamisesta ja virheistä. Ei tunne empatiaa, voi haukkua läheisen juuri menettänyttä ihmistä kusipääksi kun tämä ei ole hänelle yhtä ystävällinen kuin ennen. Ei kykene ymmärtämään toisen surua.
Narsistin itsetunto on näennäisen hyvä, mutta persoona täysin pinnallinen ja olematon. Ystävät ovat usein hovi josta saa "potkut" jos on eri mieltä. Narsisti tekee oharit, jättää väliin hääsi ja hautajaisesi jos televisiosta tulee The Hills-maratoni. ;D
Kontrolloiva. Esim rahat sun pankkitililtä on oltava siirrettävä yhteistilille tai saatava jollain konstilla sulta pois hänelle itselleen.
Narskun pitkään tunteneena: omat lapset ovat oman persoonan jatke. Oma arvo on kiinni ulkoisessa, siksi sitä on pönkitettävä ulkoisilla seikoilla.
Ymmärtää vain oman edun. Menee lasten edun edelle. Lasten tulee täyttää hänen odotukset tai raivarit on taattu. Lapset erikoisia koska äiti erikoisuuden tavoittelija. On tunnekylmä, julma,äkkipikainen ja vaativa suhteessa lapsiinsa. Minulle jaksaa esittää vielä sillä olen pitänyt hänet kädenmitan päässä itsestäni ja toisinaan hyötyy kyllä minusta. Olen kuitenkin itsekkin melko pimeä tapaus, joten osaan ottaa etäisyyttä tarvittaessa.
Ihminen hänkin vain loppujen lopuksi on.
Narsisti on näyttelemisen mestari. Eli esim. kotona ja "vihamiestensä" seurassa narsisti on täysi hirviö, mutta halutessaan osaa pitää kulissit pystyssä oikein mallikkaasti. Moni ei siksi varmaan uskoisikaan, että tuo viehättävä, ystävällinen ja sosiaalinen seuraihminen on oikeasti läheisiään säälimättä kiduttava ja kiusaava ihmishirviö.
Projisoiminen kuuluu narsistin perustaitoihin. Eli kaikki omat heikkoutensa, epävarmuutensa, kipupisteensä ja virheensä hän heijastaa uhrinsa kannettavaksi. Uhri saa jatkuvasti kuulla olevansa huono, laiska, osaamaton p*ska, ruma, lihava, outo, halveksittu, "kaikki nauraa sulle", jne, vaikka oikeasti narsisti itse kokee olevansa haukkujensa kaltainen.
Narsisti ei siedä eriäviä mielipiteitä tai ihmisiä, jotka tekevät asiat omalla tavallaan, eivät narsistin tavalla. Tällainen erilaisuus on uhka narsistin kieroon rakentuneelle identiteetille. Narsisti haluaa ympäröidä itsensä "nöyrillä aseenkantajilla", jotka mielistelevät ja tukevat narsistin vääristynyttä omakuvaa.
Mun tuntema ja narskuksi epäilemä henkilö on julma omille vanhemmilleen. Kiristää lastensa tapaamisella, haukkuu sisaruksiaan ja heidän valintoja elämässään. Vertaa toisten lapsia omiinsa. Jos joku on hyvä jossain, se on suoraan häneltä pois.
Näitten perusteella mäkin oon narssu, paitsi et hyvä itsetunto puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:50"]Näitten perusteella mäkin oon narssu, paitsi et hyvä itsetunto puuttuu.
[/quote]
Ja äly
Tunnekylmyys, alentuva asenne, ivallisuus, pilkallisuus, vastuuttomuus, raivokohtaukset, negatiivisuus, välinpitämättömyys, ei anna itsestään mitään, empatiakyvyttömyys, kiristäminen, uhkailu, väkivaltaisuus, toisen mitätöinti ja halventaminen, syyllistäminen, kyvyttömyys katua, ei omaatuntoa, manipulaatio, pinnallisuus, kateus, pahantahtoisuus, ilkeys, alistaminen, kostonhaluisuus. Sellainen hajoita ja hallitse ihminen, jolla koko henkisen väkivallan repertuaari käytössä. Muut ihmiset ovat vain esineitä. Eroaa muuten vain ikävästä ihmisestä siinä että käytös täysin patologista ja kokonaisvaltaista, kykenemättömyys rakkauteen ja katumukseen.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:08"]
Tunnekylmyys, alentuva asenne, ivallisuus, pilkallisuus, vastuuttomuus, raivokohtaukset, negatiivisuus, välinpitämättömyys, ei anna itsestään mitään, empatiakyvyttömyys, kiristäminen, uhkailu, väkivaltaisuus, toisen mitätöinti ja halventaminen, syyllistäminen, kyvyttömyys katua, ei omaatuntoa, manipulaatio, pinnallisuus, kateus, pahantahtoisuus, ilkeys, alistaminen, kostonhaluisuus. Sellainen hajoita ja hallitse ihminen, jolla koko henkisen väkivallan repertuaari käytössä. Muut ihmiset ovat vain esineitä. Eroaa muuten vain ikävästä ihmisestä siinä että käytös täysin patologista ja kokonaisvaltaista, kykenemättömyys rakkauteen ja katumukseen.
[/quote]
Mutta toinen puoli narsistista on hänen kykynsä hurmata ihmiset halutessaan.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 09:50"]Näitten perusteella mäkin oon narssu, paitsi et hyvä itsetunto puuttuu. [/quote] Ja äly
[/quote]
Narsistilla ei tosiaankaan ole hyvä itsetunto. Mistä tällainen täydellinen harhaluulo?
Narsistihan vain esittää, että hänellä olisi hyvä itsetunto. Siksi se kerää ympärilleen haaremin verran hyväksikäytettäviä mielistelijöitä, jotka tukevat tuota narsistin harhakuvaa ja pönkittävät sitä entisestään, ja pari uhriksi valikoituvaa "vihollista", jotka saavat kantaakseen narsistin epävarmuudet ja huonon itsetunnon aiheuttajat. Eli joku on narsistin maailmassa aina häntä huonompi (todennäköisesti uhri aiheuttaa narskussa epävarmuutta muistuttamalla siitä, millainen narsisti ei ole) ja se on uhrin rooli. Monesti uhriksi valikoituu joku fiksumpi, kauniimpi, jossakin asiassa narsistia parempi, itsevarmempi henkilö, jota narsisti yrittää herkeämättä saada murrettua omalle tasolleen tai kaikista mieluummin: oman tasonsa alapuolelle.
Ei kukaan hyvällä ja terveellä itsetunnolla varustettu käyttäytyisi narsistin tavoin. Narsisti on oikeasti syvällä sisimmässään todella heikko ja surkea, mutta on kasvattanut itselleen kieroutuneen ulkokultaisen ulkokuoren.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]
Ette te kyllä narsismista tiedä mitään :)
[/quote]Mihin perustat tuon hyväntuulisen toteamuksesi?